CORE023 Čeština pro 21. století

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Michaela Boháčová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Caha, Ph.D. (přednášející)
prof. Radek Čech, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (přednášející)
Mgr. Dana Hlaváčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Helena Karlíková, CSc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Monika Klučková (přednášející)
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Michal Křístek, M.Phil., Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jarmila Vojtová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Markéta Ziková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Žižková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michala Vacíková (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Hana Žižková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 D22
Předpoklady
! ARTS009 ABC češtiny
Kurz je otevřen pro studenty libovolných programů celé MU. Neměli by si ho zapisovat pouze studenti programu Český jazyk a literatura na FF MU. Nemohou si ho zapsat absolventi kurzu ARTS009.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 26/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Cíle předmětu
Cílem kurzu je podat přitažlivou formou základní poučení o češtině a jejích zajímavostech, a to v šíři a hloubce, kterou by měl obsáhnout každý vysokoškolsky vzdělaný člověk. Posluchači jsou zároveň seznamováni s moderními přístupy ke studiu jazyka i s počítačovými nástroji a elektronickými materiálovými zdroji, s nimiž může pracovat nejen lingvista, ale i laik. Předmět je určen všem zájemcům o poznávání češtiny a jazyka vůbec, tedy ne pouze posluchačům filologických nebo jiných humanitních oborů. Přednášky vedou přední odborníci z Ústavu českého jazyka FF MU, kteří se specializují na jednotlivá témata, případně přizvaní hosté. Prezenční výuka je doplněna e-learningovým doprovodem.
Předmět se opírá o velmi kladně hodnocený celofakultní kurz na FF MU ARTS009, přizpůsobuje se však více posluchačům z nefilologických oborů a výrazněji akcentuje současnou situaci češtiny i aktuální tendence jejího vývoje.
Motivace:
Zajímá vás,
- kde se vzala čeština? Co dala cizím jazykům a co si od nich vzala?
- jestli lze i v současné době poznat podle mluvy, z jaké oblasti Česka kdo pochází?
- jak čeština přežívá tlak angličtiny?
- jak si rozumí s počítači?
- jestli je české „ř“ jedinečné?
- proč psaná čeština ještě nezrušila i/y a jaké jsou neuralgické body českého pravopisu?
- kde v Česku se „spěchá“ a kde „chvátá“ a jaké jídlo se skrývá pod nářečním názvem „čuráčkovo procesí“?
- jak je to s obecností obecné češtiny a jestli je obecná moravština?
- proč nemusíte počítat s menší gramáží, když vám číšník nabídne „řízeček s brambůrkem“?
- jaké strasti vás očekávají, chcete-li zvolit pro své dítě netradiční jméno?
- zda se liší délka slov a slovní bohatství komunistických a demokratických prezidentů a jak to lze zjistit?
- co dělá největší problémy cizincům a jak např. probíhá výuka češtiny pro uprchlíky z Ukrajiny?
- jak vypadá čeština v kontaktu s dalšími jazyky ve vícejazyčné mysli a co nám k tomu říkají psycholingvistika a neurolingvistika?
- kde za hranicemi ČR se mluví česky?
Jestliže jste alespoň na část otázek odpověděli kladně, jste určitě vhodnými adepty pro tento kurz.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- hlouběji porozumět češtině jako mateřskému (popřípadě druhému/cizímu) jazyku, její struktuře, vývojovým tendencím i užívání
- poučeně vnímat postavení češtiny v současném světě
- orientovat se v teritoriální i sociální stratifikaci češtiny
- prakticky zvládat problémovější jevy pravopisu i jazykové kodifikace, resp. bude schopen si s nimi poradit na základě doporučené literatury
- pracovat s moderními elektronickými nástroji a datovými zdroji umožňujícími efektivní práci s jazykovým materiálem
- elementárně reflektovat mezioborové přesahy studia češtiny
- všímat si aktuálních jazykových procesů a jevů v každodenní komunikační praxi
Osnova
  • Přesný harmonogram jednotlivých přednášek bude v osnově zveřejněn před začátkem výukového semestru. V kurzu se formou přitažlivou i pro nelingvisty dozvíte vše podstatné o ČEŠTINĚ:
    1) Odkud přichází, s kým se stýká? (Kosek) Stručný náhled do dějin a mezijazykových kontaktů češtiny pomůže porozumět jejímu současnému stavu i směřování.
