MUMKO_008 Inkluzivní muzejní pedagogika

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
4 bloky po 6 hodinách + e-learning 8 hodin (50 % přednáška). 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Kontaktní osoba: Mgr. Lucia Miškolciová
Rozvrh
Čt 30. 9. 9:00–12:40 M21, Čt 21. 10. 9:00–12:40 M21, Čt 18. 11. 9:00–12:40 M21, Čt 9. 12. 9:00–12:40 M21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámení studentů s problematikou fyzické a smyslové dostupnosti muzeí, problematikou sociální inkluze v muzejnictví a pojetí muzea jako participativního a společensky přínosného. Výuka probíhá prostřednictvím přednášek a exkurzí do muzeí a dalších institucí, které se věnují lidem se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Absolvováním kurzu by měli studenti kurzu poznat a porozumět jednotlivým skupinám speciálního publika a získat poznatky o tom, jak jim prostředí muzejních a kulturních institucí otevírat a jakým způsobem s jednotlivými skupinami efektivně pracovat v muzejní edukaci.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit koncept participativního muzea a principy fyzické a smyslové dostupnosti muzea;
- porozumět specifikům inkluzivního přístupu muzeí k jednotlivým skupinám návštěvníků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Osnova
  • 1. Úvod – fyzická a smyslové dostupnost muzeí, muzea a sociální inkluze, participativní muzeum, společensky přínosné muzeum. 2. Muzea a návštěvníci nevidomí a se zrakovým znevýhodněním. 3. Muzea a návštěvníci s vadami sluchu a Neslyšící. 4. Muzea a návštěvníci s omezením mobility a tělesným znevýhodněním. 5. Muzea a návštěvníci s mentálním postižením, omezením intelektu nebo psychickým onemocněním. 6. Muzea a návštěvníci s poruchami chování. 7. Muzea a návštěvníci s řečovými a komunikačními obtížemi.
Literatura
    povinná literatura
  • Muzejní edukátor: Studijní materiál. Brno: Moravské zemské muzeum – Metodické centrum muzejní pedagogiky, 2020.
  • Muzea pro všechny: Příručka k fyzické a smyslové dostupnosti muzeí. Praha: Český výbor ICOM, 2003. 65 s. ISBN 80-86611-03-5.
  • MERTOVÁ, Soňa. Návštěvníci s mentálním postižením v muzeu – metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, 2015. ISBN 978-80-7028-451-3.
  • JANČO, Milan. Návštěvníci muzeí se speciálními potřebami: nevidomí. Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce, 2013, roč. 51, č. 2, s. 38–51. ISSN 1803-0386.
  • KOUTSKÁ, Mariana. Neslyšící návštěvník v muzeu či galerii – metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, 2014. ISBN 978-80-7028-424-7
  • PINNOY, Věra. Principy společensky přínosného muzea na příkladu Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře. Museologica Brunensia, 2017, roč. 6, č. 2, s. 68–79. ISSN 2464-5362.
    doporučená literatura
  • JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA a Lenka MRÁZOVÁ. Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-207-9.
  • HETOVÁ, Lenka. Škola muzejní pedagogiky 3: specifika a metody práce s osobami se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1868-1.
    neurčeno
  • MICHÁLEK, Miroslav. Nebojte se pomoci nevidomým. 2. vyd. Praha: okamžik – sdružení pro podporu nejen nevidomých, 2005. 31 s. ISBN 80-86932-01-X
  • SMÝKAL, Josef. Vznik a vývoj Slepeckého muzea v Brně. 1. Vyd. Brno: Slepecké muzeum České unie nevidomých a slabozrakých, 1996. 37 s.
  • KEBLOVÁ, Alena. Sluchové vnímání u zrakově postižených. 1. vyd. Praha: Septima, 1999. 30 s. ISBN 80-7216-080-X.
  • STRNADOVÁ, Věra. Jaké je to neslyšet. 1. Vyd. Praha: Česká unie neslyšících, 1995. 165 s.
  • AXMAN, Štěpán. Hmatové sochařství : Sbírkotvorná koncepce. 1. vyd. Jihlava 2006. 33 s
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Manuál základních postupů jednání při kontaktu s osobami se zrakovým postižením. 1. Vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 31 s. ISBN 978-80-244-1636-6.
  • JANČO, M., K. BUREŠOVÁ a O. ŠEFCŮ. Jak dobýt hrad: Památky takřka bez bariér. Praha : NPÚ, 2007. 223 s. ISBN 978-80-87104-09-5.
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie (Texty k distančnímu vzdělávání). Brno: Paido, 2007. 118 s. ISBN 978-80-7315-136-2.
  • MICHALOVÁ, Zdeňka. ADD/ADHD v kontextu poruch chování. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-733-8.
  • VAN DYCK, Herman. Ne tak, ale tak: Příručka správného kontaktu s nevidomými a slabozrakými. Praha: Tyfloservis, 2000. 30 s. ISBN 80-902025-6-X.
  • JELÍNKOVÁ, Eva, CHADZIPOLICHRONISOVÁ, Marta. Jak se žije s handicapem aneb Poznat znamená porozumět : Katalog k výstavě. Brno: Moravské zemské muzeum, 2008. 26 s. ISBN 978-80-7028-318-9.
  • HLUŠÍ, Eliška. Z historie slepeckého muzejnictví. 1. vyd. Brno: Technické muzeum, 2002. 44 s. ISBN 80-86413-05-5.
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: Dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7
  • SOURALOVÁ, Eva. Manuál základních postupů jednání při kontaktu s osobami se sluchovým postižením. 1. Vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 36 s. ISBN 9778-80-244-1630-4.
  • HRADILKOVÁ, Terezie a Vladimíra SÝKOROVÁ. Dotýkejte se, prosím!: Průvodce hmatovými projekty. 1. vyd. Praha: Sdružení Hapestetika, 1998. 70 s.
  • SLOWÍK, Jozef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
  • ATKINSOVÁ, Sue. Jak zdolat skálu jménem deprese : Praktický průvodce pro lidi trpící depresí. Praha : Albatros nakladatelství a. s., 2005. ISBN 80-00-01544-7.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Somatopedie (Texty k distančnímu vzdělávání). Brno: Paido, 2007. 123 s. ISBN 978-80-7315-137-9.
Výukové metody
teoretická příprava, exkurze
Metody hodnocení
Výuka sestává z přednášek a z exkurzí do muzeí a dalších institucí, které se věnují lidem se zdravotním a sociálním znevýhodněním. U ústní zkoušky student předloží vlastní seznam prostudovaných zdrojů a prokáže schopnost aplikovat získané znalosti i poznatky z exkurzí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.