FF:PGB121 Tradiční pohledy na školu - Informace o předmětu
PGB121 Tradiční pohledy na školu
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/2. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS && PGK11A02 Alternativní pohledy na školu
V průběhu kurzu budeme navštěvovat různé tradiční vzdělávací instituce, a proto je kapacita předmětu velmi malá. Do předmětu tak budou zapsáni studenti na základě dvou kritérií: 1) závěrečná reflexe z kurzu Alternativní pohledy na školu, a 2) hodnocení z předmětu Pedagogické teorie. Studenti se do předmětu registrují sami, ale zapisuje je na základě výše uvedených kritérií vyučující. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-PG_) (2)
- Cíle předmětu
- Studenti se skrze diskuze, projekty, návštěvy do škol, testování výzkumných nástrojů a čtení textů budou seznamovat s jednotlivými klasickými pedagogickými koncepcemi, budou analyzovat jejich specifika a budovat si na ně podložené názory. Předmět navazuje na Alternativní pohledy na školu a vede k hlubšímu pochopení základních konceptů pedagogiky, jako jsou cíle výchovy a vzdělávání, kurikulum, socializace, činitelé výchovy, formy a metody výchovy.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen:
- identifikovat specifika hlavních pedagogických koncepcí v cílech, principech, kurikulu, vztahu učitele a žáka, formách a metodách výuky
- předložit argumenty, jimiž jednotlivé tradiční koncepce vzdělávání hájí své postupy
- poučeně diskutovat o přednostech a limitech řešení, které jednotlivé tradiční koncepce nabízejí - Osnova
- 1. Proč si stěžujeme na tradiční školu? (analýza slabých a silných míst tradiční školy a porozumění pozici alternativ)
- 2. Formy soupeření v tradiční škole
- 3. Dekontextualizované kurikulum
- 4. Hlas žáků v tradiční škole
- 5. Vnější motivace
- 6. Metody a formy výuky tradiční školy
- 7. Kázeň, moc a disciplína v tradiční škole
- 8. Závěrečná reflexe kurzu
- Literatura
- doporučená literatura
- Javisko a zákulisie školy: o materskej škole a skrytom kurikule
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- HATTIE, John. Visible learning : a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2009, ix, 378. ISBN 9780415476188. info
- Výukové metody
- Diskuze, skupinová práce, projektová výuka, argunentační esej, dokumentární film, analýza textu, reflexe.
- Metody hodnocení
- Student v průběhu semestru odevzdá do Elfu v předem stanovených termínech tři semestrální úkoly a závěrečnou reflexi kurzu. Za každý z těchto úkolů (některé jsou individuální, jiné skupinové) může získat maximálně 25 bodů. Pro úspěšné ukončení kurzu musí získat minimálně 70 bodů, přičemž žádný úkol nesmí být splněn na méně než 15 bodů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Před zápisem do kurzu musí studenti podat návrh svého individuálního projektu, který by chtěli řešit v kurzu. Na základě toho bude vybráno maximálně 5 studentů do kurzu.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/PGB121