FF:PAMK105 Inovace - Informace o předmětu
PAMK105 Inovace ve vzdělávání
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 16/0/0. 6 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 15. 11. 8:00–9:40 C43, 10:00–11:40 C43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Andragogika (program FF, N-ANDR_) (3)
- Cíle předmětu
- V kurzu jsou diskutovány otázky inovací, změny a rozvoje ve vzdělávacím systému s důrazem na vzdělávání dospělých na pozadí teorií inovace a organizačních teorií. Dále jsou diskutovány inovativní proudy v českém vzdělávacím systému po roce 1989 v kontextu vývoje právního, politického a společenského rámce změn. Jsou diskutovány rozmanité koncepce rozvoje českého školství i činnost komerčních subjektů a neziskových organizací. Zvláštní pozornost je věnována procesům změny na úrovni vzdělávací instituce.
- Výstupy z učení
- Studenti jsou po absolvování kurzu schopni:
- porozumět a vysvětlit podstatu inovativních procesů ve školství a vzdělávání;
- interpretovat úspěšné a neúspěšné inovativní a reformní pokusy;
- navrhovat intervence do vzdělávací reality podporující zavádění a šíření inovací. - Osnova
- Inovace a inovační procesy a jejich podstata.
- Inovace ve vzdělávání a reforma vzdělávací soustavy po r. 1989. Společenský kontext reformy.
- Inovace a rozvoj a kvalita školy. Koncepty "school improvement", "school development" a "učící se škola". Klíčové oblasti chodu školy a změna a inovace v nich.
- Inovace v práci vzdělavatele dospělých. Osobnostní, pedagogicko-metodická a kulturní rovina inovace v práci učitele a lektora. Podpora inovační procesů.
- Inovativní hnutí a působení komerčního i neziskového sektoru v oblasti vzdělávání.
- Literatura
- povinná literatura
- Strategie celoživotního učení ČR
- NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 152 s. ISBN 978-80-210-5116-4. info
- RÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 281 s. ISBN 80-86642-17-8. info
- doporučená literatura
- Časopisy Andragogika, Andragogika v praxi, Andragogická revue, Studia paedagogica, Lifelong learning - Celoživotní vzdělávání
- RABUŠICOVÁ, Milada, Karla BRÜCKNEROVÁ, Lenka KAMANOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Kateřina PEVNÁ a Zuzana VAŘEJKOVÁ. Mezigenerační učení. Teorie, výzkum, praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 298 s. ISBN 978-80-210-8460-5. info
- RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 339 s. ISBN 978-80-210-4779-2. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. Edited by Jiří Kotásek. Praha: Tauris, 2001, 98 s. ISBN 8021103728. info
- ČERYCH, Ladislav. České vzdělání a Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v ČR při vstupu do EU : (předběžná verze). Praha: [s.n.], 1998, 230 s. info
- Výukové metody
- Přednášky. Prezentace studentských individuálních projektů.
- Metody hodnocení
- Prezentace individuálního projektu naplňující požadavky.Součástí splnění podmínek k udělení zápočtu je 80% účast na semináři v průběhu kurzu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/PAMK105