PSDDS5 Doktorský seminář V

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
Výuka v předmětu předpokládá, že student je vybaven základním poznatkovým aparátem z oblasti kvalitativního psychologického výzkumu. Zejména je důležitá dobrá orientace v terminologii vztahující se k metodologii výzkumu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student naváže na svoje předchozí znalosti o kvalitativní metodologii a metodách zpracování výzkumných dat, s cílem prohloubit tyto znalost a rozšířit je o jejich praktickou aplikaci. Seznámí se s detailnější charakteristikou kvalitativního přístupu, typy výzkumných plánů a průběhem přípravy výzkumného projektu, prohloubí si znalosti o metodách získávání, zpracování a analýzy kvalitativních dat, které bude schopen následně realizovat v praxi. Student bude schopen ovládat aplikaci etických pravidel psychologického výzkumu i kritéria hodnocení výzkumů, využívajících kvalitativní přístup a jeho metody, po absolvování předmětu bude schopen efektivně pracovat s postupy kvalitativní metodologie, zejména volit metody zpracování dat adekvátní výzkumnému záměru a povaze výzkumných dat, kriticky zhodnotit výsledky jejich analýzy a navrhovat případná alternativní řešení jejich zpracování, či stanovovat limity výzkumu, dokáží kriticky posoudit návrh výzkumu z hlediska metodologické správnosti a proveditelnosti.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: porovnat základní typy výzkumných designů z hlediska jejich výhod, nevýhod a omezení; zvolit a detailně rozpracovat vhodný metodologický design vzhledem k postulované výzkumné otázce; kriticky zhodnotit metodologii jiných výzkumných projektů.
Osnova
  • Obsah seminářů: Charakteristiky a aplikační možnosti kvalitativního přístupu. Historicko-filozofické kořeny kvalitativního přístupu v psychologii. Shrnutí základních metodologických přístupů v kvalitativním psychologickém výzkumu: tematická analýza, etnografická metoda, akční výzkum, konverzační analýza, diskurzivní psychologie, narativní přístup, deskriptivní fenomenologická metoda, interpretativní fenomenologická analýza, Q metodologie, zakotvená teorie. Individuální prezentace návrhů výzkumných projektů. Skupinová diskuse projektů.
Literatura
    povinná literatura
  • Willig, C., Stainton Rogers, W. (eds.). The SAGE Handbook of Qualitative Research in Psychology. Second Edition. London: SAGE Publications Ltd, 2017. 664 s. ISBN-13: 978-1473925212.
  • Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. 332 s. (Psyché) ISBN 8024713624.
  • Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. 440 s. ISBN 978-80-262-0982-9
Výukové metody
Přednáška, diskuse, prezentace případových studií, řešení modelových situací.
Metody hodnocení
Zápočet. Podmínkou pro získání zápočtu je 80% aktivní účast studenta na seminářích a zpracování eseje o metodických otázkách relevantních pro studentův primární výzkumný zájem a kritické analýzy publikované kvalitativní výzkumné studie dle vlastního výběru, obojí v minimálním rozsahu 5 normostran.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: každý měsíc.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.