HV_702a Teorie a dějiny rockové hudby I.

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Aleš Opekar, CSc. (přednášející)
Mgr. Petr Dimitrov (pomocník)
Garance
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 14:00–17:40 N41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 300 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/300, pouze zareg.: 0/300, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/300
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět se zabývá fenoménem rockové hudby. Na I. část přednášek, která pojednává o světové scéně, navazuje část II., která se scény české. Hlavní cíle kurzu jsou: porozumění základním mechanismům ve vývoji rockové hudby, souvislosti mezi přirozeným vývojem stylových a žánrových prvků daného směru (napětí mezi starými odumírajícími a rodícími se novými estetickými normami) a působením sociálních okolností i působením ostatních druhů a typů hudby, umění i jiné tvorby a činnosti; orientace v tradiční i specifické terminologii; schopnost definovat daný fenomén i jeho odnože a charakterizovat jejich základní rysy; student by měl po absolvování kurzu prokázat základní orientaci v historii fenoménu, měl by spolehlivě zasadit každý hlavní stylový trend do časových, lokálních a sociálních souvislostí, a měl by projevit základní orientaci v tvorbě hlavních představitelů jednotlivých stylů a směrů od pol. 50. let 20. století až po současnost;
Výstupy z učení
Hlavní výstupy z učení: porozumění základním mechanismům ve vývoji rockové hudby, identifikace souvislostí mezi přirozeným vývojem stylových a žánrových prvků daného směru; orientace v tradiční i specifické terminologii; schopnost definovat daný fenomén i jeho odnože; student by měl po absolvování kurzu prokázat základní orientaci v historii fenoménu.
Osnova
  • Teorie a dějiny rockové hudby - světová scéna
  • 1 + 2: definice, hudební a sociální aspekty fenoménu, zasazení rocku do kontextu vývoje nonartificiální hudby, ukázky různých podob rocku
  • 3 + 4: počátky rockové hudby, prehistorie rocknrollu - 3 zdroje a 3 součásti rocku, rocknroll 50. let
  • 5 + 6: další etapy vývoje, 60. léta, z lidových kořenů vyrůstá komerce i umění, folk rock, Mersey sound, rhythm & blues; hippies a další subkultury
  • 7 + 8: 70. léta, classical rock, hard rock, jazz rock, dinosauří tendence a revolta proti nim - punk, generační rozpory
  • 9 + 10: 80. léta - nová vlna: minimalismus, nový romantismus, hard core; heavy metal; Live Aid
  • 11 + 12: 90. léta, ústup rocku novým směrům elektronické taneční hudby a hip hopu
  • Teorie a dějiny rockové hudby - česká scéna
  • 1 + 2: opakování: definice, hudební a sociální aspekty fenoménu, kontext ostatní populární hudby
  • 3 + 4: počátky rockové hudby u nás: zdroje informací skrze železnou oponu, průkopníci českého rocknrollu, kriminalizace hudby komunistickými úřady
  • 5 + 6: český rock 60. let: twist, beat, big beat, Matadors a Olympic, brněnská a ostravská scéna, nástup folku, ohlasy světových subkultur
  • 7 + 8: vývoj po roce 1968: rozpad rockové scény, český jazz rock, tancovačkový rock, specifičnost českého undergroundu a alternativní scény
  • 9 + 10: 80. léta: punk a nová vlna, heavy metal, tendence ke zoficiálnění rocku - festivaly (Rockfest), rock a sametová revoluce
  • 11 + 12: 90. léta: proměna generací a živelný rozvoj ekonomické infrastruktury, rozvoj elektronické taneční scény a hip hopu
