FF:FAVh037 Melodrama: Žánr, styl, emoce - Informace o předmětu
FAVh037 Melodrama: Žánr, styl, emoce
Filozofická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 4/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 8:00–11:40 C34
- Předpoklady
- Nejsou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Označení melodrama představuje jeden z nejvíce "kluzkých" pojmů oboru filmových studií. Termín může označovat úzkou skupinu rodinných dramat z 30. až 50. let 20. století, žánrovou kategorii a/nebo specifický způsob vyjadřování, nebo jakýkoliv film s ordinérním tématem, ale natočeným vytříbeným stylem… Melodrama tudíž zastřešuje různorodou skupinu filmů - od All that heaven allows Douglase Sirka přes Polyester Johna Waterse až po Vše o mé matce Pedro Almodovara - a jako takové iniciuje extrémní divácké reakce, sahající od empatické identifikace přes ironickou distanci až po otevřený výsměch. Na příkladu tvorby (nejen) Douglase Sirka, Nicholase Raye a později Rainera Wernera Fassbindera, Pedro Almodovara a Todda Haynese si ukážeme určující projevy melodramatu jako emblematický styl, preferenci konkrétních vyprávěcích postupů a témat a na ně navázaných implicitních významů; zaměříme se také na historické etapy, které k melodramatické estetice silně tíhly (Třetí říše, Protektorát Čechy a Morava). Cílem je definovat melodrama jako modalitu, jíž je vlastní emocionálně vyhrocená divácká recepce a dramatická forma, jejíž kořeny sice sahají hluboko do 19.století, ale která se postupem času vyvinula ve specifický způsob filmového oslovení.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu studenti budou:
- schopni definovat klíčové rysy melodramatu a na jejich základě identifikovat filmy, které pod melodrama spadají
- seznámeni s teoreticko-koncepčními debatami, které melodrama obestírají
- seznámeni s díly, která tvoří melodramatický kánon
- schopni reflektovat vývoj melodramatické formy v čase a v různých geo-politických kontextech - Osnova
- 1. Široké pole melodramatu - vývoj formy od poloviny 19.století, klíčové pojmy a definice
- 2. Němá kinematografie jako melodrama - postavy, performance, styl, příběh
- 3. “Domov je tam, kde je mé srdce” - ženské filmy, Hollywood.
- 4. “Domov je tam kde je mé srdce” - ženské filmy, Třetí říše a Protektorát
- 5. Hollywoodské baroko - Douglas Sirk, Nicholas Ray, Vincente Minelli
- 6. Melodrama a modernismus - ornamentální styl versus analytický minimalismus (Pier Paolo Pasolini a Federico Fellini versus Michelangelo Antonioni)
- 7. Melodrama jako žánr - vztah melodramatu a teorie filmového žánru, zpětné ustavení melodramatu jako žánrové kategorie v 70. a 80. letech 20. století.
- 8. Melodrama jako "nadžánrová" modalita - rozšiřování melodramatického kánonu a nová generace režisérů, navazujících na díla "klasiků" z 30. až 50. let 20. století; film Vše co nebe dovolí (All that heaven allows) a jeho proměny (Strach jíst duše, Daleko do nebe)
- 9. Melodrama v umělecké a experimentální kinematografii 70. 80.let se zaměřením na německý film (host: Jiří Anger)
- 10. Queer a camp - queer sensibilita melodramatu z hlediska kulturní konstrukce maskulinity; camp "čtení" melodramatického excesu, klišé a přílišných emocí (New Queer Cinema a Todd Haynes)
- 11. Melo + drama - hlavní rysy melodramatického excesivního filmového stylu, zejména s ohledem na funkci hudby
- 12. Španělsko a Francie - Pedro Almodovar a Francois Ozon
- Literatura
- Nazi film melodrama. Edited by Laura Heins. 1 online r. ISBN 9780252095023. info
- Melodrama. Genre, style and sensibility. Johm Mercer and Martin Shingler, New York: Wallflower Press, 2004.
- Afekt, výraz, performance. Proměny melodramatického excesu v kinematografii těla. Praha: Univerzita Karlova, 2018.
- Home is where the heart is : studies in melodrama and the woman's film. Edited by Christine Gledhill. 1st pub. London: British film institute, 2002, 362 s. ISBN 0851702007. info
- Melodrama and modernity : early sensational cinema and its contexts. Edited by Ben Singer. New York: Columbia University Press, 2001, xiv, 363. ISBN 0231113293. info
- BYARS, Jackie. All that Hollywood allows : re-reading gender in 1950s melodrama. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 1991, x, 326 s. ISBN 0-8078-1953-0. info
- Výukové metody
- Dvanáct lekcí (cca 70 minut) spolu s tematickou projekcí.
- Metody hodnocení
- Písemným výstupem bude závěrečná esej v minimálním rozsahu 6 NS (10 800 znaků včetně mezer). Studenti rozeberou jeden film dle vlastní volby, který odpovídá definici melodramatu. Esej musí: - splnit minimální rozsah - pracovat s představenými koncepcemi a využívat odbornou literaturu k tématu - dodržovat formální pravidla
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/FAVh037