FF:PHUZDF1_1 Didaktika fil. a ZSV/ON 1ob. - Informace o předmětu
PHUZDF1_1 Didaktika filozofie a základů společenských věd pro jednooborové studenty
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jakub Vojta, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jakub Vojta, Ph.D.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 16:00–17:40 C11
- Předpoklady
- PHUZDD1_1 Didaktická dílna I 1ob.st
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-ZA_)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se závaznými dokumenty, vymezujícími obsah jednotlivých disciplin předmětu základy společenských věd (občanský a společenskovědní základ, občanská nauka) pro různé typy středních škol a se způsobem jejich konkretizace ve školních dokumentech a individuálních metodických plánech.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
aplikovat poznatky, které získal v teoretické didaktice a psychologii do modelových situací středoškolské výuky;
hodnotit žáky při různých typech výukových výstupů. - Osnova
- 1. Koncepce výuky ZSV v jednotlivých typech středních škol, osnovy
- 2. Obsahové pojetí ZSV, jednotlivé dílčí vědy - hranice a kontinuita
- 3. Výukové metody pro jednotlivé součásti ZSV, způsoby organizace vyučovací hodiny
- 4. Speciální postupy, seminární styl práce, školní a mimoškolní projekty apod.
- 5. Specifika prověřování znalostí a hodnocení žáků v ZSV
- 6. Vztahy mezi ZSV a ostatními předměty
- Literatura
- doporučená literatura
- Rámcové vzdělávací programy pro střední školy
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 186 s. ISBN 8024405997. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
- MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1993. info
- Výukové metody
- V jednotlivých lekcích jsou konkretizovány poznatky studentů z teoretické didaktiky, uváděny přiklady z běžné výuky ve střední škole, studenti zpracovávají modelové situace.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu:
Absolvování pedagogické praxe podle podmínek upřesněných v průběhu kursu Didaktika I. Písemná zpráva o zadaném didaktickém jevu, sledovaném během pedagogické praxe. - Informace učitele
- DIDAKTIKA FILOZOFIE A ZSV – požadavky ke zkoušce
1) Rámcová znalost obsahu tematických celků dle současných osnov ZSV pro gymnázia; obvyklé rozdělení do ročníků čtyřletého gymnázia.
2) Školní vzdělávací programy (na základě tzv. Rámcového vzdělávacího programu: viz www.rvp.cz (zejm. RVP GV).
3) Nová maturita podle zák. č. 561/2004 Sb. (školský zákon), § 72 - 82, § 192.
4) Výukové metody.
5) Motivace a aktivizace žáků.
6) Fáze výuky v reálném průběhu vyučovací hodiny (+ časové rozvržení vyučovací hodiny).
7) Hodnocení a klasifikace žáků v jednotlivých částech ZSV (formy, výhody, nevýhody, úskalí).
8) Vztahy mezi jednotlivými částmi ZSV a dalšími vyučovacími předměty.
9) V jakém smyslu je třeba chápat ZSV jako předmět „politický“ a „apolitický“?
10) Jak byste koncipoval(a) úvodní hodinu (hodiny) dílčí discipliny ZSV – Základy psychologie (...sociologie, ...politologie, ...práva, ...ekonomie, ...filozofie (+ etiky))? Možná (obvyklá) zařazení do kontextu výuky ZSV, motivační hlediska apod. Pozn.: Úkol se zadává tak, aby nekorespondoval se studijním oborem zkoušeného.
Pro účely zkoušky si prostudujte (kromě informací z metodického semináře) tyto publikace:
- Maňák, J.: Nárys didaktiky. PedF MU, Brno 1997 (nebo novější vydání) – zejm. kap. Typy výuky, Fáze výuky, Technologie výuky
- Maňák, J. – Švec, V.:Výukové metody. Paido 2003
- Švec, V. a kol.: Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení ped. dovedností. Brno 2002
- Kalhous, Zd. – Obst, O.: Didaktika sekundární školy. UP, Olomouc 2003 (nebo jiné vydání), zejm. kapitoly Výukové metody, Hodnocení výsledků výuky
- Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 2002 – zejm. kap. 5 Motivace
- ...(případně ještě jiné podobné publikace).
dokumenty:
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. MŠMT ČR 2001
- Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy v České republice. MŠMT ČR 2002
- zák. č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/PHUZDF1_1