  • 13 + 14: opakování
  • (Aleš Opekar, září 2005)
Literatura
    doporučená literatura
  • CRHA, Bedřich a Zdeněk MAREK. Problém vztahu artificiální a nonartificiální hudby z hlediska receptivní výchovy dospívající mládeže. In Musica viva in schola IX. Brno: UJEP, 1989, s. 210-217. info
  • DVORNÍK, Petr. Nové prvky v naší nonartificiální hudbě. Edited by Miloš Štědroň. 1981, 127 s. info
Výukové metody
přednášky, diskuse
Metody hodnocení
písemný test nebo esef na zadané téma
Informace učitele
Doporučená literatura Alan Josef (ed.): Alternativní kultura. Příběh české společnosti 1945-1989, Praha 2001 Baacke Dieter: Beat - die sprachlose Opposition, München 1972 Balák Miroslav, Kytnar Josef: Československý rock na gramofonových deskách. Rocková diskografie 1960-1997, Praha 1998 Beaty, bigbeaty, breakbeaty. Průvodce moderní hudbou 90. let, Praha 1998 Bednařík Tomáš: Je to jenom Rock And Roll. Historie rocku na Rakovnicku s exkurzí do folku a country, Rakovník 1994 Belz Carl: The Story Of Rock, New York 1972 Bezr Ondřej: Vladimír Mišík. Letní rozhovor s O.B., Brno 1999 Bird Brian: Skiffle. The Story of Folk-Song with a Jazz Beat, London 1958 Blažek Petr, Laube Roman, Pospíšil Filip: Lennonova zeď v Praze. Neformální shromáždění mládeže na Kampě 1980-1989, Praha 2003 Broughton Simon, Ellingham Mark, Trillo Richard (ed.): World Music. The Rough Guide. Africa, Europe and the Middle East, London 1999, Latin and North America, Caribbean, India, Asia and Pacific, London 2000 Černý Jiří, Černá Miroslava: Hvězdy světových mikrofonů, Praha 1969 Černý Jiří, Černá Miroslava: Poplach kolem Beatles, Praha 1966 Černý Jiří: Big beat - strašák nebo kvalita?, Taneční hudba a jazz, 1966-7 s.82 ad. Černý Jiří: Hvězdy tehdejších hitparád, Praha 1989 Černý Jiří: Zpěváci bez konzervatoře, Praha 1966 Dorůžka Lubomír: Český jazz (mezi tanky a klíči, 1968 - 1989), Praha 2002 Dorůžka Lubomír: Panoráma populární hudby 1918/1978, Praha 1981 Dorůžka Lubomír: Populárna hudba - priemysel, obchod, umenie, Bratislava 1978 Dorůžka Petr: Šuplík plný Zappy, Praha 1984 Douse Cliff: Kdo je kdo. Kytaroví mistři, Brno 1996 Friedlander Paul: Rock and Roll. A Social History, Boulder 1996 Frith Simon (ed.): Facing the music. A Pantheon Guide to Popular Culture, New York 1989 Frith Simon: Music for Pleasure. Esseys in the Sociology of Pop, Cambridge, Oxford 1988 Frith Simon: Sound Effects, Londýn 1981 Fukač Jiří, Poledňák Ivan: Funkce hudby, Hudební věda 1979. č.2 a 3 Fukač Jiří, Poledňák Ivan: Hudba a její pojmoslovný systém, Praha 1981 Fukač Jiří, Poledňák Ivan: K typologickým polarizacím hudby, zejména polarizaci hudby artificiální a nonartificiální, Hudební věda 1977, č.4, s.316 Furst T. Peter: Halucinogeny a kultura, Praha 1996 Gillet Charlie: The Sound of the City. The Classical History of Rock, Suffolk 1983 Goldstein Richard: Goldstein's Greatest Hits, New York 1970 Gracyk Theodore: Rhythm and Noise. An Aesthetics of Rock, London 1996 Grossberg Lawrence: We Gotta Get Out Of This Place. Popular Conservatism And Postmodern Culture, London 1992 Hardy Phil, Laing Dave: The Faber Companion To 20th-Century Popular Music, London 1995 Hruška Ervín: Od odzemku a valašky k rocku a elektrické kytaře. Historie bigbítu a rocku na Valašskomeziříčsku, Egg 1999 Hruška Jiří: Kronika kolínských kapel, Praha 1997 Chadima Mikoláš: Alternativa. Svědectví o českém rock & rollu sedmdesátých let (Od