FF:PSMA014 Psychoterapie dětí a dospív. - Informace o předmětu
PSMA014 Psychoterapie dětí a dospívajících
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Milan Pilát (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 16:00–17:40 K21
- Předpoklady
- Aktivní účast na přednáškách a seminářích.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, N-PSYCH_)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními teoretickými poznatky i praktickými zkušenostmi z oblasti psychoterapie dětí a dospívajících. Charakter výuky předmětu je jednak přednáškový jednak seminární. Přednášky jsou orientovány na tzv. obecnou část psychoterapie dětí a dospívajících, zatímco seminární výuka je zaměřena na otázky tzv. speciální psychoterapie dětí a dospívajících.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v základních teoretických poznatcích z oblasti psychoterapie dětí a dospívajících
- využívat praktické zkušenosti z oblasti psychoterapie dětí a dospívajících
- rozlišit základní a speciální okruhy psychoterapie dětí a dospívajících. - Osnova
- Náplň a struktura jednotlivých přednášek je přizpůsobována aktuální situaci a potřebám studentů. Osnova předmětu může tedy vypadat například takto:
- Úvod (psychoterapie vs. evidence based medicine, Syndrom YAVIS, Kontext interpersonální vs. intrapsychický, Rozdíly psychoterapie dětí vs. dosplých ad.)
- Cíle terapie
- Fáze terapeutického procesu
- Katalyzátory (nástroje) procesu terapie
- Terapie hrou
- Hra ve vybraných terapeutických přístupech i školách
- Technika vyprávění příběhu
- Rodinná terapie
- Historická a aktuální specifika jednotlivých psychoterapeutických přístupů a škol, které se zaměřují na terapeutickou práci s dětmi, dospívajícími a rodinami
- Přehled teorií vývoje v období dětství a dospívání
- MR a děti s psychotickými projevy
- Sy ADD, ADHD versus LMD
- Psychosomatická a primárně somatická onemocnění u dětí - možnosti a meze psychoterapie
- Sy CAN, PTSD
- Návykové látky a drogová závislost u dětí a dospívajících
- Obecně předmět zahrnuje tyto tematické okruhy:
- 1. Fáze terapie
- 2. Katalyzátory změny
- 3. Teorie rodiny a rodinná terapie
- 4. Pístup z hlediska vývojové teorie (Erikson, Duvall)
- 5. Všeobecná teorie systém
- 6. Psychodynamická teorie (Freud, Wynne, Lidz)
- 7. Strukturální teorie (Minuchin)
- 8. Funkcionální teorie (Bowen, Toman)
- 9. Komunikační teorie (Bateson, Jackson, Lederer, Haley, Satir)
- Literatura
- povinná literatura
- LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
- doporučená literatura
- OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše : tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Edited by Martin Jára, Translated by Jiří Štěpo. Vyd. 1. Dobříš: Drvoštěp, 2003, 261 s. ISBN 8090330606. info
- ŘÍČAN, Pavel. Dětská klinická psychologie [Říčan, 1991]. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1991, 359 s. : i. info
- neurčeno
- LANYADO, Monica a Ann HORNE. Psychoterapie dětí a dospívajících : psychoanalytický přístup. Translated by Lucie Lucká. V Praze: Triton, 2005, 681 s. ISBN 807254568X. info
- BREMS, Christiane. Dětská psychoterapie a poradenství : komplexní průvodce. Translated by Barbara Ulrich. Vydání první. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2018, 526 stran. ISBN 9788075535108. info
- ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Translated by Jaroslava Kubátová - Jiří Štěpo. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2002, 206 stran. ISBN 8024701820. info
- VALENTA, Milan a Pavel HUMPOLÍČEK. Hra v terapii. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 254 s. ISBN 978-80-262-1190-7. URL info
- HORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 492 s. ISBN 80-7178-472-9. info
- PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
- Výukové metody
- Výuka je založena na interaktivních přednáškách, které obsahově čerpají z praxe dětského psychoterapeuta. Přednášky jsou doplněny semináři, které jsou realizovány formou diskuze či možnosti exkurze do zařízení zabývajících se přímou terapeutickou činností v oblasti dětské a adolescentní psychoterapie.
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá jednou týdně dvě vyučovací hodiny - v jednom týdnu jsou dvě vyučovací hodiny věnovány teoretické průpravě a na ně navazují v dalším týdnu další dvě hodiny seminární. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
- Informace učitele
- Poslední úprava provedena dne: 3. 1. 2018.
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/PSMA014