PGB101 Environmentální výchova

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející)
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou sudou středu 8:00–11:40 B2.24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznamuje studenty s teorií i praxí environmentální výchovy. Studenti se seznámí s vývojem oboru v zahraničí i v České republice a s jednotlivými proudy, které s ním souvisí. Získají přehled o zakotvení EV ve formální, neformální i informální výchově a vzdělávání a o různých typech organizací, které se EV u nás i ve světě zabývají. Budou diskutovat vybrané teoretické otázky EV. Porovnají různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny.
Výstupy z učení
Studenti jsou schopni:
- charakterizovat zakotvení EV ve formálním i neformálním vzdělávání,
- diskutovat různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny,
- vyhodnotit silné a slabé stránky programů EV.
Osnova
  • 1.
    14.10.2020 Úvod, věková specifika cílových skupin environmentální výchovy, Medek
  • Cíle: studenti se seznámí s průběhem a kontextem kurzu, studenti aplikují poznatky vývojové psychologie na programy environmentální výchovy (EV). Seznámí se se zakotvením EV ve formálním vzdělávání.
    Před výukou:
    1. Materiál k přečtení před online výukou: http://www.ekopsychologie.cz/soubory/evyvoj.pdf
    2. Úkol: zjistěte, jaké postavení má environmentální výchova v nejrozšířenějších rámcových vzdělávacích programech – RVP ZV (https://www.msmt.cz/file/43792/) a RVP GV (http://www.nuv.cz/file/159). Srovnejte pojetí uvedené v RVP s DOV = alternativní a možná podoba průřezových témat, stačí se věnovat buď základnímu vzdělávání, nebo gymnaziálnímu vzdělávání. Dokumenty jsou k dispozic na http://www.nuv.cz/vystupy/doporucene-ocekavane-vystupy-1.
    Přednáška:
    • Základní poznatky vývojové psychologie (VP), aplikace poznatků VP na programy EV – práce s textem,
    • EV pro různé věkové skupiny
    • EV ve formálním vzdělávání
    Seminář: Diskuse o případových studiích: • Lesní školky, • Ozónový program
    Doporučená literatura:
    Cornell, J. (1998) Sharing Nature with Children. Nevada City, CA: DAWN Publications.
    Filer, J. (2008) Healthy, Active and Outside!: Running an Outdoors Programme in the Early Years. London: Routledge. Knight, S. (2009) Forest Schools & Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage.
    Langmeier, J.; Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha : Grada.
    Strejčková, E. (1998) Děti pro pětihory. Praha: Toulcův dvůr.
    Národní program výzkumu : Krajina a sídla budoucnosti.Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál.
    Valkounová, T. (2013) Role předškolního vzdělávání ve výchově k udržitelnému rozvoji. Český portál ekopsychologie [online] Dostupné z: http://ekopsychologie.adaptic.cz/vsechny-clanky/role-predskolniho-vzdelavani/


  • 2.
    11.11.2020 Aktivity environmentální výchovy, Medek
  • Cíle: studenti se seznámí s konkrétními programy environmentální výchovy, vyzkouší si část aktivit.
    Před výukou:
    Procházky po Zemi, aktivity Globální výchovy – vlastní vyzkoušení aktivit (viz studijní materiály ke kurzu Lekce_2.pdf)
    Seminář:
    • Ukázky jednodenních a pobytových programů EV
    • Simulační hra snižování uhlíkové stopy
    • Reflexe ukázkových aktivit


  • 3.
    25.11.2020 Cíle environmentální výchovy a strategie k jejich naplňování , Činčera
  • Cíl: Studenti reflektují základní postupy pro tvorbu programů environmentální výchovy.
    Před výukou:
    Materiály k nastudování před online výukou:
    • Cíle environmentální výchovy. https://youtu.be/jxoLXXimSTQ
    • Senzitivita, dostupné na https://evvoprednasky.cz/
    • Ekologické zákonitosti a výzkumné dovednosti. https://youtu.be/Lf6TQzZdJ8s
    Nové verze pro všechny přednášky budou do konce semestru dostupné na https://evvoprednasky.cz/
    Studenti na základě přednášek navrhnou 1-2 otázky pro společnou diskusi v rámci semináře.
    Seminář:
    Společná diskuse vycházející ze studenty navržených otázek.

