FF:PSDDS5 Doktorský seminář V - Informace o předmětu
PSDDS5 Doktorský seminář V
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Výuka v předmětu předpokládá, že student je vybaven základním poznatkovým aparátem z oblasti kvalitativního psychologického výzkumu. Zejména je důležitá dobrá orientace v terminologii vztahující se k metodologii výzkumu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, D-PSYCH_) (2)
- Cíle předmětu
- Student naváže na svoje předchozí znalosti o kvalitativní metodologii a metodách zpracování výzkumných dat, s cílem prohloubit tyto znalost a rozšířit je o jejich praktickou aplikaci. Seznámí se s detailnější charakteristikou kvalitativního přístupu, typy výzkumných plánů a průběhem přípravy výzkumného projektu, prohloubí si znalosti o metodách získávání, zpracování a analýzy kvalitativních dat, které bude schopen následně realizovat v praxi. Student bude schopen ovládat aplikaci etických pravidel psychologického výzkumu i kritéria hodnocení výzkumů, využívajících kvalitativní přístup a jeho metody, po absolvování předmětu bude schopen efektivně pracovat s postupy kvalitativní metodologie, zejména volit metody zpracování dat adekvátní výzkumnému záměru a povaze výzkumných dat, kriticky zhodnotit výsledky jejich analýzy a navrhovat případná alternativní řešení jejich zpracování, či stanovovat limity výzkumu, dokáží kriticky posoudit návrh výzkumu z hlediska metodologické správnosti a proveditelnosti.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: porovnat základní typy výzkumných designů z hlediska jejich výhod, nevýhod a omezení; zvolit a detailně rozpracovat vhodný metodologický design vzhledem k postulované výzkumné otázce; kriticky zhodnotit metodologii jiných výzkumných projektů.
- Osnova
- Obsah seminářů: Charakteristiky a aplikační možnosti kvalitativního přístupu. Historicko-filozofické kořeny kvalitativního přístupu v psychologii. Shrnutí základních metodologických přístupů v kvalitativním psychologickém výzkumu: tematická analýza, etnografická metoda, akční výzkum, konverzační analýza, diskurzivní psychologie, narativní přístup, deskriptivní fenomenologická metoda, interpretativní fenomenologická analýza, Q metodologie, zakotvená teorie. Individuální prezentace návrhů výzkumných projektů. Skupinová diskuse projektů.
- Literatura
- povinná literatura
- Willig, C., Stainton Rogers, W. (eds.). The SAGE Handbook of Qualitative Research in Psychology. Second Edition. London: SAGE Publications Ltd, 2017. 664 s. ISBN-13: 978-1473925212.
- Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. 332 s. (Psyché) ISBN 8024713624.
- Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. 440 s. ISBN 978-80-262-0982-9
- Výukové metody
- Přednáška, diskuse, prezentace případových studií, řešení modelových situací.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Podmínkou pro získání zápočtu je 80% aktivní účast studenta na seminářích a zpracování eseje o metodických otázkách relevantních pro studentův primární výzkumný zájem a kritické analýzy publikované kvalitativní výzkumné studie dle vlastního výběru, obojí v minimálním rozsahu 5 normostran.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: každý měsíc.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/PSDDS5