PSMA007 Dětská klinická psychologie

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Irena Komendová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anna Fiľová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předmět Dětská klinická psychologie se zaměřuje na klinicko-psychologická témata dětského věku a dospívaní v maximální možné šíři.
Cílem je poskytnout ucelený, obecný přehled v dané oblasti se snahou po rozšíření tohoto spíše teoretického rámce předmětu také o přesah k praktické zkušenosti začleněním klinicko-psychologických kazuistik.
Na přednášky navazují semináře s kazuistickým obsahem.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Dětská klinická psychologie se zaměřuje na klinicko-psychologická témata dětského věku a dospívaní v maximální možné šíři.
Cílem je poskytnout ucelený, obecný přehled v dané oblasti se snahou po rozšíření tohoto spíše teoretického rámce předmětu také o přesah k praktické zkušenosti začleněním klinicko-psychologických kazuistik.
Na přednášky navazují semináře s kazuistickým obsahem.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Orientovat se v základních teoretických poznatcích z oblasti dětské a adolescentní klinické psychologie.
- Využívat praktické zkušenosti z oblasti dětské a adolescentní klinické psychologie (prezentované například formou kazuistik či vycházející ze sebezkušenosti a diskutovaných témat v rámci seminární výuky).
- Rozlišit základní a speciální oblasti psychopatologie vztahující se primárně k vývojovým obdobím dětství a dospívání.
Osnova
  • I ÚVOD
  • - klinická psychologie v kontextu praxe
  • - historie oboru ve světě a u nás
  • - profese klinického psychologa
  • II PORUCHY PSYCHICKÉHO VÝVOJE V DĚTSKÉM A DOROSTOVÉM VĚKU, DĚDIČNOST PORUCH
  • - principy psychického vývoje
  • - dědičnost psychických vlastností, odchylky a poruchy
  • III PSYCHOLOGIE NEMOCNÝCH A ZDRAVOTNĚ POSTIŽENÝCH DĚTÍ
  • - reakce rodiny na závažnou či letální diagnózu u dítěte
  • - psychologické aspekty letálních nemocí v dětském věku
  • - vývoj pojmu smrti a vyrovnávání s letální nemocí
  • - chronicky nemocné dítě
  • - zvládání bolesti u dětí
  • - zvládání nemoci a bolesti v dětstv
  • - psychologie geneticky postižených dětí - rodinný kontext
  • - psychologický problematika vybraných neurologických onemocnění v dětství (DMO, infekce CNS, kraniotrauma)
  • - sluchově postižené dítě
  • - zrakově postižené dítě
  • IV ZÁCHVATOVITÉ STAVY A TIKOVÉ PORUCHY U DĚTÍ
  • - epilepsie u dětí
  • - jiné záchvatovité stavy
  • - klasifikace tikových poruch
  • V PSYCHOSOMATICKÉ PORUCHY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ
  • - charakteristika psychosomatických poruch
  • - etiologie psychosomatických poruch
  • - diagnostika a terapie psychosomatických poruch
  • - rodinný kontext psychosomatické poruchy
  • - neorganická enuréza a enkopréza
  • VI SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ A CHOVÁNÍ
  • - historický vývoj terminologie
  • - lehké mozkové dysfunkce jako typ specifických vývojových poruch
  • - poruchy čtení, psaní a pravopisu v historickém přehledu
  • - dyslexie a její typy
  • - dyskalkulie
  • - dysgrafie
  • - dyspraxie
  • - dysmúzie, dyspinxie
  • - specifické poruchy chování
  • - organizace nápravné péče o děti se specifickými vývojovými poruchami v ČR
  • - školská opatření a organizace péče o děti se specifickými vývojovými poruchami
  • - integrace dětí se specifickými poruchami
  • - klinické obrazy specifických poruch učení
  • - specifické vývojové poruchy a mezinárodní klasifikace nemocí
  • VII PORUCHY ŘEČI U DĚTÍ
  • - vývojové poruchy řeči
  • - vývojová dysfázie
  • - získané poruchy řeči u dětí (afázie)
  • - rehabilitační a terapeutické přístupy u dětí s poruchami řeči
  • - poruchy plynulosti řeči: koktavost, breptavost
  • - elektivní mutismus
  • VIII MENTÁLNÍ RETARDACE
  • - lehká mentální retardace
  • - středně těžká mentální retardace
  • - těžká mentální retardace
  • - hluboká mentální retardace
  • - problematika integrace dětí s mentální retardací do běžných škol
  • - diagnostika dětí s mentální retardací
  • - diferenciální diagnostika MR
  • - demence u dětí
  • IX PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY A PSYCHÓZY V DĚTSTVÍ A ADOLESCENCI
  • - pervazivní vývojové poruchy v obecném pojetí
  • - psychologická podstata autismu
  • - časný infantilní autismus
  • - problematika diagnostiky dětí s autismem
  • - psychologické vyšetření dětí s autismem
  • - diferenciální diagnostika oproti poruchám mimo autistické spektrum
  • - diferenciální diagnostika poruch v rámci autistického spektra
  • - atypický autismus
  • - jiná dezintegrační porucha v dětství
  • - Aspergerův syndrom
  • - přechodné autistické syndromy
  • - obraz dětských psychóz
  • X EMOČNÍ PORUCHY V DĚTSTVÍ A V DOSPÍVÁNÍ
  • - patologický úzkost
  • - úzkostné poruchy
  • - generalizovaná úzkostná porucha v dětství a dospívání
  • - vyhýbavá porucha
  • - školní fobie
  • - separační úzkost
