FF:TIM_M_006 Metody a techniky výzkumu_Mgr - Informace o předmětu
TIM_M_006 Metody a techniky výzkumu pro magistry
Filozofická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Petra Jansa (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 12:00–13:40 N43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-INME_) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se základy empirického výzkumu s důrazem na výzkumné metody společenských věd, které mohou být užitečné při realizací vlastního výzkumu v oblasti interaktivních médií, například pro potřeby vypracování diplomové práce.
Kurz má úvodový a přehledový charakter, budou v něm diskutovány klíčové metodologické koncepty a výzkumné metody společenských věd, s nimiž se studenti mohou potkat při tvorbě diplomové práce v oboru Teorie interaktivních médií. Kurz seznámí studenty se základy vědeckého poznání a empirického výzkumu s důrazem na možnost použití vybraných výzkumných metod společenských věd při zkoumání interaktivních médií. Jeho první část je věnovaná základům vědeckého poznání a stěžejním aspektům empirického výzkumu – základním znakům vědeckého poznání, logice empirického výzkumu, problematice odborných zdrojů, výzkumného designu, a také specifikám kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Druhá část kurzu nabízí přehled vybraných výzkumných metod společenských věd, které lze použit ve výzkumu v oblasti interaktivních medií jako jsou dotazování (dotazníkové šetření a rozhovory), pozorování a etnografické metody, kvalitativní a kvantitativní analýzy komunikačních sdělení. - Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu student bude schopen:
- vyjmenovat a definovat hlavní znaky a koncepty vědeckého poznání v kontextu společenských a humanitních věd
- vyjmenovat základní aspekty výzkumného designu a ilustrovat je na vlastním projektu výzkumu
- vyhledat relevantní odborné zdroje týkající se zkoumaného výzkumného problému
- popsat výzkumné metody, které byly probírány v kurzu a ilustrovat jejich uplatnitelnost v rámci studovaného oboru
- zvolit vhodný výzkumný soubor nebo případ pro vlastní výzkum
- zvolit vhodnou metodu sběru a analýzy dat pro potřeby vlastního výzkumu a reflektovat její limity - Osnova
- Úvodní hodina, seznámení s obsahem kurzu
- Základy vědeckého poznání, organizace vědy
- Práce s odbornou literaturou, akademický text a jeho náležitosti
- Odborné informační zdroje, akademický text a jeho typy
- Empirický výzkum
- Design empirického výzkumu
- Základní znaky, aplikace a specifika kvantitativního výzkumu
- Základní znaky, aplikace a specifika kvalitativního výzkumu
- Vybrané metody sběru dat: Dotazníkové šetření
- Vybrané metody sběru dat: Kvalitativní formy dotazování
- Vybrané metody sběru dat: Pozorování a etnografické přístupy
- Vybrané metody sběru dat: Analýza komunikačních sdělení
- Úvod do kvantitativní a kvalitativní analýzy dat
- Literatura
- povinná literatura
- Metody výzkumu ve společenských vědách. Edited by Hedvika Novotná - Ondřej Špaček - Magdaléna Šťovíčková. Vydání první. Praha: FHS UK, 2019, 495 stran. ISBN 9788075710253. info
- doporučená literatura
- PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0980-5.
- ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2. Dostupné také z: http://www.opvk.fss.muni.cz/ikapsy/uploads/Kvalitativni-analyza-textu.pdf
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
- BABBIE, Earl R. The practice of social research. Fourteenth edition. Boston: Cengage Learning, 2016. ISBN 978-1-305-10494-5.
- Výukové metody
- Přednášky, diskuse, čtení, skupinový projekt.
- Metody hodnocení
- Podmínkou ukončení kurzu je úspěšné složení zkoušky, přistoupení ke zkoušce je podmíněno získáním přinejmenším 10 (z 18) bodů za tři průběžné úkoly. Závěrečná zkouška sestává z praktické (návrh výzkumného projektu) a teoretické části. Pro úspěšné ukončení kurzu je třeba u zkoušky získat alespoň 60 (ze 100) bodů, v tom přinejmenším 20 (ze 35) bodů za praktickou část.
Průběžné úkoly:
1. úkol: Rešeršní dotaz pro vyhledávání literatury v odborných databázích
2. úkol: Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu a hlavních výzkumných otázek
3. úkol: Základní vymezení, reflexe výhod a limitů zvolené výzkumné metody - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/TIM_M_006