  • 4.
    9.12. 2020, Vývoj a směry environmentální výchovy, Činčera
  • Cíl: studenti komentují vybrané směry environmentální výchovy a hodnotí je z hlediska vlastního přístupu k oboru.
    Před výukou:
    Materiály k nastudování před online výukou:
    • Problémy a konflikty. Dostupné na https://evvoprednasky.cz/
    • Akční strategie. https://youtu.be/aYnFia86iMU
    • Environmentální výchova: Cesty a křižovatky, dostupné na https://evvoprednasky.cz/
    Studenti na základě prvních dvou přednášek navrhnou 1-2 otázky pro společnou diskusi v rámci semináře. Studenti si na základě třetí přednášky promyslí otázky uvedené na jejím konci.
    Seminář:
    • Společná diskuse vycházející ze studenty navržených otázek.
    • Společná diskuse o otázkách uvedených na konci přednášky.
    Doporučená literatura:
    Činčera, J. (2014). Environmentální výchova. Cesty a křižovatky. Trenčín: Špirála.

  • 5.
    13.1.2021, Environmentální výchova v České republice a metody environmentální výchovy , Medek
    Cíl: Studenti se orientují v zakotvení EV ve formálním vzdělávání a v široké nabídce EV v oblasti neformálního vzdělávání. Mají přehled o klíčových metodických dokumentech, které mohou využít při vlastních násleších. Studenti se seznámí s příklady konkrétních metod EV.
    Před výukou:
    1) zmapování nabídky služeb EVVO ve vybraném kraji (viz studijní materiály k předmětu, Lekce_5.pdf)
    2) seznámení se s metodickými dokumenty v oblasti EVVO (viz studijní materiály k předmětu, Lekce_5.pdf)
    Přednáška:
    - Střediska ekologické výchovy
    - EVVO v neformální výchově a vzdělávání
    Seminář: - diskuse nabídek středisek environmentální výchovy
    - diskuse silných a slabých stránek EV v neformálním vzdělávání
    - případové studie – klimatické vzdělávání
    Doporučená literatura: časopisy Bedrník a Mrkvička na www.e-bedrnik.cz
    Činčera, J. (2013). Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita.
    Máchal, A. (2000). Praktická ekologická výchova. Brno: Rezekvítek.

Literatura
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vyd. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 132 s. ISBN 978-80-904141-0-5. info
  • ČINČERA, Jan. Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro starší školní věk a střední školy. 2013. URL info
  • CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu : učení hrou a prožitkem. Translated by Lenka Kapsová. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 141 stran. ISBN 9788026201458. info
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
  • FOUNTAIN, Susan. Místo na slunci : globální výchova pro děti 5-10 let. Translated by Monika Cahová, Illustrated by Miloslav Jágr. 1. vyd. Praha: Tereza, 1994, 111 s. info
Výukové metody
Přednášky na základě vlastní přípravy, ukázky aktivit, četba, on-line diskuse, rozbor programu.
Metody hodnocení
Hodnocení probíhá na základě bodového systému. K úspěšnému absolvování předmětu je nutné získat alespoň 30 bodů. Kritéria pro hodnocení jednotlivých částí kurzu naleznete v Úschovně v sekci Organizační pokyny.
Bodované aktivity:
0-20 body Účast na online přednáškách (4 body každá přednáška)
0-20 bodů Plnění průběžně zadávaných bodovaných úkolů a aktivita během přednášek
0-15 bodů Hodnocení programu EV
0-15 bodů Esej o vybraných otázkách environmentální výchovy
0-15 bodů Recenze odborného textu

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.