  • - disociativní a konverzní porucha
  • - somatizační porucha
  • - obsedantně-kompulzivní porucha
  • - deprese u dětí
  • - suicidální chování v dětském a adolescentním věku
  • XI PORUCHY CHOVÁNÍ V DĚTSTVÍ A V DOSPÍVÁNÍ
  • - psychologicky podmíněné poruchy chování
  • - rodinně podmíněné poruchy chování
  • - diagnostika dětí s poruchami chování
  • - poruchy přizpůsobení
  • - agresivita u dětí
  • - terapie a prevence agresivního chování u dětí
  • XII PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY U DĚTÍ
  • - etiopatogeneze poruch příjmu potravy
  • - mentální anorexie
  • - mentální bulimie
  • - diagnostika poruch příjmu potravy
  • - terapie poruch příjmu potravy
  • - neprospívání bez organické příčiny (kojenecký a batolecí věk)
  • - nechutenství u dětí
  • XIII PORUCHY SPÁNKU U DĚTÍ
  • - poruchy usínání
  • - časté noční probouzení
  • - noční můry
  • - nadměrná spavost
  • - noční děsy
  • XIV PROBLÉMY PŮSOBENÉ ALKOHOLEM, NÁVYKOVÝMI LÁTKAMI A HAZARDNÍ HROU V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ
  • - epidemiologie
  • - diagnostika problémů působených alkoholem a jinými návykovými látkami
  • - skupiny psychoaktivních látek
  • - patologické hráčství
  • - jiné formy návykového jednání
  • - možnosti intervence u dětí a dospívajících
  • - léčba závislostí u dětí
  • - prevence škodlivého užívání návykových látek a problémů působených hazardní hrou
  • XV PSYCHOSEXUÁLNÍ VÝVOJ A JEHO PORUCHY
  • - biologická determinace pohlavního vývoje
  • - determinanty psychosexuálního vývoje
  • - sexuální identifikace
  • - sexuální role
  • - sexuální preference
  • - sexuální chování
  • XVI DĚTI OHROŽENÉ PROSTŘEDÍM
  • - psychická deprivace, týrání a zanedbávání dítěte
  • - vývoj dětí s psychickou deprivací
  • - syndrom týraného dítěte
  • - sexuální zneužívání dětí
  • - rizikové faktory vztahové patologie
  • - prevence týrání a špatného zacházení s dítětem, terapeutické možnosti
  • XVII ŠKOLNÍ ZRALOST A JEJÍ PORUCHY
  • - pojetí školní zralosti
  • - znaky školní zralosti
  • - tělesný vývoj a zdravotní stav v kontextu školní zralosti
  • - věk v kontextu školní zralosti
  • - školní zralost chlapců a dívek
  • - podnětnost výchovného prostředí
  • - psychická zralost
  • - zralost poznávacích a rozumových funkcí a schopností
  • - pracovní vyspělost
  • - citová a sociální zralost
  • - školní nezralost
  • - opatření pro školsky nezralé děti
  • - odklad školní docházky
  • KAZUISTICKÉ SEMINÁŘE zaměřené na diagnostické okruhy probrané v jednotlivých přednáškách.
Literatura
    povinná literatura
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2006, 603 stran. ISBN 8024710498. info
  • HORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vydání druhé. Praha: Portál, 2008, 492 stran. ISBN 9788073674045. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
  • KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 9788073675660. info
    doporučená literatura
  • DUŠEK, Karel a Alena VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ. Diagnostika a terapie duševních poruch. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 632 s. ISBN 9788024716206. info
  • SMOLÍK, Petr. Duševní a behaviorální poruchy : průvodce klasifikací, nástin nozologie, diagnostika [Smolík, 2002]. 2. revid. vyd. Praha: Maxdorf, 2002, 506 s., [8. ISBN 80-85912-18-X. info
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál, 2016, 493 stran. ISBN 9788026207689. info
  • Carr, Alan. The Handbook of Child and Adolescent Clinical Psychology: A Contextual Approach. Third Edition. London: Taylor and Francis Ltd, 2015. 1044 stran. ISBN 9781138806139.
  • Brown, Thomas E. (Ed.). Attention-Deficit Disorders and Comorbidities in Children, Adolescents, and Adults. London: American Psychiatric Press, Inc., 2000. 671 stran. ISBN 0880487119.
  • JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících : prevence životních selhání a krizová intervence. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 544 stran. ISBN 9788024754475. URL info
  • Reed, J, Warner-Rogers, J, (Eds.). Child Neuropsychology: Concept, Theory, and Practice. Oxford: Wiley-Blackwell, 2008. 472 stran. ISBN 9781405152662.
Výukové metody
Výuka je založena na interaktivních přednáškách, které obsahově čerpají z praxe dětského klinického psychologa. Přednášky jsou doplněny semináři, které jsou realizovány formou práce s kazuistikami z dětské klinické praxe.
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou přednášek a kazuistických seminářů. Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Předpokládá se minimálně 80 % účast na povinných seminářích, znalosti studentů budou průběžně kontrolovány krátkými testy na úvodu každého semináře. V případě neuspění v jednom testu postačí studentovi zopakovat si daný test, v případě neuspění ve více testech bude student otestován ze všech témat. Při splnění podmínky prezence a úspěšně složených testů bude student připuštěn k písemné zkoušce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.