PBB130 Psychologie zdraví a psychohygiena pro sociální pedagogy

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. výuka probíhá ve dvou celodenních blocích (pátek, rozvrh bude upřesněn). 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 22. 10. 9:00–17:40 D31, Pá 10. 12. 8:00–16:40 C51
Předpoklady
PBB002 Základy psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Jiné omezení: Předmět není určen pro studenty 1. semestru
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled o základních výzkumných a aplikačních oblastech psychologie zdraví a psychohygieny a rozšířit poznatkovou základnu o souvislostech a důsledcích psychické zátěže a prevenci tělesných onemocnění a duševních poruch s ohledem na práci sociálního pedagoga. Obsahová náplň předmětu vychází z holistické, bio-psycho-eko-sociální koncepce lidské existence ve zdraví a nemoci.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět působení stresorů na duševní i tělesné zdraví; objasnit možnosti a způsoby zvládání stresu v profesi sociálního pedagoga; určit a popsat typy chování souvisejícího se zdravím; aplikovat získané informace k formulaci praktických doporučení týkajících se udržení duševní rovnováhy, zdraví a prevence syndromu vyhoření v profesi sociálního pedagoga.
Osnova
  • 1. Předmět psychologie zdraví a psychohygieny. Historie, hlavní tématické oblasti, základní termíny, čelní představitelé, odborné společnosti a periodika, příbuzné obory.
  • 2. Vývoj pojetí a definice zdraví. Bio-psycho-socio-enviromentální pojetí zdraví. Determinanty zdraví. Duševní zdraví a kvalita života, adaptace. Chování související se zdravím. Autoregulace chování a jednání: zlozvyky - jejich rozpoznání a odstraňování.
  • 3. Rizikové a protektivní faktory působící ve vztahu mezi zdravím a nemocí. Vulnerabilita a resilience. Přehled významných koncepcí psychické odolnosti. Salutoprotektivní charakteristiky. Optimismus ve vztahu ke zdraví a k chování souvisejícímu se zdravím.
  • 4. Stres. Stresory a salutory. Strategie zvládání stresu. Autoregulace emocí a myšlení. Syndrom vyhoření. Prevence a intervence syndromu vyhoření.
  • 5. Osobní pohoda a životní spokojenost. Možnosti zvyšování osobní pohody.
  • 6. Relaxační metody, imaginativní postupy, sugesce a autosugesce.
Literatura
    doporučená literatura
  • PRAŠKO, Ján a Hana PRAŠKOVÁ. Proti stresu krok za krokem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001. 167 s. ISBN 80-247-0068-9.
  • DOSEDLOVÁ, Jaroslava. Optimismus a jeho role v kontextu zdraví. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 165 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity ; 480. ISBN 978-80-210-8951-8. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8952-2018. Digitální knihovna FF MU info
  • The Routledge international handbook of psychosocial resilience. Edited by Updesh Kumar. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017, xxxix, 480. ISBN 9781138954878. info
  • SLEZÁČKOVÁ, Alena. Průvodce pozitivní psychologií : nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 304 s. ISBN 9788024735078. URL info
  • PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 240 s. ISBN 9788024729596. URL info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
  • MLČÁK, Zdeněk. Psychologie zdraví a nemoci. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, 2007, 84 s. ISBN 8073680351. info
  • PAYNE, Jan. Kvalita života a zdraví. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 629 stran. ISBN 8072546570. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie zdraví pro učitele a vychovatele. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 1999, 23 s. Učitelé a zdraví, č.2. ISBN 80-902653-2-4. info
  • NEŠPOR, Karel. Uvolněně a s přehledem : relaxace a meditace pro moderního člověka. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 95 s. ISBN 8071696528. info
  • BEDRNOVÁ, Eva. Duševní hygiena a sebeřízení. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1996, 190 s. ISBN 8070790199. info
  • MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 207 s. URL info
Výukové metody
Přednášky, diskuze, praktická cvičení
Metody hodnocení
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je: - aktivní účast studentů ve výuce - minimálně 80% účast na seminářích a včasné plnění zadávaných seminárních úkolů
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.