PAMK007 Řízení vzdělávacích institucí

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
18/0/0. 6 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 15. 10. 8:00–9:40 D31, 10:00–11:40 D31, Pá 29. 10. 13:00–14:40 D31, 15:00–16:40 D31, Pá 12. 11. 15:00–16:40 D31, 17:00–18:40 D31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na otázky řízení a vedení organizací a institucí. Důraz je kladen zejména na teorii řízení a vedení vzdělávacích institucí a také na řízení vzdělávacích procesů v nich probíhajících. V rámci předmětu se studenti blíže seznamují se všemi hlavními aspekty chodu škol i dalších vzdělávacích institucí. Předmět je vystavěn na aktuální teorii pedagogického (školského) managementu i obecného managementu. Teoretické poznatky jsou vztahovány k tématům jako vedení lidí v organizaci, kultura organizace, řízení kurikula, řízení zdrojů a vnějších vztahů. Studenti získávají také praktické poznatky a zkušenosti s hlavními procesy řízení a vedení (plánování, motivování, rozhodování, hodnocení, delegování apod.).
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - porozumět základním konceptům vedení, řízení a správy organizací a institucí, zejména těch, které se zaměřují na vzdělávání; - popsat a charakterizovat hlavní trendy ve vedení, řízení a správě, a to jak v národním/stáním, tak mezinárodním rámci; - analyzovat současný stav poznání v oblasti vedení, řízení a správy ve vzdělávání.
Osnova
  • 1. Obecný a pedagogický management: historický vývoj, vztah, základní charakteristiky. 2. Vzdělávací organizace a jejich řízení: specifika plynoucí z jednotlivých pojetí institucí a organizací (pospolitostí). 3. Základní kategorie řízení: vize, mise, cíl. 4. Kultura a struktura organizace. 5. Hlavní procesy řízení: plánování, rozhodování, organizování, kontrola aj. 6. Modely řízení vzdělávacích institucí. 7. Hlavní koncepce řízení a jejich uplatnění ve vzdělávacích organizacích. 8. České školy a jejich vedení, řízení a správa: řízení kurikulární reformy ve škole (příklad ze školy). 9. České školy a jejich vedení, řízení a správa: řízení evaluace a autoevaluace ve škole. 10. České školy a jejich řízení a správa: řízení vnějších vztahů škol v podmínkách nového systému správy škol. 11. České školy a jejich řízení a správa: řízení profesního růstu zaměstnanců školy. 12. Řízení dalších vzdělávacích institucí: současné tendence vývoje.
Literatura
    povinná literatura
  • POL, Milan. Škola v proměnách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 194 stran. ISBN 9788021044999. info
  • BLAŽEK, Ladislav. Management - organizování, rozhodování, ovlivňování. 2011. ISBN 978-80-247-3275-6. info
    doporučená literatura
  • GOLD, Anne. Řízení současné školy :o práci učitelů na střední úrovni řízení. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, 164 s. ISBN 80-902614-0-X. info
  • GIARRATANA, Neil. Priority ředitele : vše, co potřebujete vědět, abyste se stali úspěšnými vedoucími pracovníky. Olomouc: Anag, 2014, 223 s. ISBN 9788072638970. info
  • POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Petr NOVOTNÝ a Martin SEDLÁČEK. Když se školy učí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 196 s. ISBN 978-80-210-6130-9. info
  • FISCHER, Walter A. a Michael SCHRATZ. Vedení a rozvoj školy : do budoucnosti s novou kulturou řízení. Translated by Ludmila Studénková - Zdena Kuchařová Kalná - Tomáš Káňa. Brno: Paido, 1997, 173 s. ISBN 8085931346. info
Výukové metody
Kurz je veden v přednáškové i seminární formě. V rámci kurzu studenti pracují na skupinových projektech.
Metody hodnocení
Forma: přednáška a seminář ukončeno zkouškou
Informace učitele
Další doporučená literatura: DVOŘÁK, D., STARÝ, K., URBÁNEK, P., CHVÁL, M., & WALTEROVÁ, E. (2010). Česká základní škola: Vícepřípadová studie vzdělávání. 1. vyd. Praha: Karolinum. SEDLÁČEK, M. (2007) Škola a její ředitel. Pohled na ředitelskou profesi očima případové studie. In Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. s. 287-312. EGER, L. (2007) Řízení školy při zavádění školního vzdělávacího programu. Plzeň: Fras. HOY, W. K., MISKEL, C. G. (2005) Educational administration: theory, research and practice. Boston; London: McGraw Hill. DAVIES, B. et al. (2005). Handbook of Educational Leadership and Management. London: Pearson Longman. EARLEY, P., WEINDLING, D. (2003). Understanding School Leadership. London: Sage. POL, M., HLOUŠKOVÁ, L., NOVOTNÝ, P., ZOUNEK, J. (2005). Kultura školy. Příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: MU. PRÁŠILOVÁ, M. (2003) Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. Olomouc: UP. MACBEATH, J., MYERS, K. (1999). Effective School Leader. How to Evaluate and Improve Your Leadership Potential. Glasgow: Pearson Education.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.