FF:JSB151 Balkán 19. století - Informace o předmětu
JSB151 Historické kořeny balkánských nacionalismů 19. století
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Ladislav Hladký, CSc. (přednášející)
Mgr. Petr Stehlík, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Ladislav Hladký, CSc. (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Stehlík, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Pavel Pilch, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 16:00–17:40 G21
- Předpoklady
- V semestru podzim 2020 se výuka předmětu uskuteční ONLINE.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s charakteristickými rysy procesu vzniku a utváření moderních balkánských národů a států v klíčových údobích jejich dějin v 19. a na začátku 20. století.
- Výstupy z učení
- Studenti se seznámí nejenom s hlavními fakty a osobnostmi dějin jednotlivých balkánských národů v 19. století, ale formou komparace vybraných problémů se také naučí rozlišovat obecné rysy, kterými se národotvorný proces na Balkáně shodoval s vývojem národů v západní a střední Evropě, a rysy specifické, kterými se Balkán od vyspělejších částí Evropy lišil. Absolventi kurzu budou schopni také porozumět historickým kořenům balkánských nacionalismů, z nichž mnohé se projevují ještě i v současné době.
- Osnova
- 1. Úvod (modely utváření národů v západní a střední Evropě na přelomu 18. a 19. století, specifické rysy tehdejší osmanské říše a Balkánu).
- 2. Srbové, Srbsko (srbská protiturecká povstání 1804 -1813, 1815).
- 3. Řekové, Řecko (řecké povstání 1821-1829).
- 4. Chorvati (ilyrské hnutí, revoluční léta 1848-1849).
- 5. Rumuni, Rumunsko (sjednocení tzv. podunajských knížectví, 50.-60. léta 19. století).
- 6. Bulhaři, Bulharsko (tzv. dubnové povstání 1876, období Velké východní krize 1875-1878).
- 7. Makedonští Slované (makedonská otázka na přelomu 19. a 20. století).
- 8. Albánci, Albánie (albánské národněosvobozenecké snahy z konce 19. a začátku 20.století).
- 9. Turci, Turecko (mladoturecká revoluce 1908-1909, panturkismus, konec osmanské říše).
- 10. Shrnutí problematiky (obecné a specifické rysy formování moderních balkánských národů).
- Literatura
- povinná literatura
- KABRDA, Josef, Josef KOLEJKA a Richard PRAŽÁK. Dějiny národů střední a jihovýchodní Evropy : v období od Velké francouzské revoluce do roku 1918. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963, 174 s. URL info
- KABRDA, Josef, Josef KOLEJKA a Richard PRAŽÁK. Dějiny národů střední a jihovýchodní Evropy. 2, 70. léta 19. století-1918. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966, 185 s. info
- RYCHLÍK, Jan. Mezi Vídní a Cařihradem. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2009, 399 s. ISBN 9788070219577. info
- doporučená literatura
- ŠESTÁK, Miroslav. Dějiny jihoslovanských zemí. Praha: Lidové noviny, 1998, 756 s. ISBN 8071062669. info
- RYCHLÍK, Jan. Dějiny Bulharska. Vyd. 1. Praha: Lidové noviny, 2000, 508 s. ISBN 80-7106-404-1. info
- HRADEČNÝ, Pavel, Růžena DOSTÁLOVÁ, Věra HROCHOVÁ, Pavel OLIVA, Konstantinos TSIVOS a Vladimír VAVŘÍNEK. Dějiny Řecka. Vydání třetí. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2015, 785 stran. ISBN 9788074224560. info
- HRADEČNÝ, Pavel, Ladislav HLADKÝ, Virgjil MONARI, František ŠÍSTEK a Pavla HRADEČNÁ. Dějiny Albánie. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 716 s. ISBN 9788071069393. info
- Výukové metody
- Předmět kombinuje přednášku se seminární částí. Pro semináře připraví studenti referáty podle zadání. O obsahu referátů proběhne na semináři diskuse.
- Metody hodnocení
- Podmínky pro úspěšnou zkoušku: Pravidelná docházka na přednášky, vypracování a přednesení seminární práce, aktivní účast na seminářích, prokázání dobrých znalostí probírané tematiky u ústní zkoušky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/JSB151