FF:ROM0B131 Střední Amerika - Informace o předmětu
ROM0B131 Společnost a kultura zemí Střední Ameriky
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Athena Alchazidu, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé úterý 8:00–9:40 K33
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 72 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz si klade za cíl přiblížit současnost i minulost vybraných zemí středoamerického regionu. Zvláštní pozornost bude věnována základním reáliím, současné společenské situaci a především pak kultuře jednotlivých zemí, a to v nejširším slova smyslu.
- Výstupy z učení
- Student bude obeznámen nejen s tzv. vysokou kulturou (výtvarné umění, architektura, literatura, hudba a film), ale rovněž s folklórem ve vztahu k tradicím, zvykům a obyčejům, které tvoří součást běžného každodenního života majoritní společnosti i četných etnických minorit v zemích Střední Ameriky. Na problematiku jednotlivých tematických okruhů bude pohlíženo z pohledu kulturní antropologie.
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky antropologie 2. Přehled historického vývoje v jednotlivých regionech. 3. Guatemala 4. Honduras. 5. Salvador. 6. Nikaragua. 7. Kostarika 8. Panama 9. Závěrečná evaluace.
- Literatura
- BETHELL, Leslie, Historia de América Latina. Tomo 1. América Latina Colonial. Madrid, Crítica, 2003
- HALPERÍN DONGHI, Tulio (1998). Historia contemporánea de América Latina. Madrid:Alianza
- PÉREZ MURILLO, María Dolores (2003). Introducción a la Historia de América: altas culturas y bases de la colonización española.
- Výukové metody
- Forma výuky vychází z propojení přednášek a seminářů do jednotlivých výukových bloků, z nichž každý trvá devadesát minut. V přednáškách bude nastíněn profil jednotlivých hispanofonních zemí tak, aby si studenti mohli zasadit jednotlivá témata do příslušného společenského a kulturního kontextu. Předpokladem pro práci v seminářích je jednak pravidelná domácí příprava, jednak aktivní účast studentů v jednotlivých hodinách a zapojení do diskuze.
- Metody hodnocení
- K získání zápočtu je třeba: a) v průběhu celého semestru zpracovávat úkoly zadávané vyučujícím b) Pravidelná docházka a aktivní účast v seminářích, c) závěrečný test (úspěšnost 70 %).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/ROM0B131