FF:DESB17 Virtuální realita - Informace o předmětu
DESB17 Virtuální realita: teorie a praxe
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/1/1. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Kramosilová (cvičící) - Garance
- Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Předpoklady
- The only prerequisity is a basic technical skill enabling setting up and running a provided VR headset. The students will receive support by the course's tutor.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 22/28, pouze zareg.: 0/28 - Mateřské obory/plány
- Design informačních služeb (program FF, B-DIS_)
- Cíle předmětu
- The main objective of the course is to get familiar with VR technology, relevant hardware, and a minimum number of recommended applications. Both research-based theoretical background and practical implementation of the VR technology will be discussed. VR will be presented as an example of innovation and the students will be encouraged to explore the cases in which this particular innovation is functional.
- Výstupy z učení
- After the course, students should be able to:
- control the virtual environment and the necessary hardware
- understand the basics of cognitive processes employed within VR
- search and find VR apps suitable for various purposes and target groups
- identify cases from their practice in which VR has a high potential. - Osnova
- Lectures: 1) VR and its application - overview of the up-to-date implementations and research 2) VR and reason - where does VR make sense and why?
- Individual work: - Getting to know the technology
- - Testing recommended applications
- - Designing an example VR implementation in students' future or current practice
- Literatura
- doporučená literatura
- Ellern, G. D., & Cruz, L. (2021). Black, White, and Grey: The Wicked Problem of Virtual Reality in Libraries. Information Technology & Libraries, 40(4), 1–18. https://doi.org/10.6017/ital.v40i4.12915
- Fromm, J., Radianti, J., Wehking, C., Stieglitz, S., Majchrzak, T. A., & vom Brocke, J. (2021). More than experience? - On the unique opportunities of virtual reality to afford a holistic experiential learning cycle. The Internet and Higher Education, 50
- Vogel, J., Schuir, J., Koßmann, C., Thomas, O., Teuteberg, F., & Hamborg, K.-C. (2021). Let’s Do Design Thinking Virtually: Design and Evaluation of a Virtual Reality Application for Collaborative Prototyping. Proceedings of the European Conference on In
- Výukové metody
- Mostly individual work introduced by a common lecture and closed by a colloquium in VR.
- Metody hodnocení
- Within the final colloquium, students will present their reflections on selected VR apps and discuss their potential use in various contexts.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/DESB17