PSMA014 Psychoterapie dětí a dospívajících

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Milan Pilát (přednášející), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 16:00–17:40 K21
Předpoklady
Aktivní účast na přednáškách a seminářích.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními teoretickými poznatky i praktickými zkušenostmi z oblasti psychoterapie dětí a dospívajících. Charakter výuky předmětu je jednak přednáškový jednak seminární. Přednášky jsou orientovány na tzv. obecnou část psychoterapie dětí a dospívajících, zatímco seminární výuka je zaměřena na otázky tzv. speciální psychoterapie dětí a dospívajících.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v základních teoretických poznatcích z oblasti psychoterapie dětí a dospívajících
- využívat praktické zkušenosti z oblasti psychoterapie dětí a dospívajících
- rozlišit základní a speciální okruhy psychoterapie dětí a dospívajících.
Osnova
  • Náplň a struktura jednotlivých přednášek je přizpůsobována aktuální situaci a potřebám studentů. Osnova předmětu může tedy vypadat například takto:
  • Úvod (psychoterapie vs. evidence based medicine, Syndrom YAVIS, Kontext interpersonální vs. intrapsychický, Rozdíly psychoterapie dětí vs. dosplých ad.)
  • Cíle terapie
  • Fáze terapeutického procesu
  • Katalyzátory (nástroje) procesu terapie
  • Terapie hrou
  • Hra ve vybraných terapeutických přístupech i školách
  • Technika vyprávění příběhu
  • Rodinná terapie
  • Historická a aktuální specifika jednotlivých psychoterapeutických přístupů a škol, které se zaměřují na terapeutickou práci s dětmi, dospívajícími a rodinami
  • Přehled teorií vývoje v období dětství a dospívání
  • MR a děti s psychotickými projevy
  • Sy ADD, ADHD versus LMD
  • Psychosomatická a primárně somatická onemocnění u dětí - možnosti a meze psychoterapie
  • Sy CAN, PTSD
  • Návykové látky a drogová závislost u dětí a dospívajících
  • Obecně předmět zahrnuje tyto tematické okruhy:
  • 1. Fáze terapie
  • 2. Katalyzátory změny
  • 3. Teorie rodiny a rodinná terapie
  • 4. Pístup z hlediska vývojové teorie (Erikson, Duvall)
  • 5. Všeobecná teorie systém
  • 6. Psychodynamická teorie (Freud, Wynne, Lidz)
  • 7. Strukturální teorie (Minuchin)
  • 8. Funkcionální teorie (Bowen, Toman)
  • 9. Komunikační teorie (Bateson, Jackson, Lederer, Haley, Satir)
Literatura
    povinná literatura
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
    doporučená literatura
  • OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše : tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Edited by Martin Jára, Translated by Jiří Štěpo. Vyd. 1. Dobříš: Drvoštěp, 2003, 261 s. ISBN 8090330606. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Dětská klinická psychologie [Říčan, 1991]. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1991, 359 s. : i. info
    neurčeno
  • LANYADO, Monica a Ann HORNE. Psychoterapie dětí a dospívajících : psychoanalytický přístup. Translated by Lucie Lucká. V Praze: Triton, 2005, 681 s. ISBN 807254568X. info
  • BREMS, Christiane. Dětská psychoterapie a poradenství : komplexní průvodce. Translated by Barbara Ulrich. Vydání první. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2018, 526 stran. ISBN 9788075535108. info
  • ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Translated by Jaroslava Kubátová - Jiří Štěpo. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2002, 206 stran. ISBN 8024701820. info
  • VALENTA, Milan a Pavel HUMPOLÍČEK. Hra v terapii. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 254 s. ISBN 978-80-262-1190-7. URL info
  • HORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 492 s. ISBN 80-7178-472-9. info
  • PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
Výukové metody
Výuka je založena na interaktivních přednáškách, které obsahově čerpají z praxe dětského psychoterapeuta. Přednášky jsou doplněny semináři, které jsou realizovány formou diskuze či možnosti exkurze do zařízení zabývajících se přímou terapeutickou činností v oblasti dětské a adolescentní psychoterapie.
Metody hodnocení
Výuka probíhá jednou týdně dvě vyučovací hodiny - v jednom týdnu jsou dvě vyučovací hodiny věnovány teoretické průpravě a na ně navazují v dalším týdnu další dvě hodiny seminární. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
Informace učitele
Poslední úprava provedena dne: 3. 1. 2018.
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021.