AJL17050 Etnografie severoamerických Indiánů

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Jeffrey Alan Vanderziel, B.A. (přednášející)
Garance
Mgr. Martina Horáková, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJL17050/01: Út 14:00–15:40 G25, J. Vanderziel
AJL17050/02: Út 16:00–17:40 G33, J. Vanderziel
Předpoklady
( AJL01002 Anglický jazyk II || AJ01002 Anglický jazyk II ) && ( AJL07002 Úvod do studia kultury USA II || AJ07002 Úvod do studia kultury USA II )
Kurz nabízí přehled historie, kultury, způsobu života, sociální organizace a světových názorů původních obyvatel Kanady a Spojených států. Vychází přitom z geografického hlediska a zkoumá, jak se kultury původních obyvatel přizpůsobovaly podmínkám každé z devíti zeměpisných oblastí, do nichž je Severní Amerika pro tento kurz rozdělena. Pro každou z těchto oblastí bude výběr textů zaměřených na jednu skupinu sloužit jako model pro ostatní skupiny z téže oblasti. Kurz bude doprovázen rozsáhlou četbou, která bude zahrnovat jak texty etnografické, etno-historické a historické, tak i tradiční folkórní tvorbu původních obyvetal Ameriky. Kromě toho budou užívány také materiály na video nahrávkách.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 45 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/45, pouze zareg.: 0/45, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/45
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Upon completion of the course, the student will be able to identify the major cultural traditions of the aboriginal inhabitants of North America. They will be be able to explain the relationship between the environment of specific regions and the cultural manifestations associated with that region. They will be able to recognize material culture associated with specific regions and explain the relationship between material and non-material culture in pre-Columbian North America.
Výstupy z učení
Upon completion of the course, the student will be able to identify the major cultural traditions of the aboriginal inhabitants of North America. They will be be able to explain the relationship between the environment of specific regions and the cultural manifestations associated with that region. They will be able to recognize material culture associated with specific regions and explain the relationship between material and non-material culture in pre-Columbian North America.
Osnova
  • Week 1: Course Introduction; Introduction to Anthropological Principles: Social and Political Structures, Technology, Languages, Archaeological Principles
  • Week 2: The Arrival of People in the Americas: the Paleo-Indian and Archaic Periods
  • Week 3: Arctic (Part I)
  • Week 4: Arctic (Part II), Sub-Arctic
  • Week 5: Eastern Woodlands: Northeast
  • Week 6: Eastern Woodlands: Southeast and Mississippi River Valley
  • Week 7: Great Plains
  • Week 8: Southwest (Part I)
  • Week 9: Southwest (Part II)
  • Week 10: California (Part I)
  • Week 11: California (Part II), Great Basin
  • Week 12: Northwest Coast (Part I)
  • Week 13: Northwest Coast (Part II)
Literatura
    povinná literatura
  • Ballatine, Betty and Ian. 1993. The Native Americans: an illustrated history, Atlanta: Turner Publishing Co.
  • Chance, Norman A. n.d. Iñupiat of Arctic Alaska http://arcticcircle.uconn.edu/CulturalViability/Inupiat/.
  • Cushing, Frank Hamilton 1979. Zuñi. Selected Writings of Frank Hamilton Cushing (Edited by Jesse Green). Lincoln: University of Nebraska Press.
  • Downs, James F. 1966 The Two Worlds of the Washo. An Indian Tribe of California. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Heizer, Robert F. and Albert B. Elsasser 1980. The Natural World of the California Indians. Berkeley: University of California Press.
  • Hoebel, E. Adamson 1978. The Cheyennes. Indians of the Great Plains. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Hudson, Charles 1976. The Southeastern Indians. Knoxville: University of Tennessee Press.
  • Leacock, Eleanor 1986. “The Montagnais-Naskapi of the Labrador Peninsula” in Native Peoples: The Canadian Experience, pp. 156-177. Edited by R. Bruce Morrison and C. Roderick Wilson. Toronto: Oxford University Press.
  • Parsons, Elsie Clews. 1921. “Hopi Mothers and Children” in Man, Volume 21 (July 1921), pp. 98-104
  • Rohner, Ronald P. and Evelyn C. 1970. The Kwakiutl. Indians of British Columbia, New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Trigger, Bruce G. 1969. The Huron. Farmers of the North. New York: Holt, Rinehart and Winston.
    neurčeno
  • Forde, C. Daryll. 1931. “Hopi Agriculture and Land Ownership” in The Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland, Vol. 61 (Jul., 1931), pp. 357-405
Výukové metody
A 1.5 hour seminar per week
Metody hodnocení
Hodnocení: písemný test.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=581
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.