PG51B64 Gerontopedagogika

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 12:00–13:40 D22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je porozumění problematice aktivizace seniorů a péči o seniory v širších společenských souvislostech. Seznamuje s procesem stárnutí a stářím z hlediska gerontologického, psychologického, sociologického a pedagogického. Jsou diskutovány problémy institucionálního a organizačního zabezpečení vzdělávání seniorů na pozadí konstitující se gerontopedagogiky jako vědy.
Osnova
  • 1. Gerontopedagogika jako věda. 2. Stáří jako individuální a sociální událost 2. Procesy stárnutí 3. Teorie stárnutí 4. Systém péče o seniory v ČR 5. Funkce výchovy a vzdělávání v postproduktivním období, univerzity třetího věku. 6. Age management 7. koncept aktivního stárnutí 8. Aktivizace seniorů- různé přístupy a metody.
Literatura
    povinná literatura
  • HASMANOVÁ MARHÁNKOVÁ, Jaroslava. Aktivita jako projekt : diskurz aktivního stárnutí a jeho odezvy v životech českých seniorů a seniorek. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013, 170 s. ISBN 9788074191527. info
  • PETROVÁ KAFKOVÁ, Marcela. Šedivějící hodnoty? Aktivita jako dominantní způsob stárnutí. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 183 s. EDIS, svazek 10. ISBN 978-80-210-6310-5. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6310-2013. Munishop Flexibooks info
  • POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. první. Praha: Grada Publishing a.s., 2010, 160 s. Sestra (4048). ISBN 978-80-247-3271-8. info
  • Perspektivy stárnutí : z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Edited by Peter Gruss. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 222 s. ISBN 9788073676056. info
    doporučená literatura
  • KLEVETOVÁ, D., DLABALOVÁ, I. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada, 2008.
  • KALVACH, Zdeněk. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 336 s. ISBN 9788024724904. info
  • KALVACH, Zdeněk. Umírání a paliativní péče v ČR : (situace, reflexe, vyhlídky) : projekt Podpora rozvoje paliativní péče v České republice v programu Public Health Nadace Open Society Fund Praha. Praha: Cesta domů, 2004, 103 s. ISBN 8023928325. URL info
  • MÜHLPACHR, Pavel a Petr STANÍČEK. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 116 s. ISBN 80-210-2510-7. info
    neurčeno
  • CONNIDIS, Ingrid Arnet. Family Ties and Aging. London: Pine Forge Press. 2009.
Výukové metody
přednáška, seminář, 2 hod. týdně, individuální práce se studenty
Metody hodnocení
přednáška a seminář, seminární práce- kruh aktivit a křivka života ukončeno zápočtem
Informace učitele
Základní literatura: Connidis, Ingrid Arnet. Family Ties and Aging. London: Pine Forge Press. 2009. Čornaničová, Rozália. Edukácia seniorov. Vznik, rozvoj, podnety pro gerontogogiku. Bratislava: Univerzita Komenského, 1998. Haškovcová, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989. Jesenský, Ján: Andragogika a gerantogogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. Kalvach, Zdeněk a kol. Vybrané kapitoly z geriatrie a medicíny chronických stavů, I. a II. díl. Praha: Univerzita Karlova, 1995. Kalvach, Zdeněk. Úvod do gerontologie a geriatrie. Praha: Karolinum, 1997. Muhlpacher, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masrykova univerzita, 2004. Rabušic, Ladislav. Česká společnost stárne. Brno: Masarykova univerzita a nakl. Georgetown, 1995. Říčan, Pavel. Cesta životem. Praha: SPN, 1989. Sokolovsky, Jay. The Cultural Context of Aging: Worldwide Perspectives. Westport:Praeger Publisher, 2009. Šimek, D. Integrální andragogika. Olomouc: FF UP, 1997. Aktuální problémy vzdělávání seniorů. Sborník příspěvků z odborného semináře se zahr. účastí. Olomouc: PdF, 1999.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020.