FF:TCZJ01 Jazyková cvičení I - Informace o předmětu
TCZJ01 Jazyková cvičení I
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Bc. Mirka Tylová (přednášející), Ondřej Klofáč (zástupce)
Mgr. Hana Strachoňová, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Bc. Roman Vojtechovský (pomocník) - Garance
- PaedDr. Bc. Roman Vojtechovský
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Aneta Fidrichová
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- TCZJ01/01: Út 10:00–11:40 L42, M. Tylová
TCZJ01/02: Út 12:00–13:40 L42, M. Tylová - Předpoklady
- Doporučuje se současné zapsání předmětů: TCZJ02 Český znakový jazyk I, TCZJ05 Konverzace I, TCZJ03 Cvičení v českém znakovém jazyce I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Tlumočnictví českého znakového jazyka (program FF, B-TCZJ_) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je osvojení slovní zásoby strukturované do pěti témat formou interakce s lektorem (rodilý mluvčí). Přestože je největší důraz kladen na osvojení a fixaci okruhu lexikálních jednotek vymezeného tématy, v semináři je reflektována i gramatika probíraná současně v povinném předmětu TCZJ02 Český znakový jazyk I.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu student disponuje základní slovní zásobou vymezenou danými pěti tématy. Zvládá pasivně (porozumění) i aktivně (produkce) jak izolované lexikální jednotky, tak fráze, které se vztahují ke konkrétním situacím.
- Osnova
- Témata: 1. Já a moje rodina - podtémata: představování sebe a ostatních, rodinní příslušníci, základní popis a vlastnosti členů rodiny, povolání členů rodiny, 2. Prostředí - podtémata: předměty v dané místnosti, barvy, tvary a materiály předmětů, 3. Dům a domov - podtémata: můj dům/byt a jeho okolí; věci, které vlastním; známá města a jejich významná místa, naše země a sousední státy ČR, 4. Každodenní život a časové údaje - podtémata: dny v týdnu, číslovky v časových údajích; můj režim dne, základní druhy jídla a nápojů, měsíce v roce a související činnosti, svátky, 5. Život v městě - podtémata: dopravní prostředky a dopravní situace, základní typy obchodů, základní předměty v daném typu obchodů, základní instituce, cesta do školy/práce /domů (popis cesty).
- Literatura
- povinná literatura
- Dictio: Vícejazyčný výkladový slovník online [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2018. Dostupné z: www.dictio.info.
- doporučená literatura
- DOMANCOVÁ, Iris - VOJTECHOVSKÝ, Roman. Slovenský posunkový jazyk: špecifický vyučovací predmet pre žiakov so sluchovým postihnutím - jazyková úroveň A1, A2, B1. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2016. Jazyková cvičení I. Elf: E-learning na FF MU [onl
- LEESON, Lorraine - van den BOGAERDE, Beppie - RATHMANN, Christian - HAUG, Tobias. Znakové jazyky a Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Deskriptory pro společné referenční úrovně. Rada Evropy, 2016. Dostupné z: www.ecml.at/Portals/1/ECML.Public
- MACUROVÁ, Alena a kol. 2011. Multimediální cvičebnice pro kurz český znakový jazyk. [DVD]. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlova, 2011.
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Rada Evropy, 2001.
- ŠEBKOVÁ, Helena - NOVÁKOVÁ, Radka. Číslovky v českém znakovém jazyce - praktická cvičení. [DVD]. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
- Výukové metody
- - cvičení vedená v českém znakovém jazyce - práce s lektorem v hodině - názorně-demonstrativní metoda – práce s obrazem a videem
- Metody hodnocení
- docházka, aktivita, práce v hodině
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/TCZJ01