PAMK147 Age management

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/16/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zuzana Vařejková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 21. 10. 13:00–18:40 B2.34, Pá 18. 11. 8:00–11:40 B2.34
Předpoklady
! PAM147 Age management
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se v rámci vyučovaného kurzu seznámí se základními teoretickými východisky, principy, cíli, nástroji a možnostmi implementace age managementu do praxe. Dílčím cílem předmětu je seznámení s problematikou stárnutí populace a sní souvisejícími socioekonomickými a kulturními aspekty, situací na trhu práce v České republice, aktuálními trendy pracovního prostředí u všech generací pracovníků a měření pracovní schopnosti prostřednictvím nástroje WAI. Získané informace budou moci studenti využít prostřednictvím zpracování vlastního úkolu a dále aplikovat získané znalosti a dovednosti v samotné praxi. Mezi metody používané v průběhu kurzu patří především přednáška a diskuse nad tématy. Studenti budou moci vzájemně diskutovat rovněž prostřednictvím fóra v e-learningu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - analyzovat situaci dané organizace v oblasti age managementu - implementovat principy age managementu do praxe - navrhnout jednotlivá opatření age managemtu - analyzovat aktuální trendy na trhu práce
Osnova
  • 1.Základní východiska age managementu (stárnutí, stáří, demografická situace v České republice) 2.Vznik a vývoj age managementu; ukotvení ve strategických dokumentech 3.Generace na trhu práce (silné a slabé stránky jednotlivých generací a jejich očekávání; zaměstnanost jednotlivých generací; příklady systémových projektů v České republice) 4.Ohrožené cílové skupiny na trhu práce a jejich specifika – absolventi, rodiče, 50+, senioři (aktuální situace; opatření a nástroje na podporu specifických cílových skupin; prevence nezaměstnanosti) 5.Adaptace a příprava na stáří; koncept aktivního a úspěšného stárnutí; konec pracovní kariéry; adaptace na postproduktivní fázi života 6.Age management v organizaci – řízení věkové struktury pracovníků v organizaci (personální plánování, získávání a výběr zaměstnanců; adaptace zaměstnanců; hodnocení zaměstnanců; odměňování a péče o zaměstnance; vzdělávání a rozvoj pracovníků; slaďování profese a rodiny; talent management; sociální odpovědnost organizace; přínosy a rizika age managementu v organizaci) 7. Psychologické a personální aspekty věkové diskriminace v různých fázích profesního života (stereotypy; ageismus; diversity management) 8.Mezigenerační sdílení znalostí v organizaci; opatření age managementu v personálním systému 9.Zdraví a kvalita života starších pracovníků a možná opatření (pracovní prostředí; fyzická zátěž; duševní zátěž; organizace práce) 10.Work Ability Index (WAI) – Index pracovní schopnosti (podpora pracovní schopnosti u různých věkových skupin) 11.Profesní seniorita® a její využití u různých cílových skupin 12.Příklady projektů a dobré praxe age managementu v České republice a zahraničí 13.Výstupy závěrečných projektů
Literatura
    doporučená literatura
  • Cimbálníková, L. a kol. (2011). Age Management. Komparativní analýza podmínek a přístupů využívaných v České republice a ve Finsku. Praha: AIVD ČR.
  • Novotný P. a kol. (2014). Jak rozumět stárnutí a jak na něj reagovat. Možnosti uplatnění Age managementu v České republice. Praha: AIVD.
  • Ilmarinen, J. (2008). Jako si predĺžit aktívny život. Starutie a kvalita pracovného života v Európskej únii. Bratislava: Príroda.
  • Rabušicová, M., Brücknerová, K., Kamanová, L., Novotný, P., Pevná K., & Vařejková, Z. (2016). Mezigenerační učení: Teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita.
  • Ilmarinen, J. (2009). Work Ability – a comprehensive concept for occupational health research and prevention. Scandinavian Journal of Work, Environment and Health, 35(1), s. 1-5.
Výukové metody
přednášky, semináře, diskuse
Metody hodnocení
závěrečný projekt
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.