RJU_14 Řízená četba pro literární výuku na SŠ

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Josef Šaur, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Josef Šaur, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 18:00–19:40 A31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvoj schopnosti posluchačů číst ruskou literaturu (v originále i v překladu) a dále prohloubení schopnosti analyzovat a interpretovat jednotlivá díla, texty nebo pasáže. Důraz bude kladen na zasení děl do kulturně-historického kontextu, na jejich žánrové vymezení a na analýzu jejich obsahu s ohledem na využití textů ve výuce na střední škole. Studenti v průběhu semestru samostatně čtou vybraná literární díla a následně na semináři provádějí pod vedením učitele jejich analýzu. Studenti během semestru přečtou 8 děl.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu:
– mít rozšířené a prohloubené znalosti ruské literatury;
– mít rozšířené dovednosti kritického čtení literárních textů;
– podrobně seznámen s osmi klíčovými texty ruské literatury (s přihlédnutím k zájmům a potřebám jednotlivých studentů);
– schopen interpretovat je;
– rozumět společenskému, kulturnímu a historickému kontextu těchto textů;
– interpretovat klíčová díla ruské literatury a tuto interpretaci dostatečně zjednodušit, aby jí porozuměl i student střední školy;
– vybrat z literárních děl pasáže vhodné pro doprovození výkladu o ruské literatuře a o ruských kulturních a historických reáliích.
Osnova
  • Osnova předmětu je proměnlivá, jelikož předmět zahrnuje samostatnou četbu literárních textů dle potřeb a zájmů jednotlivých studentů a jejich následnou analýzu v rámci seminářů.
Literatura
  • Foster, Thomas C. Jak číst literaturu jako profesor. Zábavný průvodce ke čtení mezi řádky. Brno: Host, 2016.
  • PARKER, Robert Dale. How to interpret literature : critical theory for literary and cultural studies. Third edition. New york: Oxford University Press, 2015, xii, 400. ISBN 9780199331161. info
  • CULLER, Jonathan D. Krátký úvod do literární teorie. Translated by Jiří Bareš. Druhé, rozšířené vydán. Brno: Host, 2015, 190 stran. ISBN 9788074912337. info
  • EMERSON, Caryl. The Cambridge introduction to Russian literature. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2008, xiv, 292. ISBN 9780521844697. info
  • HRALA, Milan. Ruská moderní literatura 1890-2000. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 767 s. ISBN 9788024612010. info
  • ZAHRÁDKA, Miroslav. Ruská literatura XIX. století v kontextu evropských literatur : (osobnosti a dialog literatur). 1. vyd. Olomouc: Periplum, 2005, 279 s. ISBN 8086624250. info
  • ZAHRÁDKA, Miroslav. Ruská literatura XX. století :(literární proudy a osobnosti). Olomouc: Periplum, 2003, 236 s. ISBN 80-86624-08-0. info
  • POSPÍŠIL, Ivo. Slovník ruských, ukrajinských a běloruských spisovatelů. 1. vyd. Praha: Libri, 2001, 680 s. ISBN 8072770683. info
Výukové metody
Samostatná četba, seminární diskuse.
Metody hodnocení
Odevzdání písemného referátu, rozprava o samostatné četbě.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.