FF:ASH22a Hudební rétorika - Informace o předmětu
ASH22a Hudební rétorika I
Filozofická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 8 hodin konzultací. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Pavel Sýkora, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Akademie staré hudby – Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Michaela Ratolístková
Dodavatelské pracoviště: Akademie staré hudby – Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 17. 9. 13:00–14:40 J21, Pá 15. 10. 13:00–14:40 J21, Pá 12. 11. 13:00–14:40 J21, Pá 10. 12. 13:00–14:40 J21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Teorie a provozovací praxe staré hudby (program FF, B-SH_)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je přestavit různé definice rétoriky a její vývoj od antických kořenů k baroku.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování schopen definovat vztahy mezi rétorikou a hudbou a spolehlivě se orientovat v druzích hudebně-rétorických figur jakožto ustálených obratů užívaných při zhudebnění určitých (textových) pasáží.
- Osnova
- DEFINICE hudebně-rétorické figury: ustálené obraty užívané při zhudebnění určitých (textových) pasáží = melodicko-harmonicko-rytmické útvary schopné představovat hudební a mimohudební významy – srovnej: motiv (v současné terminologii) řečnické figury užíval každý řečník ve své řeči jako ozdoby – decoratio pro zvýraznění a ilustraci svých myšlenek uplatňují se v souvislosti s afektovou teorií = zvýrazňují účinek určitého afektu struktura (charakter) figury je závislá na afektu, který předepsal skladatel = jednota slova a hudby hudební i mimohudební významy vliv na výstavbu a uspořádání hudebního materiálu požadavek barokní hudební teorie: stavba hudební skladby se má důsledně řídit stavbou textu = základní stavební prvek vokální a instrumentální hudby 17. a 18. století – jednotící funkce mezi vokální a instrumentální hudbou = základní melodicko-harmonicko-rytmický stavební prvek asi 150 figur (DIETRICH BARTEL) humanistické řecko-latinské názvy některé figury jsou ryze hudební a nesouvisí s rétorikou (např. skupina hypotýposis) mnohé jsou pokyny pro interpretaci = nejsou určené posluchačům často má jeden termín různý význam u různých skladatelů skladatelé jejich význam často vysvětlují v předmluvě ke skladbě VÝVOJ vztahy mezi rétorikou a hudbou byly vždy těsné – zejména v baroku západoevropská hudba byla ve svých prvních fázích vývoje převážně vokální, takže měla vztah ke slovu když se stala nezávislou hudba instrumentální, měly rétorické principy vliv i na ni od počátku 19. století mizí rétorické disciplíny z většiny vzdělávacích a filosofických systémů, takže dnešní posluchač se v nich neorientuje srov. citový styl, Rejcha (Hudba jako citové umění) ANTIKA v antické literatuře formulovali teorii hudebních figur zejména: Aristotelés Cicero Quintilianus Quintilianus (1. stol.n.l.) Institutionis oratoriae libri XII zejména IX. kniha vytváří z figur systematickou nauku v rámci rétoriky afekty: Quintilianus formuluje podobnost mezi hudbou a řečí má tím vliv na hudbu 16. a následujících století základem jeho díla (i jiných učebnic řečnictví) je: instruovat řečníka tak, aby kontroloval a řídil emocionální reakce svých posluchačů řečeno jazykem klasické rétoriky (a rovněž pozdější hudební teorie) – jak má řečník (skladatel atd.) hýbat afekty (hnutími) svých posluchačů = muovere degli affetti vliv na hudebně-rétorické figury – zejména IX. kniha vytváří z figur systematickou nauku v rámci rétoriky STŘEDOVĚK na středověkých universitách se vyučovalo sedmi svobodným uměním – septem liberalium artium: trivium (artes dicendi): gramatika rétorika dialektika quadrivium (matematické disciplíny): aritmetika geometrie musica astronomie zajímá nás vztah mezi rétorikou a musikou rétorické principy se objevují již v gregoriánském chorálu RENESANCE poprvé se však výrazně objevují klasické rétorické figury s příchodem renesančního humanismu v pozdním 15. století tehdy se na latinských školách a universitách kladl velký důraz na rétoriku a každý vzdělaný člověk musel být dobrý řečník to mělo vliv na hudbu a nové hudební styly: madrigal, opera atd. celá hudební madrigalová literatura je závislá na užití hudební rétoriky Joachim Burmeister (1564-1629) Musica poetica (1606) definice hudební figury – souvislost s Quintilianem: „Ornamentum sive figura musica est tractus musicus, tam in harmonia, quam in melodia, certa periodo, quae a clausula initium sumit et in clausulam desinit, circumscriptus, qui a simplici compositionis ratione discedit, et cum virtute ornatiorem habitum assumit et induit.“ „Ozdoba nebo hudební figura je hudební tvar, harmonický a melodický, který se vyskytuje v rámci určité periody /= textem vymezeného hudebního úseku/, která začíná kadencí a kadencí také končí; odlišuje se od jednoduchého způsobu kompozice a pomocí ušlechtilé vlastnosti si osvojuje a získává zdobnější vzhled.“ srov. Quintilianus: „Figura, jak je jasné už ze jména, je jisté jazykové uspořádání, vzdalující se od běžného způsobu, jenž se nabízí nejdříve.“ (Základy rétoriky, Praha 1985, IX., 3, 2-5, s. 394)
- Literatura
- JANOVKA, Tomáš Baltazar. Clavis and thesaurum magnae artis musicae. Edited by Michael Pospíšil - Jiří Sehnal - Jiří Matl. Vyd. 1. Praha: KLP, 2006, cxxiv, 387. ISBN 8085917939. info
- BURMEISTER, Joachim. Musica poetica. Edited by Rainer Bayreuther, Translated by Philipp Kallenberger. Repr. der Ausg. Rostock (Myl. Laaber: Laaber-Verlag, 2004, xxiii, 162. ISBN 389007393X. info
- BURMEISTER, Joachim. Musical poetics. Edited by Claude V. Palisca, Translated by Benito V. Rivera. New Haven: Yale University Press, 1993, lxii, 306. ISBN 0-300-05110-7. info
- Výukové metody
- přednášky, skupinové diskuse
- Metody hodnocení
- písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Kurz probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/ASH22a