FF:RLMgB262 Foucault a náboženství - Informace o předmětu
RLMgB262 Foucault, analýza diskurzu a teorie náboženství
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Milan Fujda, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Ivona Vrzalová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé úterý 12:00–13:40 B2.33
- Předpoklady
- ! RLB262 Foucault a náboženství
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Religionistika (program FF, N-RL_) (3)
- Cíle předmětu
- Michel Foucault patří jednoznačně k nejvýznamnějším myslitelům 20. století. Jeho myšlení ovlivnilo nebývalým způsobem podobu všech společenskovědních disciplín a v každé z nich vedlo k hluboké sebereflexi a výraznému přehodnocení dosavadních přístupů. Foucaultovy analýzy diskursu, moci a utváření já tvoří dnes základ celé řady metodologických přístupů v sociálních vědách, a obeznámenost s Foucaultovým myšlením je tak jedním ze základních předpokladů chápání současných společenskovědních diskusí. Pro religionistiku má zásadní význam jak Foucaultovo pojetí historiografie, tak další rozpracovávání jeho myšlenek v sociologii a kulturní antropologii. Cílem tohoto kurzu proto je uvést studenty prostřednictvím četby a diskusí o ní do myšlení Michela Foucaulta. V rámci kurzu budou seznámeni s jeho vlivem na soudobé sociální vědy a s vybranými způsoby aplikace a rozpracování archeologie vědění.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu studující porozumí hlavním principům a postupům Foucaultovy archeologie vědění; budou mít přehled o možnostech využití archeologické analýzy v sociálních vědách; pochopí některé vlivné způsoby jejího rozvinutí v sociologii a historiografii; dokáží tuto analýzu provádět.
- Osnova
- (0) Organizační setkání.
- (1) Úvodní přednáška: Foucault, archeologie a sočasné socální vědy.
- (2) Diskurs.
- (3) Subjekt.
- (4) Dějiny a genealogie.
- (5) Archeologie.
- (6) Společenské vědy a zrození člověka.
- (7) Diskursivní a nediskursivní formace.
- (8) Historické formace a jejich změny.
- (9) Moc.
- (10) Péče o sebe.
- (11) Inspirace Foucaultem I: Sociální pole a kapitál (Pierre Bourdieu).
- (12) Inspirace Foucaultem II: Subaltern studies a analýza moci v koloniálním kontextu.
- Literatura
- povinná literatura
- FOUCAULT, Michel. Dohlížet a trestat :kniha o zrodu vězení. Translated by Čestmír Pelikán. Praha: Dauphin, 2000, 427 s. ISBN 80-86019-96-9. info
- FOUCAULT, Michel. Myšlení vnějšku. Praha: Herrmann & synové, 1996, 303 s. info
- doporučená literatura
- Dějiny sexuality. I., Vůle k vědění (Přid.) : Vůle k vědění : dějiny sexuality. I. info
- FOUCAULT, Michel. Slova a věci. Translated by Jan Rubáš. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, v, 309. ISBN 9788025117132. info
- DELEUZE, Gilles. Foucault. Translated by Čestmír Pelikán. Praha: Herrmann & synové, 1996, 191 s. info
- FOUCAULT, Michel. Diskurs ; Autor ; Genealogie : tři studie. Edited by Michel Foucault. Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1994, 115 s. ISBN 8020504060. info
- Výukové metody
- přednášky, semináře
- Metody hodnocení
- (1) Aktivní diskuse při seminářích (případně odevzdané position papery). (20 %)
(2) Esej o vybraném aspektu Foucaultovy archeologie. (50 %)
(3) Ústní rozmluva o eseji. (30 %) - Informace učitele
- 1. V případě nepřítomnosti na seminární diskusi jsou studenti povinni odevzdat position paper o délce tří odstavců obsahujících: a) stanovisko/názor/pojetí autora, b) zdůvodnění stanoviska autora, c) polemiku s autorem, případně návrh alternativního řešení problému. 2. Esej má délku konferenčního příspěvku (cca 4-8 stran [1 s=1800 znaků]). Jejím cílem je podat rozbor některého aspektu Foucaultovy metody s případným rozpracováním jejího významu a použitelnosti v rámci religionistického bádání. Jinou možností je pokus o zpracování některého problému (nejlépe řešeného v diplomové práci) způsobem využívajícím Foucaultovy metodologické postupy.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/RLMgB262