FF:RJU_04 Souvislá praxe náslechová - Informace o předmětu
RJU_04 Souvislá praxe náslechová
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 90 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc. (cvičící)
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Didaktika ruštiny I
Průběžná praxe náslechová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-RJU_)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb a dosažení uznání v roli učitele.
Předmět Souvislá praxe náslechová je praxi navazující na náslechovou praxi průběžnou. Praxe se realizuje především na středních školách, případně na 2. stupni základních škol. Student vykoná náslechovou a následnou výukovou praxi v návaznosti na stejné škole.
V průběhu Souvislé praxe náslechové studenti získají:
- zkušenost ze školní praxe na příkladu toho, jak vedou vyučování zkušení pedagogové;
- příklady toho, jak aktivizovat edukanty různých věkových kategorií a v různých situacích;
- další vzory pro práci s učebnicemi, didaktickou technikou i s doplňkovými materiály připravenými učitelem podle konkrétních potřeb;
- rozšíření možností využití různých forem ověřování znalostí a dovedností edukantů;
- zkušenosti s flexibilní reakcí na situace vznikající ve výuce;
- možnost s pedagogy prodiskutovat důvody konkrétních zásahů do organizace výuky a zachovávání disciplíny v podmínkách, jichž byli svědky;
- materiály pro komplexní reflexi náslechů. - Výstupy z učení
- Souvislá praxe náslechová seznámí studenty s reálnými podmínkami vyučování ruskému jazyku a literatuře na příkladu konkrétních středních škol, případně základních (2. stupeň), učitelů a edukantů včetně konkrétních příkladů toho, jak výukovou jednotku připravit s ohledem na ŠVP a specifické potřeby dané skupiny. Zkušení pedagogové pomůžou studentům získat vzory pro jejich vlastní aktivní práci a připraví je tak pro jejich individuální pedagogické působení.
Student bude schopen:
- si uvědomit vlastní profesní potřeby;
- prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti;
- propojit teoretické poznatky získané v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými ukázkami reálné výuky;
- vypracovat seminární práci na základě materiálů získaných pro komplexní reflexi náslechů. - Osnova
- Základními etapami absolvování předmětu jsou:
- 1. Seznámení se s provozem školy; seznámení s pedagogickou dokumentací a přípravami na hodiny v praxi uvádějícího učitele (20 hod.).
- 2. Vlastní náslechy v konkrétních hodinách věnovaných ruskému jazyku a literatuře (30 hod.).
- 3. Diskuse s uvádějícím učitelem po náslechových hodinách (10 hod.).
- 4. Reflexe náslechové praxe pod garancí oborového didaktika (10 hod.).
- 5. Porovnání teoretických postulátů a jejich uplatňování v praxi: vypracování seminární práce (20 hod.).
- Literatura
- doporučená literatura
- PÍŠOVÁ, Michaela. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. první. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2005, 231 s. Monografica. ISBN 80-7194-744-X. info
- PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
- neurčeno
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2012, 164 stran. ISBN 9788026200529. info
- HANUŠOVÁ, Světlana. Učitel cizího jazyka v roli poradce. In Cudzie jazyky a kultúry v škole 8. Foreign Languages and Cultures at School 8. 2011. info
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- GRENAROVÁ, Renée. Metodické postupy, didaktické hry, pomůcky a techniky k nácviku čtení v počátečním vyučování ruštině na ZŠ nejen pro žáky s dyslektickými obtížemi. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně (CD-ROM), 2004, 27 s. ISBN 80-210-3474-2. info
- Výukové metody
- - Náslech hodin uvádějících učitelů;
- studium pedagogické (školní/třídní) dokumentace;
- pozorování a záznamy z pozorování v navštívených hodinách;
- analýza práce uvádějících učitelů v konkrétních hodinách;
- diskuse s uvádějícími učiteli;
- zpracování podkladů pro písemnou reflexi náslechů;
- vedení pedagogického deníku jako nástroje podpory reflexe a sebereflexe;
- plnění případných (zadaných) úkolů v učitelském portfoliu;
- odevzdání deníku praxe ke kontrole. - Metody hodnocení
- Odevzdání materiálů (analýza záznamů) z náslechů.
Zápočet. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/RJU_04