ISKM02 Design informačních služeb, rozhraní a interakcí
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc. (přednášející)
Mgr. Roman Sellner Novotný (přednášející)
doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (přednášející) - Poskytovatelé Specifické podpory výuky
- Zbyněk Cincibus (přepisovatel)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 12:00–13:40 D22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Sektor služeb je stále důležitější součástí vyspělých ekonomik. Prakticky každý produkt má i svou servisní složku, mnoho informačních produktů se v posledních letech přetransformovalo na služby. Cílem tohoto předmětu je:
- poskytnout studujícím mezioborové znalosti v oblasti inovací a designu informačních služeb,
- otevřít témata společná pro studijní profilaci Design informačních služeb,
- teoreticky připravit studující na návrh a realizaci vlastního projektu inovace inormačních služeb,
- seznámit studující se současnou praxí, přiblížit pozici designera služeb v rozmanitých sektorech (komerční, veřejné, neziskové služby a projekty). - Výstupy z učení
- Studující budou po absolvování předmětu schopni:
- chápat design služeb v oborových souvislostech,
- definovat základní typologii a vymezení informačních služeb,
- porozumět designovému procesu a jeho metodám,
- chápat specifika návrhu informačních služeb ve veřejných službách,
- rozumět zásadám zodpovědného designu,
- chápat proces řízení vývoje informačních služeb,
- chápat stupně designové vyspělosti organizací a porozumět evaluaci inovací služeb
. - Osnova
- 1. Organizační pokyny
- 2. Design služeb jako obor. Mapování domény: lidé, komunita, projekty.
- 3. Service-dominand logic. Product-service systems. Případové studie.
- 4. Designový proces a mindset: workshop.
- 5. Designový proces a mindset: přednáška.
- 6. Služba a její ekosystém. Participativní komunitní mapování. Wardley mapping.
- 7. Metodologie a metody designu služeb.
- 8. Výzkum a analýza.
- 9. Ideace, prototypování, testování.
- 10. Design služeb a veřejná správa. Design v knihovních a informačních službách. SMART Cities.
- 11. Cirkulární ekonomika, cirkulární design.
- 12. Etika v designu. Zodpovědný design. Inkluzívní design.
- 13. Design v praxi. Role a práce designéra, výzkumníka, produktového manažera. Inovační prostředí. Agilní řízení.
- 14. Evaluace. Designová vyspělost organizací.
- Literatura
- PENIN, Lara. An introduction to service design : designing the invisible. London: Bloomsbury Visual Arts, 2018, 342 stran. ISBN 9781472572585. info
- This is service design doing, : applying service design thinking in the real world : a practitioners' handbook. Edited by Marc Stickdorn - Adam Lawrence - Markus Hormess - Jakob Schneider. Sebastopol, CA: O'Reilly Media, 2018, xxiii, 541. ISBN 9781491927182. info
- KNAPP, Jake. Sprint : jak vyřešit velké problémy a otestovat nové myšlenky v pouhých pěti dnech. Edited by John Zeratsky - Braden Kowitz. Vydání první. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2017, 272 stran. ISBN 9788075550231. URL info
- ZBIEJCZUK SUCHÁ, Ladislava, Pavla MINAŘÍKOVÁ, Roman NOVOTNÝ, Jan DELONG, Alma Leora CULÉN a Andrea GASPARINI. Knihovníci jako designéři. Případové studie o zlepšování služeb v knihovnách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 83 s. 1. ISBN 978-80-210-8358-5. info
- K čemu je design služeb? : 10 případovek z veřejné sféry. Translated by David Šmehlík - Julie Tomaňová - Adam Hazdra. Brno: Flow, 2014, 91 s. ISBN 9788090548039. info
- STICKDORN, Mark a Jakob SCHNEIDER. This is Service Design Thinking: Basics - Tools - Cases. 5. vyd. Amsterdam: BIS Publishers, 2012. ISBN 978-90-6369-279-7. info
- BASON, Christian. Leading public sector innovation : co-creating for a better society. Portland, OR: Policy Press, 2010, ix, 278. ISBN 9781847426345. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, frontální výuka, workshopy
- Metody hodnocení
- V rámci kurzu se předpokládá odevzdání dvou úkolů, které jsou podmínkou k absolvování testu.
1. Rozhovor s expertem: designerem, výzkumníkem, produktovým manažerem, analytikem pohybujícím se v oblasti designu služeb nebo produktů.
2. Odborný text na vybrané téma.
3. Test - Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- CORE043 Základy designového myšlení
typ_studia(BM) && forma(P) && !(program(B-ISK_) || obor(FBISKpV)) && !NOWANY(ISKM02) && (!ISKM02)
- CORE043 Základy designového myšlení
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/ISKM02