RJU_03 Pedagogická praxe interní

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
180 hodin. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc. (cvičící)
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Mgr. Bc. Zbyněk Michálek (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
Didaktika ruštiny I
Didaktika ruštiny II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je propojení teoretických znalosti jazyka a metodiky jeho výuky s praktickými zkušenostmi studenta. Jedná se o náslechy a výstupy v rámci kurzů Ruština pro neruštináře na Filozofické fakultě MU pod vedením tutora s následnou vzájemnou reflexí a reflexí s tutorem.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu bude student/studentka schopen/schopna:
- definovat cíle výuky svěřeného předmětu;
- vytvořit plán výuky předmětu na jeden semestr;
- stanovit vyučovací metody adekvátní cílům a specifikům dané skupiny edukantů;
- určit vhodnou učebnici a případnou potřebu doplňkových materiálů;
- připravit si doplňkové materiály potřebné pro výuku;
- postupovat podle zpracovaného plánu a vyhodnocovat dosahování cílů;
- spolupracovat s partnerem, s nímž kurz povede, s tutorem i s oborovým didaktikem při případných úpravách postupu výuky.
Osnova
  • Základní etapy průběhu předmětu:
  • 1. Příprava na vlastní výuku a úkoly: definování svěřené skupiny a jejích specifik; stanovení cílů určeného kurzu; určení metod práce; pojmenování metod ověřování toho, jak a nakolik jsou dosahovány cíle výuky; určení vhodné učebnice a doplňkových materiálů; stanovení učebního plánu; konzultace s tutorem/oborovým metodikem (60 hod.).
  • 2. Vlastní výuka (24 hod.).
  • 3. Výuka v tandemu: spolupráce s partnerem, s nímž student kurz vede (12 hod.).
  • 4. Podíl na provozu školy (34 hod.).
  • 5. Sdílení a reflexe zkušeností ze samostatné výuky a výuky v tandemu pod garancí oborového didaktika (30 hod.).
  • 6. Vypracování seminární práce k reflexi interní praxe (20 hod.).
Literatura
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Začínající učitel – zkušený učitel: profesní vývoj učitele. In Seminář Výzkumný záměr PdF UK Praha. 2011. info
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
Výukové metody
- Příprava vlastních vyučovacích hodin;
- vytvoření případných doplňkových materiálů;
- vedení konkrétních vyučovacích hodin samostatně a v tandemu;
- analýza vlastního výkonu a výkonu partnera ve výuce v tandemu;
- reflexe výuky pod vedením oborového didaktika;
- vedení pedagogického deníku jako nástroje podpory reflexe a sebereflexe;
- plnění případných (zadaných) úkolů v učitelském portfoliu;
- odevzdání deníku praxe ke kontrole.
Metody hodnocení
Odevzdání seminární práce (sebereflexe vlastní výuky a výuky v tandemu).
Zápočet.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021.