TIM_M_006 Metody a techniky výzkumu pro magistry

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Alena Pospíšil Macková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Alena Pospíšil Macková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 N21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy empirického výzkumu s důrazem na výzkumné metody společenských věd, které mohou být užitečné při realizací vlastního výzkumu v oblasti interaktivních médií, například pro potřeby vypracování diplomové práce.
Kurz má úvodový a přehledový charakter, budou v něm diskutovány klíčové metodologické koncepty a výzkumné metody společenských věd, s nimiž se studenti mohou potkat při tvorbě diplomové práce v oboru Teorie interaktivních médií. Kurz seznámí studenty se základy vědeckého poznání a empirického výzkumu s důrazem na možnost použití vybraných výzkumných metod společenských věd při zkoumání interaktivních médií. Jeho první část je věnovaná základům vědeckého poznání a stěžejním aspektům empirického výzkumu – základním znakům vědeckého poznání, logice empirického výzkumu, problematice odborných zdrojů, výzkumného designu, a také specifikám kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Druhá část kurzu nabízí přehled vybraných výzkumných metod společenských věd, které lze použit ve výzkumu v oblasti interaktivních medií jako jsou dotazování (dotazníkové šetření a rozhovory), pozorování a etnografické metody, kvalitativní a kvantitativní analýzy komunikačních sdělení.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu student bude schopen:
- vyjmenovat a definovat hlavní znaky a koncepty vědeckého poznání v kontextu společenských a humanitních věd
- vyjmenovat základní aspekty výzkumného designu a ilustrovat je na vlastním projektu výzkumu
- vyhledat relevantní odborné zdroje týkající se zkoumaného výzkumného problému
- popsat výzkumné metody, které byly probírány v kurzu a ilustrovat jejich uplatnitelnost v rámci studovaného oboru
- zvolit vhodný výzkumný soubor nebo případ pro vlastní výzkum
- zvolit vhodnou metodu sběru a analýzy dat pro potřeby vlastního výzkumu a reflektovat její limity
Osnova
  • Úvodní hodina, seznámení s obsahem kurzu
  • Základy vědeckého poznání, organizace vědy
  • Práce s odbornou literaturou, akademický text a jeho náležitosti
  • Odborné informační zdroje, akademický text a jeho typy
  • Empirický výzkum
  • Design empirického výzkumu
  • Základní znaky, aplikace a specifika kvantitativního výzkumu
  • Základní znaky, aplikace a specifika kvalitativního výzkumu
  • Vybrané metody sběru dat: Dotazníkové šetření
  • Vybrané metody sběru dat: Kvalitativní formy dotazování
  • Vybrané metody sběru dat: Pozorování a etnografické přístupy
  • Vybrané metody sběru dat: Analýza komunikačních sdělení
  • Úvod do kvantitativní a kvalitativní analýzy dat
Literatura
    povinná literatura
  • Metody výzkumu ve společenských vědách. Edited by Hedvika Novotná - Ondřej Špaček - Magdaléna Šťovíčková. Vydání první. Praha: FHS UK, 2019, 495 stran. ISBN 9788075710253. info
    doporučená literatura
  • PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0980-5.
  • ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2. Dostupné také z: http://www.opvk.fss.muni.cz/ikapsy/uploads/Kvalitativni-analyza-textu.pdf
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • BABBIE, Earl R. The practice of social research. Fourteenth edition. Boston: Cengage Learning, 2016. ISBN 978-1-305-10494-5.
Výukové metody
Přednášky, diskuse, čtení, skupinový projekt.
Metody hodnocení
Podmínkou ukončení kurzu je úspěšné složení zkoušky, přistoupení ke zkoušce je podmíněno získáním přinejmenším 10 (z 18) bodů za tři průběžné úkoly. Závěrečná zkouška sestává z praktické (návrh výzkumného projektu) a teoretické části. Pro úspěšné ukončení kurzu je třeba u zkoušky získat alespoň 60 (ze 100) bodů, v tom přinejmenším 20 (ze 35) bodů za praktickou část.
Průběžné úkoly:
1. úkol: Rešeršní dotaz pro vyhledávání literatury v odborných databázích
2. úkol: Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu a hlavních výzkumných otázek
3. úkol: Základní vymezení, reflexe výhod a limitů zvolené výzkumné metody
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.