PBB106 Komunikace v poradenské práci

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/4/0. výuka 1x za 14 dní. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Veronika Krátká (přednášející)
Mgr. Aneta Kratochvílová (přednášející)
Mgr. Jeanne Radosová (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé pondělí 14:00–17:40 C41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je koncipován jako nácvik komunikačních dovedností využitelných v průběhu poradenského procesu. Cílem kurzu je naučit se rozpoznávat problematické komunikační vzorce klientů a vhodně na ně reagovat. Cílem je také posílit schopnosti kongruence v poradenské práci a sebereflexe vlastních komunikačních vzorců poradce. Teoretickým východiskem kurzu je učení Virginie Satirové (Model růstu) a její žákyně Pauly Englanderové – Goldenové.
Výstupy z učení
Studenti budou schopni:
• aplikovat teorii Virginie Satirové
• rozpoznat své komunikační vzorce a komunikační vzorce druhých lidí
• nabývat větší jistotu při zvládání stresových situací
• refektovat sami sebe a svou práci, čímž posílí svou identitu jako poradce
• navázat kontakt s klientem a poskytnout mu sociální oporu
Osnova
  • Osnova:
  • • Komunikace v průběhu poradenského procesu (teorie komunikace v Modelu růstu charakteristika verbální i neverbální komunikace)
  • • Kongruentní komunikace v poradenské praxi
  • • Komunikační vzorce chování
  • • Usmiřující vzorce chování
  • • Obviňující vzorce chování
  • • Pasivně agresivní vzorce chování
  • • Rušící vzorce chování
  • • Poučující vzorce chování
  • • Sebeúcta v komunikaci.
Literatura
    povinná literatura
  • SATIROVÁ, V. Kniha o rodině: Základní dílo psychologie vztahů. Praha: Práh, 2006, 357 s. ISBN 80-7252-150-0. info
  • SATIR, Virginia. Model růstu : za hranice rodinné terapie. Brno: Cesta, 2005, 303 s. ISBN 8072950711. info
    doporučená literatura
  • SATIR, Virginia a Michele BALDWIN. Terapie rodiny : krok za krokem podle Virginie Satirové. Translated by Matěj Černý. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 150 s. ISBN 9788026201793. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006, 147 s. ISBN 8073671816. info
Výukové metody
Výuka probíhá blokově formou skupinových setkání. Kurz má výcvikový charakter. Využívají se techniky osobnostního rozvoje jako např. techniky tělesných soch, hraní scének, nácvik sebezáchovných pozic, řízených imaginací se seberozvojovou tématikou apod.
Metody hodnocení
Výuka probíhá blokově formou skupinových setkání. Pro úspěšné absolvování kurzu je nutná aktivní účast, pravidelná docházka, písemně zpracovaná sebereflektivní část kurzu a účast na závěrečné skupinové diskusi.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.