FF:PSMA003 Pedagogická psychologie - Informace o předmětu
PSMA003 Pedagogická psychologie
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Sklepníková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 8:00–9:40 G24
- Předpoklady
- Prerekvizity nezadány.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, N-PSYCH_)
- Cíle předmětu
- Pedagogická psychologie zkoumá psychologické zákonitosti změn, které v subjektu působí výchovný a vzdělávací proces. Studenti se seznámí se základními a nejnovějšími poznatky této speciální psychologické vědní disciplíny a s možnostmi aplikace jejích teoretických poznatků v každodenním procesu učení, výchovy a sebevýchovy jedince.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen identifikovat hlavní činitele vztahu učitel-žák; vysvětlit základní složky a formy jejich vzájemné komunikace; orientovat se v aktuálních otázkách integrace a inkluze; prokázat znalosti alternativních přístupů ke vzdělávání; orientovat se v aktuálních otázkách a poznatcích pedagogického výzkumu.
- Osnova
- 1. Vztahy mezi učiteli a žáky a jejich utváření. Složky zastoupené ve vztahu mezi učitelem a žákem. Činitelé vztahu učitele k žákovi. Učitelovy postoje a očekávání vůči žákům. Činitelé vztahu žáka k učiteli.
- 2. Pedagogická komunikace. Pravidla pedagogické komunikace. Formy komunikace: verbální, neverbální, komunikace činem. Psychologické aspekty komunikace mezi učitelem a žákem, učitelem a rodičem.
- 3. Školní zátěž a její zvládání. Vnímání a hodnocení zátěže žákem, zvládání školní zátěže, faktory usnadňující a komplikující zvládání zátěže. Typy žákovského zvládání školních zátěžových situací, nácvik zvládacích strategií.
- 4. Psychologické aspekty metod aktivního vyučování. Praktické ukázky postupů, her a cvičení.
- 5. Alternativní školství. Waldorfská škola, Montessori škola, Daltonský plán, Jenský plán. Další alternativní přístupy ke vzdělávání. Zdravá škola, Začít spolu.
- 6. Problémoví žáci. Pojetí problémového žáka. Obvyklé školní problémy – v oblasti práce a výkonu, v oblasti chování, v sociálním zařazení do skupiny, v sebehodnocení a citovém prožívání. Instituce pomáhající při řešení školních problémů.
- 7. Problémy v oblasti chování. Poruchy chování – vymezení. Klasifikace problémového chování. Poruchy chování v dětském věku a dospívání. Výskyt a příčiny vzniku poruch chování. Typy poruch chování. Řešení problémů dětí a mladistvých s poruchami chování.
- 8. Znevýhodnění žáci – sociokulturně odlišní. Problémy vyplývající ze sociokulturní odlišnosti. Možnosti pomoci sociokulturně znevýhodněným dětem. Integrace a inkluze ve vzdělávání.
- 9. Aktuální otázky a poznatky pedagogicko-psychologického výzkumu.
- Literatura
- povinná literatura
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2013. 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
- GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 247 stran. ISBN 9788024734729. URL info
- NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
- ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- doporučená literatura
- Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. SPN, Bratislava 1988, 1990, 1991.
- Bartoňová, M. & Vítková, M. (2015). Inkluze ve školách jako interdisciplinární problém. Brno: Muni Press.
- Štech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.
- JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele : psychologie ve výchově a vzdělávání. Illustrated by Jana Slavíková. Vydání 1. Praha: Grada, 2018, 528 stran. ISBN 9788027105861. URL info
- HOY, Anita Woolfolk. Educational psychology. Global edition, thirteenth e. Boston: Pearson, 2016, 720 stran. ISBN 9781292095301. info
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
- Evidence-based approaches in positive education : implementing a strategic framework for well-being in schools. Edited by Mathew A. White - A. Simon Murray - Martin E. P. Seligman. Dordrecht: Springer, 2015, xxxiii, 18. ISBN 9789401796668. info
- SLAVIN, Robert E. Educational psychology : theory and practice. Tenth edition, Pearson new i. Harlow: Pearson, 2014, ii, 578. ISBN 9781292020730. info
- HOLLIMAN, Andrew J. The Routledge international companion to educational psychology. First published. London: Routledge, 2014, xxiv, 351. ISBN 9780415675581. info
- SLEZÁČKOVÁ, Alena a Jana Marie HAVIGEROVÁ. Positive education : Principles and contribution to the prevention of socially pathological phenomena at school. In Miłkowska, Grazyna. Prevention in School - Prevention in Education. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2013, s. 152-168. International Forum for Education ; No. 2(4). ISBN 978-83-7780-750-7. info
- PRŮCHA, Jan a Roman ŠVAŘÍČEK. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická orientace. Brno: ČSPd - Konvoj, 2009, roč. 19, č. 2, s. 89-105, 12 s. ISSN 1211-4669. Fulltext info
- SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 150 stran. ISBN 9788073672461. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 9788073676476. info
- FENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Translated by Karel Starý. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 124 stran. ISBN 9788073674717. info
- Handbook of educational psychology. Edited by Patricia A. Alexander - Philip H. Winne. 2nd ed. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2006, xx, 1055. ISBN 0805859713. info
- BOURCET, Stéphane a Isabelle GRAVILLON. Šikana ve škole, na ulici, doma : jak bránit své dítě... : praktický průvodce pro rodiče, pedagogy a vychovatele. Translated by Martina Vančurová. 1. vydání. Praha: Albatros, 2006, 71 stran. ISBN 8000015528. info
- KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
- AUGER, Marie-Thérèse a Christiane BOUCHARLAT. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Translated by Lucie Hučínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 121 s. ISBN 8071789070. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
- KUSÁK, Pavel a Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 234 s. ISBN 8024402947. info
- DAŘÍLEK, Pavel a Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 234 s. ISBN 8070678372. info
- ĎURIČ, Ladislav a Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia : terminologický a výkladový slovník. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997, 463 s. ISBN 8008024984. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
- ĎURIČ, Ladislav a Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učitel'ov. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1977, 592 s. info
- Výukové metody
- Přednášky, domácí práce, četba.
- Metody hodnocení
- Podmínky ukončení předmětu:
- včasné odevzdání kvalitní semestrální práce
- ústní zkouška
Celkové hodnocení: semestrální práce, ústní část - rozprava nad otázkami tematických okruhů předmětu. - Informace učitele
- Harmonogram distanční výuky v PS 2020:
P1 a P2: 15. 10. a 22. 10. 2020 (ZS): Vztahy mezi učiteli a žáky a jejich utváření. Složky zastoupené ve vztahu mezi učitelem a žákem. Činitelé vztahu učitele k žákovi. Učitelovy postoje a očekávání vůči žákům. Činitelé vztahu žáka k učiteli.
P3: 29. 10. 2020 (JS): Pedagogická komunikace. Pravidla pedagogické komunikace. Formy komunikace: verbální, neverbální, komunikace činem. Psychologické aspekty komunikace mezi učitelem a žákem, učitelem a rodičem.
P4: 5. 11. 2020 (ZS): Školní zátěž a její zvládání. Vnímání a hodnocení zátěže žákem, zvládání školní zátěže, faktory usnadňující a komplikující zvládání zátěže. Typy žákovského zvládání školních zátěžových situací, nácvik zvládacích strategií.
P5: 12. 11. 2020 (JS): Psychologické aspekty metod aktivního vyučování. Praktické ukázky postupů, her a cvičení.
P6: 19. 11. 2020 (ZS): Alternativní školství. Waldorfská škola, Montessori škola, Daltonský plán, Jenský plán. Další alternativní přístupy ke vzdělávání. Zdravá škola, Začít spolu.
P7: 26. 11. 2020 (JS): Problémoví žáci. Pojetí problémového žáka. Obvyklé školní problémy – v oblasti práce a výkonu, v oblasti chování, v sociálním zařazení do skupiny, v sebehodnocení a citovém prožívání. Instituce pomáhající při řešení školních problémů.
P8 a P9: 3. 12. a 10. 12. 2020 (ZS): Problémy v oblasti chování. Poruchy chování – vymezení. Klasifikace problémového chování. Poruchy chování v dětském věku a dospívání. Výskyt a příčiny vzniku poruch chování. Typy poruch chování. Řešení problémů dětí a mladistvých s poruchami chování.
P10: 17. 12. 2020. (JS): Znevýhodnění žáci – sociokulturně odlišní. Problémy vyplývající ze sociokulturní odlišnosti. Možnosti pomoci sociokulturně znevýhodněným dětem. Integrace a inkluze ve vzdělávání.
Aktuální otázky a poznatky pedagogicko-psychologického výzkumu. (Semestrální práce - podrobnější zadání v IS, odevzdat v elektronické podobě do odevzdávárny předmětu v IS nejpozději do 30. 11. 2020.)
Doporučujeme studentům využívat zdroje a odkazy ve Studijních materiálech v ISu. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/PSMA003