FF:PBM107 Filozofie výchovy - Informace o předmětu
PBM107 Filozofie výchovy a vzdělání
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Helena Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 8:00–9:40 C43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, N-HS)
- Pedagogika (program FF, N-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je přivést studenty skrze filozofickou reflexi výchovy a vzdělávání k vlastnímu filozofickému uvažování. Pozornost je věnována tématům, která zdůrazňují náhled na výchovu a vzdělávání jako nástroje pomoci a podpory jedince. U každého tématu se ve výuce postupuje stejně a to od interpretace vybraných děl přes skupinovou diskusi a reflexi vybraných otázek (např. spravedlnost, vztahy mezi vychovávanými a vychovávajícími), které reprezentují vybrané dílo až k vytvoření či přehodnocení vlastního úhlu pohledu. Na konci kurzu mají studenti základní přehled o dílech vybraných představitelů filozofie výchovy a vzdělávání, umí rozlišit jednotlivé úrovně pedagogických diskurzů a jsou schopni rozpoznat filozofické otázky.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen:
- identifikovat specifika hlavních filozofických koncepcí v cílech, principech, kurikulu, vztahu učitele a žáka, formách a metodách výuky
- předložit argumenty, jimiž jednotlivé filozofické koncepce výchovy a vzdělávání hájí své postupy
- poučeně diskutovat o přednostech a limitech řešení, které jednotlivé filozofické koncepty pro pedagogiku nabízejí - Osnova
- (1) Ideální škola
- (2) Ideální výchova
- (3) Cíle ideální školy
- (4) Moc školy a význam socializace
- (5) Spravedlnost školského systému
- (6) Složky výchovy: branná výchova
- (7) Platónovo podobenství o jeskyni
- (8) Pracovní definice ideální školy
- (9) Výchova a smysl života
- (10) Vztah učitele a žáka
- Literatura
- povinná literatura
- STROUHAL, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 192 stran. ISBN 9788024742120. URL info
- doporučená literatura
- PALOUŠ, Radim a Zuzana SVOBODOVÁ. Homo educandus : filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, 166 s. ISBN 9788024619019. URL info
- STARK, Stanislav. Filozofie člověka v historickém kontextu. 1. vyd. Plzeň: Katedra filozofie Filozofické fakulty Západočeské univerzity, 2008, 142 s. ISBN 9788070437117. info
- STARK, Stanislav. Filozofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu. 1. vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2006, 183 stran. ISBN 8073800128. info
- Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
- PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství :filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 163 s. ISBN 80-85866-64-1. info
- PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 201 s. ISBN 8024600765. info
- CORETH, Emerich. Co je člověk ? :základy filozofické antropologie. 2. vyd. Praha: ZVON, české katolické nakladatelství, 1996, 211 s. ISBN 80-7113-170-9. info
- BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996, 213 s. ISBN 80-7113-169-5. info
- KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. V Praze: Herrmann & synové, 1995, 199 s. info
- PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 237 s. ISBN 8004254152. info
- PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy : (východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 119 s. ISBN 8004253903. info
- neurčeno
- PALOUŠ, Radim. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2009, 111 s. ISBN 9788024616506. info
- Výukové metody
- Seminář, skupinová diskuse, dialog, samostudium, esej, práce s filmovými ukázkami
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá formou seminářů, ve kterých se vyžaduje aktivní participace každého studenta ve společných diskusích. Oporou pro diskusi jsou zdroje z povinné literatury, krátké ukázka děl čtených na seminářích, filmové ukázky a v neposlední řadě vlastní tvořivé příspěvky studentů v debatě ve dvojicích či skupině.
Požadavky:
1. Povinná docházka
2. Aktivní účast v diskusích
3. Povinná četba k ústní zkoušce - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/PBM107