AJU2305 Učitelská praxe z anglického jazyka 3

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Nicola Catherine Fořtová, B.A., M.A. (přednášející)
Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Garance
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
AJU2103 Didaktika AJ III && AJU2401 Zkouška z anglického jazyka && AJU2402 Ústní zkouška z AJ
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento kurz navazuje na kurz Učitelská praxe z anglického jazyka 2. Studenti stráví za účelem profesního rozvoje další dva týdny na vybrané střední škole (pokud možno jiného typu). Studenti budou pozorovat svého mentora a spolužáky, připravovat a realizovat výuku sami a se svými spolužáky, zúčastní se reflektivních setkání a budou stínovat svého mentora při každodenních školních aktivitách. Studenti sestaví portfolio, s nímž se bude pracovat během státní závěrečné zkoušky.
Výstupy z učení
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Vytvořit vhodné přípravy pro hodiny anglického jazyka podle zaměření kurzu a školy (např. obecná angličtina, kultura a literatura anglofonních zemí, interkulturní komunikace, angličtina pro specifické účely). 2. Vybrat, adaptovat a rozšířit materiály vhodné pro potřeby studentů a prostředí výuky a vyučovat s vědomím o rozdílných potřebách a preferencích v učení se u jednotlivých studentů. 3. Samostatně a týmově odučit hodiny jazyka a demonstrovat tak efektivní realizaci své přípravy a vhodné uzpůsobení vyučování skutečným podmínkám výuky angličtiny na středních školách. 4. Analyzovat a reflektovat na vlastní vyučování, přípravu hodiny a praxi a poskytnout a přijmout konstruktivní zpětnou vazbu. 5. Zvládnout každodenní úkoly středoškolského učitele, například zápis do třídní knihy. 6. Srovnat praxi na dvou různých školách (tj. Učitelskou praxi z anglického jazyka 2 a 3). 7. Zadat a opravit písemnou práci žáků.
Osnova
  • 1. Příprava a výuka v párech (týmová výuka) a samostatně (z čehož alespoň pět bude na sebe navazující výuka jedné třídy). 2. Příprava hodin, které povedou žáky k odevzdání písemné práce (např. eseje, dopisu), opravení a oznámkování, analýza a evaluace produktů žáků (bude provedeno ve třídě, ve které student souvisle odučil alespoň 5 hodin) 3. Náslechy ve výuce spolužáka a mentora. 4. Analýza výuky, zpětná vazba a sebereflexe. 5. Stínování mentora při každodenních školních úkolech, vyzkoušení si aktivit jako zápis do třídní knihy, opravování dalších písemných prací a testů, atd. 6. Plnění úkolů před, během a po učitelské praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • Rámcový vzdělávací program daného typu školy (dostupné z www.rvp.cz)
  • Individual school educational programmes relevant to the secondary school placement
    doporučená literatura
  • Crooks, G. (2003). A Practicum in TESOL: Professional Development through Teaching Practice. Cambridge: CUP.
  • Parrott, M. (2010). Grammar for English Language Teachers. Cambridge: CUP.
  • Scrivener, J. (1994). Learning Teaching: A guidebook for English Language Teachers. Oxford: Macmillan Heinemann.
  • Harmer, J. (2007). The practice of English Language Teaching. Harlow: Longman.
  • Thornbury, S. (1997). About Language. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gower, R., Phillips, D., & Walters, S. (2005). Teaching Practice Handbook. Oxford: Macmillan.
Výukové metody
Studenti vyučují pod dohledem mentorů, plní náslechové úkoly, podílí se na každodenních středoškolských aktivitách.
Metody hodnocení
K získání zápočtu za tento kurz musí studenti odučit předepsaný počet hodin na vybrané střední škole, absolvovat náslechy svých mentorů a spolužáků a sestavit a odevzdat portfolio všech dokumentů, úkolů, osobních reflexí a zpráv mentorů. Úkoly v portfoliu zahrnují: analýzu Školního vzdělávacího programu, analýzu učebnice, analýzu písemné práce žáků, komparativní esej podrobně pojednávající o rozdílech mezi dvěma odlišnými školními prostředími (tj. mezi Učitelskou praxí 2 a 3) a reflektivní esej týkající se dalšího profesního rozvoje.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023.