TIM_BM_011 Art & Cybernetics

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
dr. Louis Armand (přednášející)
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 18. 11. 9:00–16:30 T103, Út 19. 11. 9:00–16:30 G32
Předpoklady
! IM165 Videology: Art & Cybernetics
There are no prerequisites.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
This seminar focuses on the transformation of the relationship between art, technology and futurity through the reshaping of human consciousness in the post-industrial age. From the advent of the industrial revolution to the birth of cybernetics, artificial intelligence & quantum computing, what poet William Blake called the “human abstract” has undergone a radical evolution – & this has been reflected in a transformation both of the idea of art & its forms, from machine aesthetics to cyberculture to xenofeminism & beyond. If modernity has come to be characterized by the “end of history” (Auschwitz, the Cold War, the Anthropocene, the Technological Singularity) in which humanity “experiences” its own negation, as Walter Benjamin suggested, as an aesthetic experience of the highest order, how is this mediated through the intersection of art & cybernetics? If technology, in its broadest ramification, represents both the necessity and impossibility of a “living on” – from individual, to species, to general ecology – beyond what Buckminster Fuller famously evoked as the mission of “Spaceship Earth,” is the task of art to represent the possibility of a post-future of the post-human? The seminar will address the work of artists from Marcel Duchamp, John Cage & Nam June Paik, to Stelarc, VNS Matrix, Nina Sellars, Merz, Mark Amerika, Laboria Cuboniks & Christian Bök – among others.
Literatura
    povinná literatura
  • Francis Fukuyama, Our Posthuman Future: Consequences of the Biotechnology Revolution (New York: FSG, 2002)
  • Gilles Deleuze & Félix Guattari, Anti-Oedipus: Capitalism & Schizophrenia (New York: Viking, 1977)
  • Laboria Cuboniks, Xenofeminist Manifesto (www.laboriacuboniks.net [2016])
  • Donna J. Haraway, Simians, Cyborgs & Women: The Reinvention of Nature (New York: Routledge, 1991)
  • Katherine N. Hayles, How we became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature & Informatics (Chicago: University of Chicago Press, 1999)
  • Jean Baudrillard, Utopia Deferred (New York: Semiotexte, 2006)
  • Nick Land, Fanged Noumena: Selected Writings 1987-2007 (London: Urbanomic, 2011)
    neurčeno
  • The Anti-Aesthetic: Essays in Post-Modern Culture, ed. Hal Foster (New York: The New Press, 1983)
  • Jasia Reichardt (ed.), Cybernetic Serendipidity: The Computer and the Arts (1968)
  • Art Since 1900, eds. Foster, Kraus, Bois, Buchloh (London: Thames & Hudson, 2004)
Výukové metody
lecture, discussion
Metody hodnocení
terms of the assessment: a research paper (essay) of 2,500-3,000 wds on the topic of the lecture
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
The lectures will take part on November 18, 19. Place: The Brno House of Arts Malinovského nám. 2 Lecture room
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/TIM_BM_011