rekvalifikací k "nové vlně se starým obsahem"), Brno 1992 Chrastina Pavel: Olympic. Chvíli po ránu a zase znovu spolu, Praha 1994 Jaslovský Marian: Dežo Ursiny. Pevniny a vrchy, Bratislava 1997 Jeffries Neil (ed.): Direkt!! Hard Rock & Heavy Metal. Encyklopedie A - Z, Praha 1994 Jirous Ivan M.: Magorův zápisník, Praha 1997 Karbusický Vladimír, Kasan Jaroslav: Výzkum současné hudebnosti, Praha 1969 Karbusický Vladimír: K pojmu a estetice "lehké" hudby, Hudební věda 1967, č.1, s.22, č.2, s.328 a č.3, s.440 Karbusický Vladimír: Mezi lidovou písní a šlágrem, Praha 1968 Kloskowská Antonina: Masová kultura, Praha 1967 Kneif Tibor: Ästhetische und nichtästhetische Wertungskriterien in der Rockmusik; in Rockmusik. Aspekte zur Geschichte, Ästhetik, Produktion..., Mainz 1977 Kneif Tibor: Rockmusik und Subkulturen; in Rockmusik. Aspekte zur Geschichte, Ästhetik, Produktion..., Mainz 1977 Kneif Tibor: Sachlexikon Rockmusik, Reinbek 1978 Konrád Ondřej, Lindaur Vojtěch: Bigbít, Praha 2002 Korál Petr, Špulák Jaroslav: Ohlasy písní těžkých. Encyklopedie českých a slovenských hardrockových a heavymetalových skupin, Praha 1993 Kotek Josef, Dějiny české populární hudby a zpěvu 1 a 2, Praha 1994 a 1998 Kotek Josef, Hořec Jaromír, Kronika české synkopy 1 a 2, Praha 1975 a 1990 Kotek Josef, Poledňák Ivan: Teorie a dějiny tzv. bytové hudby jako samostatná muzikologická disciplína, Hudební věda 1974, č.4, s.335 Kotek Josef: Na rozhraní dvou stylů moderní taneční hudby, Taneční hudba a jazz 1963, s.20 Kotek Josef: Neartificiální (populární) hudba a sociologické aspekty jejího osvojování, sborník Hudební sociologie a hudební výchova 1982, Praha Kouřil Vladimírl: Český rock'n'roll, Praha 1981 Kramarz Volkmar: Harmonieanalyse der Rockmusik, Mainz 1983 Krýzl Jan: Nová vlna se starým obsahem, Tribuna 1983, č.12, s.5 Larkin Colin (ed.): The Guinness Encyclopedia of Popular Music, Middlesex 1993 Lindaur Vojtěch: Šance sněhových koulí v pekle, Praha 1998 Liška Tomáš (ed.): Rock proti proudu. Encyklopedie zahraničního alternativního rocku, A - L, Praha 1992, M - Z, Praha 1993 Lukeš Jan: Prozaická skutečnost, Praha 1982 MacDonald Ian: Revoluce v hlavně. Beatles, jejich písně a 60. léta, Praha 1997 Matzner Antonín, Poledňák Ivan, Wasserberger Igor(ed.): Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby, část věcná, jmenná - světová scéna A-K, L-Z a jmenná - československá scéna, Praha 1983, 1986, 1987, 1990 Matzner Antonín: Beatles, Praha 1987 Matzner, Antonín (ed.): Rhythm & blues (sborník), Praha 1985 Middleton Richard: Studying Popular Music, Buckingham 1990 Mitchell Tony: Popular music and local identity. Rock, Pop and Rap in Europe and Oceania, London, New York 1996 Moore, Allan F.: Rock: The Primary Text, Buckingham 1993 Moravčík Jiří: Keltská hudba, Praha 2004 Nolan A.M.: RocknRoll Road Trip. The Ultimate Guide to the Sites , the Shrines and the Legends Across America, New York 1992 Opekar Aleš, Vlček Josef a kol., Excentrici v přízemí, Praha 1989 Opekar Aleš: Analýza rockového alba: Flamengo - Kuře v hodinkách, Česká literatura, 1993, č. 2, s. 187198 Opekar Aleš: Bigbítové šlápoty. Obrazy zrockových dějin českých, Rock & Pop, 1996, č. 112, s. 7273; 1997, č. 112, s. 6465; 1998, č. 112, s. 6465; 1999, č. 112, s. 6465). Opekar Aleš: Hodnotová orientace v rockové hudbě, Opus musicum, 1989, č. 4, s. 105115, č. 5, s. XVIIXXII Opekar Aleš: Kpočátkům českého rocku. Nad prvním profilovým albem skupiny Olympic, Hudební věda, 1993, č. 1, s. 6069 Opekar Aleš: Zvířecí trilogie I. Straka v hrsti, Opus musicum, 1990, č. 9., s. XVIIXXV Osborne Ben: The A-Z of Club Culture. Tweny Years Of Losing It, London 1999 Pelc Jan, Hlavsa Mejla: Bez ohňů je underground, Praha 1992 Poledňák Ivan (ed.): Populární hudba a škola. Sborník příspěvků z konference v Praze 10.