DO1 Společné přednášky

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Garance
prof. PhDr. Petr Kyloušek, CSc.
Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Filozofická fakulta
Předpoklady
Zápis do doktorského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 100 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen porozumět metodologickým postupům jiných oborů, než je ten, který studuje, a bude mocen metodologické komparace, případně metodologického transferu.
Osnova
  • Předmět se skládá z blokových přednášek. Frekventant si vybere jeden z modulů po dohodě se školitelem.
  • Lingvistický modul: G 25, 4.10, 1.11., 29.11. 10.00-14.00
  • Klára Osolsobě: Korpusová lingvistika Jazykové korpusy (lingvistika, filologie, výuka jazyků). Cílem přednášky je ukázat korpusovou lingvistiku jakožto aplikovanou disciplínu rozkročenou mezi lingvistikou, aplikovanou lingvistikou a informatikou. Přednáška se zaměří na stručné shrnutí dějin oboru ve světovém i českém měřítku. Jádrem přednášky budou tři případové studie zaměřené na využití korpusů pro účely lingvistického výzkumu v užším slova smyslu, šířeji filologicky zaměřeného výzkumu a výzkumu lingvistiky aplikované na výuku jazyka.
  • Roman Švaříček: Etika výzkumu Seminář se bude věnovat koncepčním i praktickým otázkám etiky výzkumu se zaměřením na humanitní a sociální vědy. První část bude zaměřena na etické principy empirického výzkumu, druhá část bude věnována procesům posuzování projektových žádostí v etických komisích a třetí bude prakticky orientována na konkrétní etická dilemata v dizertačních projektech posluchačů. Nahlédneme základní etické principy vědy a výzkumu, seznámíme se s etickými kodexy a budeme řešit technické a praktické otázky posuzování empirických výzkumných projektů. Cílem je nejenom diskutovat o etických dilematech vědy a výzkumu, ale také seznámit studenty s etickými aspekty provádění výzkumu v lingvistice a upozornit na potenciálně riziková místa při koncipování výzkumných designů.
  • Literárněvědný modul: G 25, 18.10, 8.11., 13.12. 10.00-16.00
  • Aleš Urválek: Metodologie literární a kulturní historie Přednášky a semináře budou zaměřeny na: - pojetí literární historii v ruském formalismu, českém strukturalismu, anglosaském Novém historismu - literární historii starých literatur - modely literární historie, které se využívají pro literárně historickou konceptualizaci česko-německých vztahů v 19. a 20. století - alternativní pojetí literární historie, jež se vymezují vůči pojetí národně filologickým. - obecné problémy transkulturality - literárně historické problémy jednotlivých moderních literatur.
  • Bohumil Fořt: Metodologie literární vědy Předmět je koncipován jako problémově založený úvod do koncepcí, metod a strategií konkrétních odvětví literární vědy. Jako takový seznamuje studenty s tradičními i inovativními směry literární vědy, představuje jim moderní (anglickou)literárněvědnou terminologii a poskytuje jim nástroje pro adekvátní uchopení jejich studia a disertačních prací.
  • Tomáš Pospíšil: Vybrané kategorie teorie literatury a kultury This course presents and assesses a variety of theoretical approaches to literary studies that have been gaining prominence in recent years. Examining a wide range of primary and secondary materials, it presents topics as varied as relating sexuality and art, Foucauldian approaches to culture and literature; selected ecocritical and critical race theory perspectives; as well as recent theories of the new media. The course participants are expected to critically engage with the suggested topics and methods of enquiry and - whenever possible - relate them to their ongoing research projects.
  • Medievistický modul: G 25, 11.10, 15.11., 6.12. 10.00-14.00
  • Petra Mutlová, Vlastimil Brom, Pavel Kosek: Textová kritika I a II Cílem předmětu je seznámit studenty s praktickými stránkami textové kritiky se zaměřením na středověký rukopisný materiál bohemikální provenience. Seznámí studenty s nejdůležitějšími metodologickými přístupy klasické i moderní textové kritiky, a to na příkladech jazykově latinských, staročeských a hornoněmeckých literárních památek.
Výukové metody
Přednášky a semináře. Předmět se skládá z blokových přednášek. Frekventant si po dohodě se školitelem vybere jeden z modulů - lingvistického, literárně vědného, medievistického.
  • Lingvistický modul: G 25, 4.10, 1.11., 29.11. 10.00-14.00
  • Literárněvědný modul: G 25, 18.10, 8.11., 13.12. 10.00-16.00
  • Medievistický modul: G 25, 11.10, 15.11., 6.12. 10.00-14.00
  • Metody hodnocení
    Předmět se skládá z blokových přednášek. Frekventant si po dohodě se školitelem vybere jeden z modulů - lingvistického, literárně vědného, medievistického. Výstupem je esej v rozsahu 8-10 NS, který posoudí školitel. V eseji doktorand charakterizuje metodologická specifika prezentovaných oborů a porovná je s oborem, který studuje, aby stanovil podobnosti a různosti.
    Další komentáře
    Předmět je vyučován každý semestr.
    Výuka probíhá blokově.
    Uznává se jako volitelná přednáška v rámci zvyklostí jednotlivých DSP.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.