FF:PBM122 Reflexe v učení - Informace o předmětu
PBM122 Zkušenost a reflexe v učení
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 10/14/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 11. 10. 13:00–14:40 C41, Pá 8. 11. 10:00–11:40 C41, Pá 6. 12. 8:00–9:40 C41
- Předpoklady
- ! PG_ZKUPP2 Teorie ZRU && ! PG_ZRU2 Teorie ZRU
Kurz se pokouší zmapovat prostřednictvím různorodých odborníků z celé České republiky teoretické podhoubí zkušenostně reflektivního učení jako jedné z mnoha součástí osobnostně sociálního rozvoje. Kurz rovněž usiluje o přehledné propojení jednotlivých přístupů pracujících s konceptem zkušenostně reflektivního učení do komplexního a významově ohraničeného celku. Jedním z důležitých východisek kurzu je předpoklad, že teprve na základě dobré teorie se dá vystavět kvalitní praxe a že nutným předpokladem aplikace je porozumění. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10 - Mateřské obory/plány
- Andragogika (program FF, N-PD)
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, N-SOPP_) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základním teoretickým rámcem zkušenostně reflektivního učení, který je nezbytný pro následné využití v praxi. Kurz bude probíhat částečně kontaktním a částečně distančním způsobem. Studenti budou postupně seznámeni s různými osobnostmi a s různými teoriemi z oblasti pedagogiky, psychologie, sociologie a filosofie, které se významnou měrou podíleli a podílí na formování koncepce zkušenostně reflektivního učení (J. Dewey, K. Lewin, D. Kolb) a jejich pozdější aplikace (A. Brockbank, D. Sugerman, J. Moon, D. Schön aj.).
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: • orientovat se v přehledu základních teorií vztahující ke zkušenostně reflektivnímu učení • popsat rozdíly v jednotlivých přístupech ke zkušenostně reflektivnímu učení • aplikovat základní principy zkušenostně reflektivního učení na praktický problém • popsat jednotlivé přístupy ke zkušenostně reflektivnímu učení
- Osnova
- • Zážitek + reflexe = osobnostně sociální rozvoj? O pravdách a mýtech ve zkušenostně reflektivním učení (přednášející: Jan Kolář/Jan Nehyba) • Humanistický přístup a jeho role ve zkušenostně reflektivním učení (Rogers; encounterové skupiny; Csikszentmihalyi) (přednášející: O. Tegze) • Konstruktivismus – principy myšlení, učení a zkušenost (přednášející: Z. Macek) • K. Lewin a jeho význam pro zkušenostně reflektivní učení – akční výzkum, skupinová dynamika, T-skupiny (přednášející: V. Bareš) • Pragmatická pedagogika a psychologie jako východisko zkušenostně reflektivního učení (Mead, Dewey) (přednášející: R. Šíp) • Zkušenostní učení D. Kolba a reflektivní praxe D. Schöna a jejich význam pro zkušenostně reflektivní učení (přednášející: J. Kolář) • Současné zdroje zkušenostně reflektivního učení (Mezirow, Boud, McGill, Broackbank, Priest, Gass, Nadler, Moon) (přednášející: J. Nehyba)
- Literatura
- HROCH, Jaroslav, Radim ŠÍP, Roman MADZIA a Ondřej FUNDA. Pragmatismus a dekonstrukce v anglo-americké filozofii. 1. vyd. Brno: Paido, 2010, 328 s. sv. 315. ISBN 978-80-7315-205-5. info
- DEWEY, John. How we think. Champaign, IL: Book Jungle, 2007, vi, 224. ISBN 1594627541. info
- Adult education and lifelong learning : theory and practice. Edited by Peter Jarvis. 3rd ed. London: RoutledgeFalmer, 2004, xvii, 382. ISBN 9780415314930. info
- ARGYRIS, Chris a Donald A. SCHÖN. Organizational learning. Reading, Mass.: Addison-Wesley Pub. Co., 1996, xxix, 305. ISBN 0201629836. info
- SCHÖN, Donald A. Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass, 1987, xvii, 355. ISBN 1555422209. info
- KOLB, David A. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. New Jersey: Prentice-Hall, 1984. info
- DEWEY, John. Demokracie a výchova. Translated by Josef Hrůša. V Praze: Jan Laichter, 1932, 503 s. URL info
- DEWEY, John. Rekonstrukce ve filosofii. Translated by Josef Schützner. Praha: Sfinx, 1929, 211 s. URL info
- Výukové metody
- Přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, individuální domácí práce
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast a ústní zkouška.
- Informace učitele
- Tento kurz je realizován v rámci projektu Zkušenostní a reflektivní učení - podpora odborné přípravy studentů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0202) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/PBM122