FF:AJ52073 Jazyk v reklamě - Informace o předmětu
AJ52073 Jazyk v reklamě
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 10 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jana Pelclová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 11:00–12:40 G24
- Předpoklady
- Knowledge of pragmatics and sociolinguistics, application of theoretical knowledge in discourse analysis of the given genre
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 4 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/4, pouze zareg.: 0/4 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura (program FF, N-FI)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Cíle předmětu
- The course is aimed at investigating advertising as a specific discourse type. The objective is to analyze advertising from different perspectives, for instance pragmatics, humour, gender, narrativity, figurative language etc. Students will work with all types of mass media advertisements (print, broadcast, Internet), and at the end of the course, they will be able to explain the persuasive startegies advertisers use in order to disguise the conative function with which every advertisement operates. Moreover, students will be able to interpret advertising as a controversial style the specification of which lies in its ability to mingle features of other functional styles.
- Osnova
- During the course, we will discuss and analyze the following topics: advertising as a specific form of communication (definition of principal terms)
- verbal and non-verbal communicative codes, pictorial-textual/textual-pictorial contextualization
- hybridization, spokenness vs. writtenness
- figurative language
- humour
- pragmatic principles
- speech acts, directness/indirectness
- politeness
- gender specification
- narratives in advertising
- Literatura
- SRPOVÁ, Hana. Knížka o reklamě. Vydání první. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008, 196 stran. ISBN 9788073685331. info
- GODDARD, Angela. The language of advertising : written texts. 2nd ed. London: Routledge, 2002, x, 131 s. ISBN 0-415-27802-3. info
- ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině, čeština v reklamě. Vyd. 1. Praha: Leda, 2000, 258 s. ISBN 8085927756. info
- HERMERÉN, Lars. English for sale : a study of the language of advertising. Lund: Lund University Press, 1999, 201 s. ISBN 9179665764. info
- MYERS, Greg. Words in ads. London: Edward Arnold, 1994. info
- COOK, Guy. The discourse of advertising. London: Routledge, 1992, xxi, 250. ISBN 0415041708. info
- SCHRØDER, Kim a Torben VESTERGAARD. The language of advertising. Oxford: Blackwell, 1992, x, 182. ISBN 063110741X. info
- Výukové metody
- The course consists of e-classes and in-class seminars. The students have to submit a paper for an e-class, for a contact class they are encouraged to read the materials provided in elf which will be discussed and applied on a group of selected advertisements.
- Metody hodnocení
- Seminar assessment: assignments during the term (30%), final essay (5-7 pages) at the end of the term (70%)
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/AJ52073