MUII61 Muzejní didaktika I.

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Monika Frecerová (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lucia Miškolciová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 23. 10. 9:00–12:40 M22, Pá 13. 11. 9:00–12:40 M22, Pá 4. 12. 9:00–12:40 M22, Pá 8. 1. 9:00–12:40 M22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu student definuje základní pojmy muzejní didaktiky, výukové metody i koncepty, vysvětlí specifika a možnosti vzdělávací situace v muzeu a připraví její rozbor v praxi.
Osnova
  • definice muzejní didaktiky; vztah muzea a formálního vzdělávání; vzdělávací situace v muzeu; výukové metody, přístupy a koncepty v muzejní pedagogice; didaktické pomůcky a materiály
Literatura
  • Talboys, G. K.: Museum Educator´s Handbook, Londýn 2000
  • Jagošová, L., Jůva, V., Mrázová, L.: Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace, Brno 2010
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Škola muzejní pedagogiky 1. Poznámky k partnerství výtvarné a muzejní pedagogiky. Vyd. 1. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2007. 131 s. ISBN 978-80-244-1866-7.
  • MRÁZOVÁ, Lenka a Barbora SVÁTKOVÁ. Aktivizující metody v muzejní pedagogice (text). Brno: Metodické centrum muzejní pedagogiky, 2017, 27 s. Aktivizující metody v muzejní pedagogice info
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 140 s. ISBN 9788024430034. info
  • KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
Výukové metody
frontální, skupinová a kooperativní výuka
Metody hodnocení
zpracování seminárního úkolu a jeho následná prezentace prokazující teoretickou orientaci v oblasti muzejní didaktiky
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2022.