PSD_DS1 Doktorský seminář I

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
doc. PhDr. Martina Hřebíčková, Dr., DSc. (přednášející)
Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 11. 10. 8:00–17:40 C51, Pá 8. 11. 8:00–17:40 C51, Pá 6. 12. 8:00–17:40 C51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit předchozí znalosti a dovednosti studenta samostatně připravit a realizovat výzkumný projekt v kontextu současných přístupů označovaných jako psychologie založená na důkazech (evidence-based psychology).
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu studenti získají znalosti o psychologii založené na důkazech a obecně o principech postupů založených na důkazech a jejich zakladatelích (A. L. Cochrane, D. M. Eddy, D. L. Sackett, R. B. Haynes). Studenti budou schopni efektivně pracovat s informačními zdroji, volit adekvátní literární prameny a kriticky je hodnotit a syntetizovat získané poznatky do odborného textu; získají hlubší základy vědeckého poznávání a dokazování zahrnující metodologickou kulturu, význam sociálně-kulturního kontextu a problémy tzv. skryté selektivity publikovaných studií; osvojí si meta-dovednosti nezbytné pro přípravu a vedení výzkumných projektů včetně kritického zhodnocení vědeckých důkazů, formulace v teorii zakotvených hypotéz a plánování ideového i technického plánu různých typů výzkumu.
Osnova
  • Postupy založené na důkazech. Psychologie založená na důkazech. Práce s informačními zdroji. Poznávání a dokazování. Plánování výzkumných projektů.
Literatura
    povinná literatura
  • Mareš, J., Kebza, V.: Psychologie založená na důkazech. Československá psychologie, 56, 2012, 178-193.
  • EFPA Optimal Standards for Professional Training in Psychology, 1990. [http://www.efpa.eu/professional-development/optimal-standards-for-professional-training-in-psychology]
  • APA Presidential task force on evidence-based practice: evidence-based practice in psychology. American Psychologist, 61, 2006, 271285.
  • JAMA: Evidence-based medicine: A new approach to teaching the practice of medicine. Journal of the American Medical Association, 268, 1992, 2420-2425.
  • Původní výzkumná studie dle výběru studenta.
    doporučená literatura
  • Cochrane, A. L.: effectiveness and efficiency: random reflections on health services. London, Nuffield Provincial Hospitals Trust, 1972.
  • Eddy, D. M.: evidence-based medicine: a unified approach. Health affairs (Project Hope), 24, 2005, 9-17.
  • Sackett, D. L., Straus, S. E., Richardson, W. S. et al.: Evidence-based medicine: How to practise and teach EBM. Edinburgh, Churchill Livingstone, 2000.
Výukové metody
Přednáška, diskuse, rozbor výzkumných projektů.
Metody hodnocení
Zápočet. Podmínkou pro získání zápočtu je 80% aktivní účast studenta na semináři a kritické zhodnocení původní empirické studie dle vlastního výběru v rozsahu min. 3 normostran.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.