    2) Je jedinečná? (Ziková, Caha) Čeština ve světle jazykové typologie, co má společného s jinými jazyky a čím se odlišuje.
    3) Je všude stejná? Jaká je v Brně? (Hladká) Nářečí češtiny v minulosti a dnes, obecná čeština, teritoriální rozdíly v užívání spisovné češtiny; mluva města, v němž studujete.
    4) Kdo, proč a jak ji používá? (Křístek) Jedna desetimilióntina úzu, kultura a jazyk: čeština v různých podobách a pro různé účely.
    5) Kdo ji hlídá a co je správné? (Vojtová) Institucionální péče o češtinu; jazyková správnost a kodifikační příručky; jazykové a pravopisné „vychytávky“.
    6) Jaká závazná nařízení se vztahují na vznik a fungování jejích vlastních jmen? (Boháčová) Zákonné a jiné předpisy upravující užívání osobních jmen; kompetence při změně názvu obce, vzniku a úpravách uličních názvů; pravidla pro zápis zeměpisných jmen do map.
    7) Lze ji brát doslovně? (Hladká) Co děláme, když mluvíme a tím, že mluvíme ‒ vstup do pragmalingvistiky; jazyková zdvořilost.
    8) Jak si rozumí s počítači? (Hlaváčková) Nahlédnutí do korpusové a počítačové lingvistiky.
    9) Jak s ~ní nakládají prezidenti? (Čech) Kvantitativní analýzy prezidentských projevů, představení nástroje QuitaUp
    10) Jak na ni použít elektronické nástroje? (Žižková) Představení dostupných počítačových nástrojů a materiálových zdrojů; ukázky práce s nimi.
    11) Je těžká pro cizince? (Doleží) Jak kdy, jak pro koho jak s kým.
    12) Jak si vede v cizině? (Klučková) Čeština v jazykových enklávách a ostrovech.
    13) Variabilní téma – ZAJÍMAVÝ JEV současné češtiny (Vojtová) Pro podzimní semestr 2022 bylo zvoleno téma: Co „dal“ koronavirus češtině?
    14) Variabilní téma – PŘEDNÁŠKA HOSTA Pro podzimní semestr 2022 přijala pozvání PhDr. Helena Karlíková, CSc., z Ústavu pro jazyk český AV ČR. Její přednáška přiblíží práci brněnského etymologického oddělení ÚJČ AV ČR a vezme posluchače na zajímavý výlet ke kořenům slov.
Literatura
    doporučená literatura
  • Doporučená literatura k jednotlivým tématům je uvedena v doprovodném e-learningovém materiálu.
  • Nový encyklopedický slovník češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. První vydání. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2016, 1092 stran. ISBN 9788074224812. info
Výukové metody
Cyklus přednášek, diskuse s posluchači.
Kurz má k jednotlivým přednáškám vypracovaný i e-learningový doprovod obsahující základní informace, doplňkové zajímavosti, názorné prezentace (např. s audioukázkami), doporučenou literaturu a sadu procvičovacích otázek (dostupný z: https://elf.phil.muni.cz/22-23/course/view.php?id=58)
Metody hodnocení
Podmínkou úspěšného ukončení kurzu je aktivita na přednáškách. Kurz končí testem v prostředí e-learningu, v němž je pro každého posluchače automaticky namíchána sada otázek.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Kurz není určen studentům programu Český jazyk a literatura na FF MU a je tak i koncipován. Studenti českého jazyka FF MU by si ho neměli zapisovat.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024, jaro 2025.