PHUZKDF1 Didaktika filozofie a základů společenských věd

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
18 hodin za semestr. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jakub Vojta, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jakub Vojta, Ph.D.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 30. 10. 16:00–17:40 A11, Pá 27. 11. 16:00–17:40 A11
Předpoklady
PHUZKDD2 Didaktická dílna II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se závaznými dokumenty, vymezujícími obsah jednotlivých disciplin předmětu základy společenských věd (občanský a společenskovědní základ, občanská nauka) pro různé typy středních škol a se způsobem jejich konkretizace ve školních dokumentech a individuálních metodických plánech.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
aplikovat poznatky, které získal v teoretické didaktice a psychologii do modelových situací středoškolské výuky;
hodnotit žáky při různých typech výukových výstupů.
Osnova
  • 1. Koncepce výuky ZSV v jednotlivých typech středních škol, osnovy
  • 2. Obsahové pojetí ZSV, jednotlivé dílčí vědy - hranice a kontinuita
  • 3. Výukové metody pro jednotlivé součásti ZSV, způsoby organizace vyučovací hodiny
  • 4. Speciální postupy, seminární styl práce, školní a mimoškolní projekty apod.
  • 5. Specifika prověřování znalostí a hodnocení žáků v ZSV
  • 6. Vztahy mezi ZSV a ostatními předměty
Literatura
    doporučená literatura
  • Rámcové vzdělávací programy pro střední školy
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 186 s. ISBN 8024405997. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1993. info
Výukové metody
V jednotlivých lekcích jsou konkretizovány poznatky studentů z teoretické didaktiky, uváděny přiklady z běžné výuky ve střední škole, studenti zpracovávají modelové situace.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu:
- srovnání ŠVP vybrané školy s RVP (předmět ZSV a příbuzné) - s důrazem na naplnění RVP (učivo a výstupy), mezipředmětové vztahy, průřezová témata; rozbor hodinové dotace předmětu na škole a dalších relevantních informací
- zhotovení didaktického materiálu pro vybrané téma ZSV (presentace pro výklad, ověřovací test, pracovní list)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.