FF:ISKKPV01 Digitální kompetence - Informace o předmětu
ISKKPV01 Digitální kompetence jako nástroj intelektuální svobody a aktivního občanství
Filozofická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/0/0. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Víchová (cvičící) - Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Zájem o problematiku.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví: kurzy pro veřejnost (program FF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Digitální kompetence podle Evropské komise potřebuje každý občan, aby mohl aktivně vykonávat své občanství. Zaměříme se především na to, jaké konkrétní digitální kompetence nalezneme v modelu DigComp, co si pod nimi představit a také na to, jak je integrovat do života a vzdělávacích aktivit knihoven. Rozvoj digitálních kompetencí v knihovně je podstatným pilířem v budování demokratické otevřené občanské společnosti.
Cílem kurzu je systematické promyšlení toho, jak lze jednotlivé části kompetenčního rámce DigComp 2.1 implementovat do knihovnického prostředí a do edukační praxe knihoven. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- pracovat s rámcem DigComp 2.1;
- navrhovat vzdělávací aktivity dle jednotlivých dimensí rámce;
- stanovovat strategii vzdělávání v knihovně s ohledem na digitální kompetence občanů;
- chápat a docenit význam digitálních kompetencí pro rozvoj občanské společnosti. - Osnova
- Úvod, vymezení konceptu kompetence a digitálních kompetencí
- DigComp 2.1
- Informační a datová gramotnost
- Komunikace a spolupráce
- Tvorba digitálního obsahu
- Bezpečnost
- Řešení problémů
- Samostatná práce
- Literatura
- doporučená literatura
- FALLOON, Garry. From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework. Educational Technology Research and Development, 2020, 68.5: 2449-2472.
- ČERNÝ, Michal. Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. Masarykova univerzita, 2019.
- GUILLÉN-GÁMEZ, Francisco D., et al. Analysis of teachers’ pedagogical digital competence: Identification of factors predicting their acquisition. Technology, Knowledge and Learning, 2020, 1-18
- Výukové metody
- Kurz je koncipován jako netutorovaný e-learningový kurz.
- Metody hodnocení
- Účast, průběžné plnění úkolů a výzev v kurzu.
- Informace učitele
- Projekt je financován z příspěvku MŠMT (Ukazatel I) na realizaci Institucionálního plánu Masarykovy univerzity pro rok 2021.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/ISKKPV01