FF:SPVCJUDid1 Didaktika čj/lit. I - Informace o předmětu
SPVCJUDid1 Didaktika českého jazyka a literatury I
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející)
Mgr. Lucie Velebová, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Hana Žižková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPVCJUDid1/01: Út 14:00–15:40 C32, M. Křápková Hrdličková
SPVCJUDid1/02: Út 8:00–9:40 C32, M. Křápková Hrdličková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů středních škol (program FF, C-CV, směr Český jazyk a literatura)
- Cíle předmětu
- Disciplína je koncipována jako jednosemestrální, z toho 28 hodin seminární výuky a 12 hodin workshopů.
Cílem a meritorní náplní je osvojení určujících principů aktivního vyučování české literatuře demonstrovaných v řízené diskuzi na základě cvičných studentských výstupů. V rámci nich je také srovnávána středoškolská učebnicová literatura a jsou vyvozována specifika probírání jednotlivých tematických celků včetně probírání didaktických témat v aplikaci na výuku literatury; didaktický potenciál uměleckých textů je tedy využit, a akcent na umělecký text je v zadání výstupů i jejich reflexi profilován. Obecným cílem je, aby výuka oborové didaktiky neztratila své esteticko-výchovné zaměření, konkrétně vedoucí k eliminování deskriptivní naukovosti, k četbě (a její reflexi) i tvorbě (konstrukci a rekonstrukci textů). - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět základním principům aktivního vyučování české a světové literatuře;
- vysvětlit je na kritické reflexi vybraného učebního textu;
- vytvořit vlastní model aktivní vyučovací hodiny;
- použít základní principy aktivního vyučování české a světové literatuře ve své vlastní praxi. - Osnova
- 1. Specifika probírání antické literatury; aktivní principy ve vyučování literatury.
- 2. Specifika probírání učiva o bibli; přitažlivost literárního vyučování.
- 3. Specifika probírání světové středověké literatury; otázka samostatného studia.
- 4. Specifika probírání české středověké literatury; k didaktickému zastoupení tří složek literární vědy v hodinách literatury.
- 5. Specifika probírání světové renesanční literatury; didaktická interpretace, základní literatura a její úskalí.
- 6. Specifika probírání literatury českého humanismu; literární exkurze.
- 7. Specifika probírání světové barokní literatury; regionální moment ve vyučování literatuře.
- 8. Specifika probírání české barokní literatury; k tzv. výchovám literaturou (zejména citová a estetická výchova).
- 9. Specifika probírání evropského klasicismu, osvícenství a preromantismu; literární hodina založená na didaktické interakci (text-učitel, text-student, studenti, učitel-student- studenti, student-studenti-učitel).
- 10. Specifika probírání prvních dvou fází českého národního obrození; vztah literatury a jiných druhů umění.
- 11. Specifika probírání světové literatury 19. stol.; motivace pro četbu, problematika tzv. kulturní deník (podvojný deník).
- 12. Specifika probírání české literatury 2. pol. 19. stol.; integrita v hodinách literatury.
- 13. Specifika probírání světové literatury 20. stol.; charakter časopisu Český jazyk a literatura ve vztahu k praxi češtináře.
- 14. Specifika probírání české literatury 20. stol.; didaktická odborná alternativní literatura a aktuální pedagogické dokumenty o češtině.
- 15. Tvůrčí aktivity ve výuce literatury.
- 16. Alternativní metody diagnostiky zvládnutí mimočítankové četby.
- 17. Metodika práce s recitátorem.
- 18. Alternativy chronologického hlediska pří výuce literatury.
- 19. Reforma maturitní zkoušky s důrazem na její profilovou část.
- 20. Problematika vytváření rámcových a školních vzdělávacích programů.
- 21. Možnosti testování literárních znalostí a dovedností.
- 22. Kultivace didakticky řízené interpretace uměleckého textu.
- Literatura
- povinná literatura
- HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
- doporučená literatura
- NOVÁ LITERATURA PRO STŘEDNÍ ŠKOLY I. 1. vyd. Brno: Didaktis 2018. 142 s. ISBN 978-80-7358-295.
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. Vyd. 1. V Brně: Atlantis, 1998, 254 s. ISBN 8071081612. info
- neurčeno
- BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. 1. vyd. Praha: Velryba, 2005. 295 s. ISBN 8085860155.
- BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. 1. vyd. Praha: Velryba, 2005. 256 s. ISBN 8085860163.
- Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-2471-821-7
- Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Edited by Claudius Hennig – Gustav Keller, Translated by Jitka Vrátilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 99 s. ISBN 80-7178-093-6.
- SOUKAL, Josef. Přehled dějin literatury pro střední školy I. – IV. 1. vyd. Praha: SPN 2004 – 2007.
- STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, Martin BÍLEK, Karla BRÜCKNEROVÁ, Miroslava ČERNOCHOVÁ, Věra ČÍŽKOVÁ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Kateřina DYTRTOVÁ, Blažena GRACOVÁ, Ondřej HNÍK, Martina KEKULE, Klára KOSTKOVÁ, Milan KUBIATKO, Michal NEDĚLKA, Jarmila NOVOTNÁ, Miroslav PAPÁČEK, Jan PETR, Michaela PÍŠOVÁ, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Jan SLAVÍK, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Marie TICHÁ, Josef VALENTA, Jiří VANÍČEK, Naďa VONDROVÁ, Radka ZÁVODSKÁ a Vojtěch ŽÁK. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 465 s. ISBN 978-80-210-7769-0. info
- MAREŠ, Jan, Stanislav JEŽEK, Helena GRECMANOVÁ a Miroslav DOPITA. Klima školy. Soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče. 1. revidovaná verze. Praha: NÚV, 2012, 48 s. ISBN 978-80-87652-89-3. URL info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 223 s. ISBN 8072544748. info
- ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- NOVOTNÝ, Petr a Milan POL. Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3020-8. info
- HOFFMANN, Bohuslav. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 231 s. ISBN 80-7183-215-4. info
- HRABÁKOVÁ, Jaroslava. Literatura. 2, Výklad, interpretace, literární teorie. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 150 s. ISBN 80-7183-131-X. info
- MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
- HORÁKOVÁ, Michaela a Lubor KYSUČAN. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 1997, 188 s. ISBN 80-7183-094-1. info
- KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 s. ISBN 8000005271. info
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- SCHIMUNEK, Franz-Peter. Slovní hodnocení žáků. Vyd. 2. Praha: Portál, 1995, 54 s. ISBN 80-85282-91-7. info
- HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
- Výukové metody
- Diskuze k různým modelům aktivní vyučovací hodiny.
Diskuze ke kritické reflexi vybraného učebního textu. - Metody hodnocení
- Předpokladem přijetí ke zkoušce je aktivní práce v semináři a realizace studentského cvičného výstupu na vybrané literární téma. Po výstupu v semináři student zapracuje připomínky vyučujícího do finální verze přípravy a srovnání učebnic, které mu zašle mailem v předstihu před kolokviem/ zkouškou. Přijetí přípravy a kritického srovnání učebnic je vyznačeno v poznámkovém bloku. Není dovoleno přistoupit ke zkoušce bez tohoto záznamu v poznámkovém bloku.
Součástí zkoušky je rozprava k didakticky zaměřenému článku v časopise Český jazyk a literatura a jsou prověřovány problémové okruhy, reflektované v rámci semináře. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/SPVCJUDid1