RJU_04 Souvislá praxe náslechová

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
90 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc. (cvičící)
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
Didaktika ruštiny I
Průběžná praxe náslechová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb a dosažení uznání v roli učitele.
Předmět Souvislá praxe náslechová je praxi navazující na náslechovou praxi průběžnou. Praxe se realizuje především na středních školách, případně na 2. stupni základních škol. Student vykoná náslechovou a následnou výukovou praxi v návaznosti na stejné škole.
V průběhu Souvislé praxe náslechové studenti získají:
- zkušenost ze školní praxe na příkladu toho, jak vedou vyučování zkušení pedagogové;
- příklady toho, jak aktivizovat edukanty různých věkových kategorií a v různých situacích;
- další vzory pro práci s učebnicemi, didaktickou technikou i s doplňkovými materiály připravenými učitelem podle konkrétních potřeb;
- rozšíření možností využití různých forem ověřování znalostí a dovedností edukantů;
- zkušenosti s flexibilní reakcí na situace vznikající ve výuce;
- možnost s pedagogy prodiskutovat důvody konkrétních zásahů do organizace výuky a zachovávání disciplíny v podmínkách, jichž byli svědky;
- materiály pro komplexní reflexi náslechů.
Výstupy z učení
Souvislá praxe náslechová seznámí studenty s reálnými podmínkami vyučování ruskému jazyku a literatuře na příkladu konkrétních středních škol, případně základních (2. stupeň), učitelů a edukantů včetně konkrétních příkladů toho, jak výukovou jednotku připravit s ohledem na ŠVP a specifické potřeby dané skupiny. Zkušení pedagogové pomůžou studentům získat vzory pro jejich vlastní aktivní práci a připraví je tak pro jejich individuální pedagogické působení.
Student bude schopen:
- si uvědomit vlastní profesní potřeby;
- prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti;
- propojit teoretické poznatky získané v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými ukázkami reálné výuky;
- vypracovat seminární práci na základě materiálů získaných pro komplexní reflexi náslechů.
Osnova
  • Základními etapami absolvování předmětu jsou:
  • 1. Seznámení se s provozem školy; seznámení s pedagogickou dokumentací a přípravami na hodiny v praxi uvádějícího učitele (20 hod.).
  • 2. Vlastní náslechy v konkrétních hodinách věnovaných ruskému jazyku a literatuře (30 hod.).
  • 3. Diskuse s uvádějícím učitelem po náslechových hodinách (10 hod.).
  • 4. Reflexe náslechové praxe pod garancí oborového didaktika (10 hod.).
  • 5. Porovnání teoretických postulátů a jejich uplatňování v praxi: vypracování seminární práce (20 hod.).
Literatura
    doporučená literatura
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. první. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2005, 231 s. Monografica. ISBN 80-7194-744-X. info
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
    neurčeno
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2012, 164 stran. ISBN 9788026200529. info
  • HANUŠOVÁ, Světlana. Učitel cizího jazyka v roli poradce. In Cudzie jazyky a kultúry v škole 8. Foreign Languages and Cultures at School 8. 2011. info
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • GRENAROVÁ, Renée. Metodické postupy, didaktické hry, pomůcky a techniky k nácviku čtení v počátečním vyučování ruštině na ZŠ nejen pro žáky s dyslektickými obtížemi. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně (CD-ROM), 2004, 27 s. ISBN 80-210-3474-2. info
Výukové metody
- Náslech hodin uvádějících učitelů;
- studium pedagogické (školní/třídní) dokumentace;
- pozorování a záznamy z pozorování v navštívených hodinách;
- analýza práce uvádějících učitelů v konkrétních hodinách;
- diskuse s uvádějícími učiteli;
- zpracování podkladů pro písemnou reflexi náslechů;
- vedení pedagogického deníku jako nástroje podpory reflexe a sebereflexe;
- plnění případných (zadaných) úkolů v učitelském portfoliu;
- odevzdání deníku praxe ke kontrole.
Metody hodnocení
Odevzdání materiálů (analýza záznamů) z náslechů.
Zápočet.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021.