FF:TIM_BK_013 Estetické teorie multimédií I - Informace o předmětu
TIM_BK_013 Estetické teorie multimédií a synestezie I
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 80 hodin výuky/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 20. 9. 15:00–16:40 N21, Pá 25. 10. 15:00–16:40 N21, Pá 22. 11. 15:00–16:40 N21, Pá 6. 12. 15:00–16:40 N21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-INME_) (2)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT)
- Cíle předmětu
- Cílem přednáškového cyklu je poskytnout studentům teoretický, analytický a interpretační rámec pro mediální umění s důrazem na multimediální umění. Kurz představuje úvod do problematiky multimédií v širším kontextu mediálních a uměleckých manifestů i jejich konkrétních aplikací. Ačkoliv se multimédia jeví jako problém krystalizující v oblasti digitálních médií v 80. letech 20. století, v širším „archeologickém“ pohledu lze jejich základní principy odhalovat a spatřovat v umělecko-teoretických přístupech kombinujících různé sféry umění již od 18. století.
- Výstupy z učení
- - Znalost a schopnost interpretace základních pojmů v historické perspektivě.
- Získání základních konceptuálních nástrojů pro analýzu multimediálního umění. - Osnova
- - Multimédia – definiční přístupy.
- - Synestezie – k historii multimediálního myšlení.
- - Řád - chaos - číslo.
- - Richard Wagner a Umělecké dílo budoucnosti.
- - Italský futurismus a estetika multimédií.
- - Architektura jako multimediální forma.
- - Hudba ve filmu – hudební film – videoklip.
- - Zvuk a hudba v digitálních hrách.
- Literatura
- povinná literatura
- Multimedia : from Wagner to virtual reality. Edited by William Gibson - Randall Packer - Ken Jordan. New York: W.W. Norton, 2002. xxxviii, 4. ISBN 0393049795.
- BLÁHA, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas. Praha: Togga, 2013. Musica viva. ISBN 978-80-7476-019-8.
- FLAŠAR, Martin. Hudba a zvuk v počítačových hrách - od filmové k herní hudbě. Opus musicum : hudební revue, Brno: Opus musicum, 2012, roč. 44, č. 4, s. 28-37. ISSN 0862-8505.
- FLAŠAR, Martin - HORÁKOVÁ, Jana - MACEK, Petr a kol. Umění a nová média. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
- FLAŠAR, Martin. Poème électronique, 1958: Le Corbusier, E. Varèse, I. Xenakis. Brno: Masarykova univerzita, 2012. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-210-5945-0. Dostupné také z: http://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.d
- BLÁHA, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas. Praha: Togga, 2013. Musica viva. ISBN 978-80-7476-019-8.
- PEŠÁNEK, Zdeněk. Kinetismus: (kinetika ve výtvarnictví - barevná hudba). V Praze: Akademie múzických umění v Praze, 2013. ISBN 978-80-7331-232-9.
- GLEICK, James. Chaos [orig. Chaos]. Překlad Renata Kamenická. Vydání první. Brno: Ando Publishing, 1996. 349 s. ISBN 80-86047-04-0.
- doporučená literatura
- XENAKIS, Iannis. Music and architecture: architectural projects, texts, and realizations. Hillsdale, N.Y.: Pendragon, c2008. The Iannis Xenakis series. ISBN 978-1-57647-107-4.
- Multimedia : from Wagner to virtual reality. Edited by William Gibson - Randall Packer - Ken Jordan. New York: W.W. Norton, 2002. xxxviii, 4. ISBN 0393049795.
- Výukové metody
- Přednáška, průběžné čtení doporučených textů.
- Metody hodnocení
- - min. 50% docházka
- závěrečný písemný test - Odevzdat rešerše zadaných textů v celkovém rozsahu 10NS. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/TIM_BK_013