PAM105 Inovace v českém vzdělávání

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:00–15:40 D33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V kurzu jsou diskutovány otázky inovací, změny a rozvoje ve vzdělávacím systému s důrazem na vzdělávání dospělých na pozadí teorií inovace a organizačních teorií. Dále jsou diskutovány inovativní proudy v českém vzdělávacím systému po roce 1989 v kontextu vývoje právního, politického a společenského rámce změn. Jsou diskutovány rozmanité koncepce rozvoje českého školství i činnost komerčních subjektů a neziskových organizací. Zvláštní pozornost je věnována procesům změny na úrovni vzdělávací instituce.
Výstupy z učení
Studenti jsou po absolvování kurzu schopni:
- porozumět a vysvětlit podstatu inovativních procesů ve školství a vzdělávání;
- interpretovat úspěšné a neúspěšné inovativní a reformní pokusy;
- navrhovat intervence do vzdělávací reality podporující zavádění a šíření inovací.
Osnova
  • Inovace a inovační procesy a jejich podstata.
  • Inovace ve vzdělávání a reforma vzdělávací soustavy po r. 1989. Společenský kontext reformy.
  • Inovace a rozvoj a kvalita školy. Koncepty "school improvement", "school development" a "učící se škola". Klíčové oblasti chodu školy a změna a inovace v nich.
  • Inovace v práci vzdělavatele dospělých. Osobnostní, pedagogicko-metodická a kulturní rovina inovace v práci učitele a lektora. Podpora inovační procesů.
  • Inovativní hnutí a působení komerčního i neziskového sektoru v oblasti vzdělávání.
Literatura
    povinná literatura
  • Strategie celoživotního učení ČR
  • NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 152 s. ISBN 978-80-210-5116-4. info
  • RÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 281 s. ISBN 80-86642-17-8. info
    doporučená literatura
  • Časopisy Andragogika, Andragogika v praxi, Andragogická revue, Studia paedagogica, Lifelong learning - Celoživotní vzdělávání
  • RABUŠICOVÁ, Milada, Karla BRÜCKNEROVÁ, Lenka KAMANOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Kateřina PEVNÁ a Zuzana VAŘEJKOVÁ. Mezigenerační učení. Teorie, výzkum, praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 298 s. ISBN 978-80-210-8460-5. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 339 s. ISBN 978-80-210-4779-2. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
  • Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. Edited by Jiří Kotásek. Praha: Tauris, 2001, 98 s. ISBN 8021103728. info
  • ČERYCH, Ladislav. České vzdělání a Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v ČR při vstupu do EU : (předběžná verze). Praha: [s.n.], 1998, 230 s. info
Výukové metody
Lectures. Presentation of students individual project.
Metody hodnocení
Prezentace individuálního projektu naplňující požadavky.Součástí splnění podmínek k udělení zápočtu je 80% účast na semináři v průběhu kurzu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.