PHUZDD1_2 Didaktická dílna I pro dvouoborové studenty

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Marek Picha, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Marek Picha, Ph.D.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 16:00–17:40 B2.23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými filozofickými tématy, především však se způsobem jejich adekvátního představení středoškolskému publiku.
Výstupy z učení
Na konci kurzu budou studenti schopni sestavit vhodný didaktický podklad pro výuku filozofických témat v rámci ZSV.
Osnova
  • 01) slova, pojmy, definice, upřesnění
    02) myšlenkové experimenty
    03) diskuse a argumenty
    04) rétorické kategorie
    05) mysl, roboti a umělá inteligence
    06) workshop A (6. 11. 2019)
    07) vědění a mínění, rozum a smysly
    08) filozofie a věda
    09) čas
    10) dějiny filozofie
    11) workshop B
Literatura
  • PICHA, Marek. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 41 s. ISBN 978-80-210-6730-1. info
  • LAW, Stephen. Filozofická gymnastika : 25 krátkých myšlenkových dobrodružství. Translated by Petr Pálenský, Illustrated by Daniel Postgate. Vyd. 1. Praha: Argo, 2007, 342 s. ISBN 9788072038824. info
Výukové metody
přednášky, workshopy, seminární diskuse
Metody hodnocení
Podmínkou úspěšného ukončení kurzu je odevzdání kvalitní didaktické přípravy v rozsahu jedné středoškolské vyučovací hodiny k předem zvolenému výukovému tématu ZSV.

Nejpozději do 15. října 2019 se studenti po dohodě s vyučujícím přihlásí k některému z navržených témat (seznam najdete v interaktivní osnově kurzu), případně včas navrhnou téma vlastní. Studenti dvouoborového Učitelství ZSV musí odevzdat a na workshopu B prezentovat jednu přípravu.

Každá didaktická příprava musí být složená ze dvou dokumentů ve formátu .docx: učitelský podklad a studentský podklad. Učitelský podklad plně popisuje vše, co a jak má učitel na hodině se studenty dělat, tj. musí obsahovat kompletní informace, úplné formulace, doslovná zadání. Studentský podklad je určen k tomu, aby byl na hodině rozdán studentům, tj. musí obsahovat sumář základních informací, úplné zadání aktivit, otázek, úkolů, doplňkových činností. Didaktické přípravy budou zveřejněny i pro ostatní studenty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.