PGK32B59 Environmentální výchova

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
blokově. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející)
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 16. 10. 8:00–9:40 D41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se současnou situací environmentální výchovy(EV) v České republice. Kurz je zaměřen na cíle, tématizaci, metody a institucionální zabezpečení EV, nikoliv na jednotlivá ekovýchovná témata jako taková. Výuka sestává z jednoho bloku a samostudia.
Osnova
  • 1.
    14.10.2020 Úvod, věková specifika cílových skupin environmentální výchovy, Medek
  • Cíle: studenti se seznámí s průběhem a kontextem kurzu, studenti aplikují poznatky vývojové psychologie na programy environmentální výchovy (EV). Seznámí se se zakotvením EV ve formálním vzdělávání.
    Před výukou:
    1. Materiál k přečtení před online výukou: http://www.ekopsychologie.cz/soubory/evyvoj.pdf
    2. Úkol: zjistěte, jaké postavení má environmentální výchova v nejrozšířenějších rámcových vzdělávacích programech – RVP ZV (https://www.msmt.cz/file/43792/) a RVP GV (http://www.nuv.cz/file/159). Srovnejte pojetí uvedené v RVP s DOV = alternativní a možná podoba průřezových témat, stačí se věnovat buď základnímu vzdělávání, nebo gymnaziálnímu vzdělávání. Dokumenty jsou k dispozic na http://www.nuv.cz/vystupy/doporucene-ocekavane-vystupy-1.
    Přednáška:
    • Základní poznatky vývojové psychologie (VP), aplikace poznatků VP na programy EV – práce s textem,
    • EV pro různé věkové skupiny
    • EV ve formálním vzdělávání
    Seminář: Diskuse o případových studiích: • Lesní školky, • Ozónový program
    Doporučená literatura:
    Cornell, J. (1998) Sharing Nature with Children. Nevada City, CA: DAWN Publications.
    Filer, J. (2008) Healthy, Active and Outside!: Running an Outdoors Programme in the Early Years. London: Routledge. Knight, S. (2009) Forest Schools & Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage.
    Langmeier, J.; Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha : Grada.
    Strejčková, E. (1998) Děti pro pětihory. Praha: Toulcův dvůr.
    Národní program výzkumu : Krajina a sídla budoucnosti.Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál.
    Valkounová, T. (2013) Role předškolního vzdělávání ve výchově k udržitelnému rozvoji. Český portál ekopsychologie [online] Dostupné z: http://ekopsychologie.adaptic.cz/vsechny-clanky/role-predskolniho-vzdelavani/

    2. Samostatné studium online materiálů
    • Cíle environmentální výchovy. https://youtu.be/jxoLXXimSTQ
    • Senzitivita, dostupné na https://evvoprednasky.cz/
    • Ekologické zákonitosti a výzkumné dovednosti. https://youtu.be/Lf6TQzZdJ8s
    • Problémy a konflikty. Dostupné na https://evvoprednasky.cz/
    • Akční strategie. https://youtu.be/aYnFia86iMU
    • Environmentální výchova: Cesty a křižovatky, dostupné na https://evvoprednasky.cz/
  • Doporučená literatura: Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masarykova univerzita Brno.

Literatura
  • ČINČERA, Jan, Kateřina JANČAŘÍKOVÁ, Tomáš MATĚJČEK, Petra ŠIMONOVÁ, Jan BARTOŠ, Miroslav LUPAČ a Lenka BROUKALOVÁ. Environmentální výchova z pohledu učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 207 s. ISBN 978-80-210-8439-1. info
  • ANDREOTTI, Vanessa, Vladimír BURJAN, Jan ČINČERA, Zuzana GALLAYOVÁ, Juraj HIPŠ, Mikuláš HUBA, Fumiyo KAGAWA, Jan KRAJHANZL, Zuzana LABAŠOVÁ, Aleš MÁCHAL, Richard MEDAL, Miroslava PILÁRIKOVÁ a David SELBY. Environmentálna výchova v súvislostiach. 1. vydanie. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, 2015, 267 stran. ISBN 9788022827942. info
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vyd. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 132 s. ISBN 978-80-904141-0-5. info
  • CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu : učení hrou a prožitkem. Translated by Lenka Kapsová. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 141 stran. ISBN 9788026201458. info
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-61-3. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
Výukové metody
1 online výukový blok + samostatná práce.
Metody hodnocení
Hodnocení probíhá na základě bodového systému. K úspěšnému absolvování předmětu je nutné získat alespoň 30 bodů. Kritéria pro hodnocení jednotlivých částí kurzu naleznete v Úschovně v sekci Organizační pokyny.
Bodované aktivity:
10 bodů Účast na online přednášce
0-20 bodů Vědomostní test
0-15 bodů Hodnocení programu EV
0-15 bodů Esej o vybraných otázkách environmentální výchovy
0-15 bodů Recenze odborného textu

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/PGK32B59