FF:PSDDS1 Doktorský seminář I - Informace o předmětu
PSDDS1 Doktorský seminář I
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
prof. PhDr. Filip Smolík, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, D-PSYCH_) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit předchozí znalosti a dovednosti studenta samostatně připravit a realizovat výzkumný projekt v kontextu současných přístupů označovaných jako psychologie založená na důkazech (evidence-based psychology).
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu studenti získají znalosti o psychologii založené na důkazech a obecně o principech postupů založených na důkazech a jejich zakladatelích (A. L. Cochrane, D. M. Eddy, D. L. Sackett, R. B. Haynes). Studenti budou schopni efektivně pracovat s informačními zdroji, volit adekvátní literární prameny a kriticky je hodnotit a syntetizovat získané poznatky do odborného textu; získají hlubší základy vědeckého poznávání a dokazování zahrnující metodologickou kulturu, význam sociálně-kulturního kontextu a problémy tzv. skryté selektivity publikovaných studií; osvojí si meta-dovednosti nezbytné pro přípravu a vedení výzkumných projektů včetně kritického zhodnocení vědeckých důkazů, formulace v teorii zakotvených hypotéz a plánování ideového i technického plánu různých typů výzkumu.
- Osnova
- Postupy založené na důkazech. Psychologie založená na důkazech. Práce s informačními zdroji. Poznávání a dokazování. Plánování výzkumných projektů.
- Literatura
- povinná literatura
- Mareš, J., Kebza, V.: Psychologie založená na důkazech. Československá psychologie, 56, 2012, 178-193.
- EFPA Optimal Standards for Professional Training in Psychology, 1990. [http://www.efpa.eu/professional-development/optimal-standards-for-professional-training-in-psychology]
- APA Presidential task force on evidence-based practice: evidence-based practice in psychology. American Psychologist, 61, 2006, 271285.
- JAMA: Evidence-based medicine: A new approach to teaching the practice of medicine. Journal of the American Medical Association, 268, 1992, 2420-2425.
- Původní výzkumná studie dle výběru studenta.
- doporučená literatura
- Cochrane, A. L.: effectiveness and efficiency: random reflections on health services. London, Nuffield Provincial Hospitals Trust, 1972.
- Eddy, D. M.: evidence-based medicine: a unified approach. Health affairs (Project Hope), 24, 2005, 9-17.
- Sackett, D. L., Straus, S. E., Richardson, W. S. et al.: Evidence-based medicine: How to practise and teach EBM. Edinburgh, Churchill Livingstone, 2000.
- Výukové metody
- Přednáška, diskuse, rozbor výzkumných projektů.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Podmínkou pro získání zápočtu je 80% aktivní účast studenta na semináři a kritické zhodnocení původní empirické studie dle vlastního výběru v rozsahu min. 3 normostran.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: každý měsíc.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/PSDDS1