FF:LJ953 Didaktický seminář - Informace o předmětu
LJ953 Seminář k didaktice latiny I
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 6 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dana Stehlíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Dana Stehlíková, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta - Předpoklady
- NOW( LJ951 Didaktika latiny )
Předpokladem je ukončení bakalářského studia oboru Latinský jazyk a literatura - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství latinského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-LJU_)
- Cíle předmětu
- Seminář je určen pro studenty jednooborového studia učitelství latiny jako doplněk kurzu Didaktika latiny I. Jeho cílem je upevnit a prohloubit teoretické poznatky oborové didaktiky prostřednictvím konkrétních cvičení na využití těchto poznatků v praxi. Důraz se klade především na transfer poznatků obecné didaktiky vhodných pro výuku latiny, která je v mnoha ohledech specifická.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
- využít teoretický základ z obecné pedagogiky a didaktiky do výuky latiny, s ohledem na jeho specifičnost ve srovnání s živými jazky;
- navrhnout a popsat svůj vlastní didaktický přístup k výuce latiny s ohledem na typ školy (gymnázium čtyřleté, gymnázium víceleté, zdravotní škola, různé typy vysokých škol s výukou odborné terminologie)
- navrhnout konkrétní postupy efektivních způsobů osvojování informací;
- důkladně analyzovat vybrané dílčí problémy související s různými cíli výuky latiny. - Osnova
- Seminář vychází z osnovy kurzu Didaktika latiny I a nabízí prostor pro praktická cvičení a úkoly spojené s jednotlivými tématy probíranými v rámci oborové didaktiky.
- 1. různé přístupy k výuce cizího jazyka, specifika latiny jakožto mrtvého jazyka;
- 2. definování různých cílů výuky latiny s ohledem na zaměření školy (odborné školy, gymnázia), věku žáků či studentů, hodinové dotace pro výuku apod.;
- 3. možné přístupy k výuce latiny a jejich porovnání („tradiční“ metoda a alternativní přístupy různého typu);
- 4. praxe výuky latiny u nás i v zahraničí a její reflexe v komunitě klasických filologů;
- 5. učebnice a výukové materiály pro jednotlivé metody, portály s elektronickými materiály;
- 6. latina jako nástroj rozvoje čtenářských a analytických dovedností; 7. latina jako jazyk našeho kulturního prostoru;
- 8. tzv. živá latina a možnosti a limity jejího využití ve výuce;
- 9. motivace pro rozšiřování znalostí latinského jazyka, literatury a kultury
- Literatura
- PÍŠOVÁ, Michaela a Klára ULIČNÁ. Didaktika cizích jazyků. In Iva, Stuchlíková, Tomáš Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 67-92. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0. URL info
- JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků a profesionalizace učitele. In Škola v proměnách (Učitel – žák – učivo). 2009. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
- CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků : didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: Apra, 1993, 135 s. ISBN 9999001971. info
- HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
- Výukové metody
- Diskuse nad probíranými tématy oborové didaktiky, četba odborných didaktických textů, práce ve skupinách se sekundární literaturou, prezentace vybraných problémů.
- Metody hodnocení
- Referát na základě četby odborného textu, prezentace vlastního řešení vybraného didaktického problému, 75% účast na hodinách. Všechny písemné výstupy z kurzu se zakládají do studentského portfolia.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/LJ953