CJVAGR Gramatické jevy v odborné a akademické angličtině

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Agnieszka Suchomelová-Polomska, M.A. (přednášející)
Mgr. Dana Plíšková (pomocník)
Mgr. Martina Šindelářová Skupeňová (pomocník)
Garance
Agnieszka Suchomelová-Polomska, M.A.
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Filozofické fakultě – Centrum jazykového vzdělávání
Kontaktní osoba: Mgr. Dana Plíšková
Dodavatelské pracoviště: Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Filozofické fakultě – Centrum jazykového vzdělávání
Rozvrh
St 12:00–13:40 L33
Předpoklady
English on level B1+ according to CEFR
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/18
Cíle předmětu
The aim of the course is to revise and extend the students' knowledge of upper-intermediate English grammar focusing on academic contexts. The course is divided into eleven thematic seminars covering English grammar corresponding with B2 level where each seminar consists of a theoretical introduction and a number of practical exercises.
Výstupy z učení
By the end of the course the students will have developed a critical approach with regards to grammatical proficiency in an academic setting. They will be able to deliver concise, correct, and well-structured English sentences and recognize and correct errors in grammar in their own written and spoken production.
Osnova
  • 1. Adjectives and Adverbs; Gerunds and Infinitives 2. Nouns 3. Articles 4. Tenses 5. Modals 6. Conditionals 7. Reported Speech 8. Determiners 9. Relative clauses + complex sentences 10. Causatives + Passive 11. Conjunctions and Linking Words
Literatura
    doporučená literatura
  • WALLWORK, Adrian. English for research : usage, style, and grammar. New York [N.Y.]: Springer, 2013, xvi, 252. ISBN 9781461415923. info
  • BAILEY, Stephen. Academic writing : a handbook for international students. 2nd ed. London: Routledge, 2006, viii, 260. ISBN 0415384192. info
  • PATERSON, K. Oxford Grammar for EAP. 2013. ISBN 978-019-4329-996.
  • ACKLES, Nancy M. The grammar guide: developing language skills for academic success. Ann Arbor: University of Michigan Press, c2003, xiii, 246 p. ISBN 04-720-8882-3.
  • MANN, Malcolm a Steve TAYLORE-KNOWLES. Destination B2: grammar and vocabulary with answer key. 1st publ. Oxford: Macmillan, 2006, 254 s. ISBN 978-023-0035-386.
    neurčeno
  • ? MURPHY, R. .: English Grammar in Use 3rd Edition With Answers + CD rom, A Self-Study Reference And Practice Book For Intermediate Students Of English. Cambridge University Press, 2005. info
Výukové metody
Seminars.
Metody hodnocení
The students will write a text 350-400 words long (or record a presentation) in which they will support or reject a hypothesis/theory related to their field of study. The text should include: 1. Comparing and analysing (adjectives and adverbs) 2. Hedging (adjectives and adverbs, verbs) 3. Hypothesising and argumentation (modals, conditionals) 4. Referencing (reporting verbs, relative clauses) 5. Maintaining coherence (connectors) Through writing this text the students will also show their comprehension of other structures, like tenses, verb patterns, pronouns, relative clauses for defining, etc.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.