PS_BA027 Výzkumné praktikum

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. David Lacko, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 18:00–19:40 C33
Předpoklady
Biologické vědy, Obecná psychologie I, Obecná psychologie II, Základy neurověd, Statistické metody I, Statistické metody II, Metodologie psychologie I, Metodologie psychologie II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi praktického užití vybraných moderních metod psychologického výzkumu, specificky state-of-the-art technologií pro mapování behaviorální a senzomotorické aktivity člověka. Po absolvování kurzu získá student přehled o možnostech a limitech vybraných metod a hlouběji se seznámí s jednou z nich formou návrhu výzkumného projektu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout moderní trendy v psychologickém výzkumu;
- popsat a chápat princip moderních technologií využívaných pro behaviorální měření;
- kriticky zhodnotit limity stávajících i moderních metod a technologií v psychologickém výzkumu;
- navrhnout psychologickou výzkumnou studii malého rozsahu, kde bude využita vybraná technologie a shrnout ji v rámci výzkumného návrhu;
- prezentovat vlastní výzkumný návrh před psychologickým kolegiem;
Osnova
  • 1. Kritické přehodnocení stávajících metod a technologií v psychologickém výzkumu
  • 2. Eye-trackingové studie na statickém zařízení
  • 3. Eye-trackingové studie na mobilním zařízení (ET brýle)
  • 4. Výzkum a diagnostika psaní s využitím grafických tabletů
  • 5. Neurofyziologické výzkumné metody (EEG, fNIRS, fMRI)
  • 6. Fyziologické koreláty v psychologickém výzkumu (krevní tlak, srdeční tep, kožní odpor)
  • 7. Možnosti počítačového testování v psychologickém výzkumu, výzkum prostorové kognice
  • 8. Motion Capture System a měření motorické aktivity
  • 9. Možnosti využití virtuální reality pro psychologický výzkum
Literatura
    doporučená literatura
  • POOLE, A., & L. J. BALL (2004). Eye Tracking in Human-Computer Interaction and Usability Research: Current Status and Future Prospects [online]. Lancaster University, UK: Psychology Department. Dostupné z: http://www.alexpoole.info/blog/wp-content/uplo
  • Barlas, Y. (1996). Formal aspects of model validity and validation in system dynamics. System Dynamics Review, 12(3), 183–210.
  • Faber, J. (1997). EEG atlas do kapsy. Praha: Triton.
  • Clifton, K. J. a Handy, S. L. (2001). Qualitative methods in travel behaviour research. International conference on Transport survey quality and Innovation. Retreived on Januar 4 2013 from http://www.des.ucdavis.edu/faculty/handy/Qualitative_paper.pdf
  • Asakura, Y. a Hato, E. (2009).Tracking individual travel behaviour using mobile phones: recent technological development. R. Kitamura, T. Yoshii, T. Yamamoto (Eds.). The Expanding Sphere of Travel Behaviour Research
  • HOLMQVIST, K., NYSTRÖM, M., ANDERSSON, R., DEWHURST, R., HALSZKA, J., VAN DE WEIJER, J. (2011). Eye tracking: A comprehensive guide to methods and measures. Oxford University Press, 560 pp.
  • Rayner, K. (1998). Eye movements in reading and information processing: 20 years of research. Psychological Bulletin, 124, 372–422.
  • DUSCHOWSKI, A. T. (2007). Eye tracking, Methodology, Theory and Practice. Springer – Verlag London Limited, 2007, 321 pp.
  • Miller, J. H. a Page. S. E. (2007). Complex adaptive systems: An introduction to computational models of social life. Princeton, Woodstock: Princenton university press.
  • Popelka, S., Voženílek, V. “Specifying of Requirements for Spatio-Temporal Data in Map by Eye-Tracking and Space-Time-Cube”, in Proceedings of International Conference on Graphic and Image Processing (ICGIP 2012), Singapore, 2012.
  • Kandel - Schwartz - Jessell (eds.) (2000). Principles of Neuroscience. McGraw-Hill.
  • Fisher, W. W. a Mazur, J. E. (1997). Basic and applied research on choice responding. Journal of applied behavior analysis, 30 (3), 387–410.
    neurčeno
  • Rosenblum, S., Weiss, P. L., & Parush, S. (2004). Handwriting evaluation for developmental dysgraphia: Process versus product. Reading and writing, 17(5), 433-458.
  • Jerald, J. (2016). The VR book: human-centered design for virtual reality. San Rafael, CA: Morgan & Claypool.
Výukové metody
Teoretická příprava, přednášky, samostatná odborná práce.
Nejdříve budou prezentovány jednotlivé okruhy a následně budou vybrané metody prezentovány více do detailu, částečně formou zvaných přednášek od odborníků z praxe. Studenti ve skupinách vypracují práce asociované k vybranýcm metodám a odprezentují je v rámci odborného kolegia.
Metody hodnocení
Hodnoceným výstupem předmětu je skupinový výzkumný návrh a jeho následná prezentace před kolegy z oboru. Za kvalitně odprezentovaný výzkumný návrh bude udělen zápočet.
Kritéria hodnocení:
- adekvátnost využití vybrané metody/technologie pro psychologický výzkum
- struktura a forma návrhu výzkumu (IMRAD aj.)
- kvalita skupinové prezentace
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/predmet/phil/podzim2017/PS_BA027
Předmět je vyučován každoročně. Výuka probíhá každý týden.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021.