-12.května 1999, Praha 2000 Poledňák Ivan, Vafourek Ivan: Sondy do rocku a popu, Praha 1992 Poledňák Ivan: ABC hudební psychologie, Praha 1984 Poledňák Ivan: K otázce specifičnosti jazzu, Hudební věda 1969, č.4, s.419 Poledňák Ivan: K problému smyslu hudby a funkcí hudby, Opus musicum 1974 , č.4, s.97 Poledňák Ivan: Rock: Nástin podstaty a vývoje, Opus musicum 1986, č.3, s.74 Poledňák Ivan: Úvod do problematiky hudby jazzového okruhu, Olomouc 2000 Poschardt Ulf: DJ Culture, London 1998 Ramet Sabrina Petra (ed.): Rocking the State. Rock and Politics in Eastern Europe and Russia, Boulder, San Francisco, Oxford 1994 Rott Ladislav: Tak se začínalo aneb Z otcova alba, Plzeň 1998 Roxon Lillian: Rock Encyclopedia, New York 1969 Ryback Timorhy W.: Rock Around the Block, A history of rock music in Eastern Europe and the Soviet Union, New York 1990 Saunders Nicholas: Extáze & Techno scéna, Brno 1996 Shepherd John, Horn David, Laing Dave, Oliver Paul, Wicke Peter (ed.): Continuum Encyclopedia of Popular Music of the World, Volume I - Media, Industry and Society, Volume II - Performance and Production, London, New York 2003 Shuker Roy: Key Concepts in Popular A53 London, New York 1998 Shuker Roy: Understanding Popular Music, London 1994 Schnierer Miloš (ed.): Díváme se na hudbu. Materiály ze IV. muzikologicko-pedagogické konference, České Budějovice 2002 Schnierer Miloš (ed.): Soudová problematika nonartificiální hudby a hudební výchova. Materiály ze II. muzikologické konference, České Budějovice 2002 Slabý Zdeněk, Slabý Petr: Svět jiné hudby. Průhledy do hudby alternativní, avantgardní, improvizované, nové, opoziční, progresivní, experimentální, postmoderní, aktuální, free, klezmeru atd., Praha 2002 Sonda Pavel: Z historie východočeského rocku. 60. léta. Příběhy beatových skupin, Hradec Králové 2001 Strong Martin C.: The Great Rock Discography, Frankfurt am Main 1994, 1995, 1996, 1998 Sýkora Jan Křtitel: Czechoslovak beat music 67, Praha 1968 Tůma Jaromír: Čtyři hrají rock, Praha 1986 Tůma Jaromír: Bigbít, aneb Pendl mezi somráky a veksláky, Praha 1999 Turák František: Moderná populárna hudba a džez na Slovensku: vývojové tendencie a kritické reflexie, Bánská Bystrica 2003 Vlček Josef : Punk rock, Praha 1978 Vlček Josef : Rock na levém křídle, Praha 1983 Vlček Josef Vlček: Rock 2000, A-K, Praha 1982, L-R, Praha 1983, S-Z, Praha 1984 Vlček Josef, Rockové směry a styly, Praha 1988 Vlček Josef: Ambientní hudba a industriál, Praha 1987 Walker Dave: American Rocknroll Tour, New York 1992 Walker John A.: Cross-Overs, London 1987 Warner Simon: Rockspeak! The language of rock and pop, London 1996 Wicke Peter, Ziegenrücker Kai-Erik und Wieland: Handbuch der populären Musik, Berlín / Lipsko 1997 Wicke Peter: Anatomie des Rock, Leipzig 1987 Wicke Peter: Rockmusik, Leipzig 1987 Wich František: Rock & Pop Encyklopedie I A - L, II M - Z, Praha 1999 Willis Paul: Common Culture, Boulder, San Francisco 1978 Willis Paul: Profane Culture, London 1978
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/HV_702a