PBB120 Social Pediatrics

Faculty of Arts
Autumn 2019
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. MUDr. Lubomír Kukla, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MUDr. Lubomír Kukla, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kateřina Zelená
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Timetable
Mon 16:00–17:40 N21, except Mon 4. 11. ; and Mon 4. 11. 16:00–17:40 N51
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course introduces social pediatrics as an independent branch of study. For a major part of the semester, it focuses on the complex system of Czech child care. The aim of the course is to present problems of a complex child care in families and institutions. It presents the care for the development of healthy children and children threatened by a risky social environment, ill and disabled children.
Learning outcomes
Students should be able to:
- discuss current topics in Social pediatrics
- describe the risk factors in relation to the health of children and adolescents
- formulate the principles for educational work with sick and disabled children, with children growing up in a risky social environment, neglected children
-discuss criteria for placement of child in institutional care
- “indicate” a service from a care system on selected types of examples.
Syllabus
  • 1. Vývoj a pojetí sociální pediatrie, základní informace o oboru, nové pojetí, základní pojmy, domácí i zahraniční kontext.
  • 2. Postavení dítěte ve společnosti. Potřeby, práva a povinnosti dětí. Mezinárodní i národní základní právní normy.
  • 3. Rodina, její význam, funkce rodiny a její poruchy, péče o dítě. Rodiče, kteří se nemohou, nechtějí a neumí o dítě postarat.
  • 4. Systém péče o děti vyrůstající mimo rodinu.
  • 5. Dítě ohrožené, rizikové, s postižením, sociálně maladaptované dítě.
  • 6. Zdraví a nemoc. Akutně a chronicky nemocné děti a možnosti zdravotní péče o ně.
  • 7. Rizikové faktory ve vztahu ke zdraví. Rizikové skupiny v populaci. Faktory ovlivňující zdraví. Úrazy a otravy jako nejzávažnější problém dětského věku.
  • 8. Děti a rodiny jiných etnik, minority, cizinci, migranti, bezdomovci.
  • 9. Děti v chudobě a pracovně zneužívané. Děti na ulici x děti ulice.
  • 10. Kriminalita páchaná na dětech, kriminalita páchaná dětmi, kriminalita páchaná dětmi na dětech.
  • 11. Syndrom CAN. Dětská prostituce, pornografie, komerční sexuální zneužívání.
  • 12. Systém zdravotní péče o děti a mládež a mezinárodní spolupráce v péči o děti (WHO, UNICEF).
Literature
    required literature
  • KUKLA, Lubomír. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016, xxiii, 432. ISBN 9788024738741. info
  • DUNOVSKÝ, Jiří. Sociální pediatrie : vybrané kapitoly. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 279 s. ISBN 8071692549. info
  • Čeledová, L., Holčík, J. (2018). Nové kapitoly ze sociálního lékařství a veřejného zdravotnictví. Praha: Karolinum
    recommended literature
  • Pemová, T., Ptáček, R. Zanedbávání dětí, příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Grada, 2016
  • KUKLA, Lubomír and Marie BOUCHALOVÁ. Týrání dětí v populaci běžných rodin - longitudinální studie (Child abuse in common family population - a longitudinal study). Časopis lékařů českých. Praha: ČLS JEP, 2009, vol. 148, No 6, p. 254-263. ISSN 0008-7335. info
  • ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 143 s. ISBN 9788073673185. info
  • VURM, Vladimír. Vybrané kapitoly z veřejného a sociálního zdravotnictví. Vyd. 1. Praha: Triton, 2007, 125 s. ISBN 9788072549979. info
  • DUNOVSKÝ, Jiří, Zdeněk DYTRYCH and Zdeněk MATĚJČEK. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995, 245 s. ISBN 8071691925. info
Teaching methods
lecture, seminar, discussions
Assessment methods
Lectures with discussions. Credit. Students must attend classes during the semester. In case a student has many absences, a home-written work on a given topic will be required. Written test.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2019/PBB120